به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۶۷۸۴
|
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می کند.

خبردنا: مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ظرفیت سد کوثر گچساران هم اکنون تکمیل شده در حالی که مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد از حجم این سد مخزنی پر شده بود.

به گزارش"خبردنا"، اکبر خدری  اظهار کرد: میزان حجم خروجی آب سد کوثر در سال آبی جاری بیش از ۴۲۳میلیون و ۵۱ هزار مترمکعب است.

وی بیان کرد: در مدت مشابه سال قبل این میزان ۱۸۸ میلیون و ۸۹ هزار متر مکعب به ثبت است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ظرفیت سد کوثر گچساران هم اکنون تکمیل شده در حالی که مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد از حجم این سد مخزنی پر شده بود.

خدری عنوان کرد: سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می کند.

وی گفت: ۵۴۵ میلیون و ۳۶ هزار متر مکعب آب در پی بارندگی های سال آبی جاری (اول مهر) تاکنون وارد سد کوثر شده و ظرفیت آن پر شده است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران خاطرنشان کرد: حجم آب ورودی به سد کوثر در مدت مشابه گذشته ۲۴۱ میلیون و ۸۹ هزارمتر مکعب بوده است.

خدری با اشاره به مصرف بیش از ۱۸۲ میلیون متر مکعبی آب سدکوثر در سال آبی جاری بیان کرد: در سال آبی امسال بیش از ۸۲ میلیون و ۱۸ هزار متر مکعب آب آشامیدنی، ۳۷ میلیون و ۷۹ هزار مترمکعب آب کشاورزی ، چهار میلیون و ۴۱ هزار متر مکعب آب در بخش صنعت و ۶۲میلیون و ۳۵ هزار متر مکعب آب برای سایر مصرف (زیست محیطی) در این سد رهاسازی شده است.

وی افزود: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۹۱ میلیون و ۸۷ هزار متر مکعب آب آشامیدنی، بیش از ۳۱ میلیون و ۹۳ متر مکعب آب کشاورزی و ۵۲ میلیون و۸۲ هزار متر مکعب آب برای سایر مصرف (زیست محیطی) در این سد رهاسازی شد.

خدری اظهار کرد: در سال آبی جاری افزون بر ۲۳۰ میلیون متر مکعب رهاسازی آب سد کوثر در گچساران انجام شده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با اشاره به اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵متر است، اضافه کرد: هم اکنون تراز این سد بیش از.۶۲۴.۸۷ متر است.

خدری ادامه داد: دبی ورودی آب به سد کوثر روزانه ۱۵.۷۴ مترمکعب بر ثانیه است در مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۰.۷۸ متر مکعب بر ثانیه بود.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران اظهار کرد: در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بیش از ۹ میلیون و ۶۲ هزار متر مکعب آب از این سد تبخیر شده است.

خدری افزود: حجم ذخیره آب در سد کوثر هم اکنون بیش از ۵۴۵ میلیون و ۲۱ هزار مترمکعب است در حالی که در مدت مشابه سال آبی گذشته حجم آب موجود در مخزن آب این سد ۴۹۲ میلیون و ۸۶ هزار مترمکعب بود.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود که این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت تشکیل می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: