به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۶۷۲۴
|
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از پنج شرکت بهره بردار بزرگ نفتی در کشور است که ۲۰ درصد نفت کشور را تولید می کند مانند دیگر مناطق نفتخیز در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وابسته به بیگانگان بود.

خبردنا: صنایع نفت و پتروشیمی گچساران در دولت سیزدهم با حمایت از تولیدات داخلی و توان متخصصان بومی کشورمان در تلاش است تا ضمن کمک به تحقق اهداف خوداتکایی از نیروهای انسانی نخبه هموطن انگیزه بیشتری برای نوآوری و پژوهش ببخشد.

به گزارش"خبردنا"، آن طور که کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند صنعت نفت و گاز درآمدزاترین و سرمایه برترین حوزه اقتصادی کشور محسوب می شود به طوری که این صنعت جایگاه شاخصی در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دارد و در بندهای ۱۳ تا ۱۵ سیاست های مذکور به این حوزه اشاره شده به همین علت توجه به توان متخصصان داخلی گامی گره گشا در خوداتکایی کشور و درآمدزایی برای نخبگان است.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران به عنوان زیر مجموعه مدیریت عملیات در وسیع ترین مخازن مناطق نفت خیز جنوب که راهبری بیش از ۶ هزارو ۵۰۰ کیلومتر از خطوط لوله نفت و گاز را به عهده دارد در تلاش است تا با خریداری تجهیزات و کالاهای مورد نیاز خود از واحدهای تولیدی دانش بنیان ایرانی برای حمایت از تولید داخلی نقش آفرینی کند.

کارخانه پتروشیمی گچساران هم اگرچه هنوز در حال ساخت است اما با استفاده از توان نیروهای متخصص داخلی گام های ارزنده ای برای تحقق خوداتکایی کشورمان برداشته است.

سهم تولیدات داخلی در سبد مصرف صنعت نفت

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران می گوید: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از کالاهای مورد نیاز صنعت پیچیده نفت و گاز این شهرستان در داخل کشور تولید می شود .

غلامرضا کمالی افزود: پارسال سه هزار و ۹۰۰ قلم کالا به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در قالب ۸۳۰ تقاضا در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران خریداری شد که بخش عمده ای از این کالاها حاصل دسترنج تولیدکنندگان ایرانی است.

صنایع نفت و پتروشیمی گچساران بر مدار حمایت از توان داخلی

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران افزود: خریداری کالاهای و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت از تولیدکنندگان داخلی در شرایط تحریم به انجام به موقع خدمات و تولید در این صنعت کمک شایانی کرده است.


کمالی عنوان کرد: شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در چند روز اخیر پنج قرارداد به ارزش یکهزار و ۱۱۰ میلیارد تومان با شرکت های داخلی در راستای پایداری تولید امضا کرده است.

کمالی اظهار کرد: قراردادهای ساخت ۵۲ قلم (۶۵۴ قطعه) انواع فلنج و اتصالات از ۸ تا ۴۲ اینچ با وستا صنعت سپاهان، ۲ قلم لوله (۲۸۵۰ شاخه) ۶ و ۱۲ اینچ با پیشرو صنعت نفت آسیا، ۶۳ قلم اتصالات (۸۴۹ قطعه) انواع فلنج و اتصالات با پتروصنعت عادل، ۳۰۰ شاخه لوله X۵۲ سایز ۱۰ اینچ با صنایع غمرانی باربد فناور و ۱۰ قلم لوله (۴۶۰ شاخه) ۴ تا ۳۰ اینچ با تجهیز آروین فرایند پارس به تازگی امضا شدند تا شبکه خطوط لوله انتقال و توزیع شرکت گچساران روزآمد و ریسک نشت و آتش سوزی در آن به صفر برسد.

صنایع نفت و پتروشیمی گچساران بر مدار حمایت از توان داخلی

وی تاکید کرد: برای اعتلای کشور و ایران قوی وظیفه داریم نه در شعار بلکه در میدان عمل در کنار شرکت های دانش بنیان باشیم.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از پنج شرکت بهره بردار بزرگ نفتی در کشور است که ۲۰ درصد نفت کشور را تولید می کند مانند دیگر مناطق نفتخیز در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وابسته به بیگانگان بود.

این شرکت یکی از شرکت‌های مهم زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ایران است که دارای ۱۰ واحد بهره برداری، پنج کارخانه نمک‌زدایی در مدار، ۲ کارخانه نمک‌زدایی در دست اقدام، ۱۱ ایستگاه فشار و تزریق گاز، سه مجتمع بزرگ پالایشگاهی گاز و گازمایع، سیستم گاز آغار و دالان مشتمل بر ۱۲ دستگاه شیرگاه و لخته گیر مایع و چندین واحد آزمایشگاه شیمیایی، ۶ واحد آبرسان، حدود ۱۱۰ تفکیک گر سرچاهی و بوستری و سه ایستگاه برق فشار قوی است.

پتروشیمی

از آنجا که صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی زنجیره تولید در صنعت نفت و موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی هر منطقه ای به شمار می‌آید و نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی دارد مسوولان کارخانه پتروشیمی گچساران قصد دارند تا با استفاده از توان داخلی به ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی برای جوانان کشور کمک کنند.

صنایع پتروشیمی در واقع بخشی از صنایع شیمیایی است که فرآورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کند و این صنعت تأمین کننده اصلی مواد مصرفی مورد نیاز در بیشتر صنایع شیمیایی، برق و الکترونیک، نساجی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی، غذایی و غیره محسوب می شود.

صنایع نفت و پتروشیمی گچساران بر مدار حمایت از توان داخلی

محسن منصوری،معاون اجرایی رئیس جمهور در سفر اردیبهشت ماه امسال خود به گچساران با اشاره به اینکه ۸۳ درصد از اجرای کارخانه پتروشیمی این شهرستان نتیجه و دستاورد تلاش متخصصان داخلی است اظهار کرد: این طرح یکی از ایرانی ترین پتروشیمی های کشور به شمار می رود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز درباره پتروشیمی گچساران تاکید کرد: بهره وری از تولیدات داخلی در این کارخانه افزون بر حمایت از متخصصان داخلی صرفه جویی ارزی را به دنبال داشته است.

صنایع نفت و پتروشیمی گچساران بر مدار حمایت از توان داخلی

سید علی احمدزاده افزود: شرکت پتروشیمی گچساران برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و توجه ویژه به تولید داخل و بومی سازی، در بخش‌های مختلف از تجهیزات ساخت داخل کشور استفاده کرده است.

وی گفت: به عنوان مثال برای نخستین بار مشعل‌های تمام کوره‌های الفین این واحد صنعتی که شامل ۶۷۰ برنر می باشد و شیر اطمینان خطوط بخار این مجتمع که به عنوان یک سوپاپ اطمینان عمل می کند از سوی یک شرکت دانش بنیان ایرانی ساخته شده است.

آن طور که مسئولان پتروشیمی گچساران می گویند:واحد برج‌های خنک کننده، سوله آتش‌نشانی،برج‌های جداسازی، درام، مبدل‌های حرارتی، داخلی سازی اِستک فِلر، واحد آب، واحد بخار، ایستگاه پمپاژ، مخازن اتان و اتیلن و سایر بخش‌های دیگر از پمپ‌های بکار رفته در صنعت پتروشیمی گچساران ساخت ایران بوده است.

آنان تاکید می کنند که طراحی، تامین تجهیزات و ساخت ایستگاه پمپاژ آب خام شرکت پتروشیمی گچساران از سوی متخصصان داخلی با ظرفیت ۲ هزارو ۵۰۰ متر مکعب بر ساعت از سوی پیمانکار ایرانی اجرا شده است.

به گفته معاون اقتصادی استاندار پتروشیمی گچساران دارای ۲ واحد الفین و یوتیلیتی(سرویس های جانبی) است.

احسان عسکری افزود: واحد یوتیلیتی خود شامل چهار بخش است که برای راه‌اندازی واحد الفین ابتدا باید تمامی بخش‌های یوتیلیتی راه‌اندازی و در سرویس قرار گیرد که این کار نیز انجام شده است.

صنایع نفت و پتروشیمی گچساران بر مدار حمایت از توان داخلی

وی ادامه داد: این شرکت که ایرانی ترین الفین کشور است قرار است سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن سی تری پلاس تولید کند.

به گفته معاون اقتصادی استانداری هدف از احداث طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون است.

عسکری اضافه کرد:کارخانه پتروشیمی گچساران در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار در استان کهگیلویه و بویراحمد در مراحل پایانی احداث است.

نام:
ایمیل:
* نظر: