به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۶۷۹۵
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
در نشست شورای مسکن کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛
دستورالعمل نهضت ملی مسکن در مورد اعتبارسنجی متقاضیان مسکن چیزی نگفته و اگر افراد و پیمانکاران خودشان پول داشتند و معدل حساب و اعتبار که نیازی به وام شما نداشتند.

خبردنا: معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تعیین ضرب‌العجل برای مدیران بانکی متعهد در طرح نهضت ملی مسکن گفت: روز پنج‌شنبه مکاتبات عملکرد هر بانک به مدیرعامل آن بانک در کشور، وزیر راه و شهرسازی و وزارت کشور ارسال خواهد شد.

به گزارش"خبردنا"، عیسی شهامت، معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد که در مدت کوتاه مسئولیتش، تحرکی نسبی به حوزه تحت مدیریتش داده است، این بار برای پای کار آوردن شبکه بانکی استان، از مدیران بانک مسکن، ملت، تجارت، صادرات و کشاورزی دعوت کرد تا آخرین عملکرد آن‌ها را از زبان خودشان بشنود.

محمد راستا، مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای این نشست گفت: در دو ماه اخیر هیچ تحرک بانکی در طرح نهضت ملی مسکن نداشتیم و بانکها توجهی به مصوبات مربوط به این طرح ندارند.

راستا افزود: بانک مسکن در این دو ماه فقط برای پنج واحد و بانک ملت برای سه واحد قرارداد بسته و بقیه بانک‌ها عملکردی نداشتند.

مدیرکل راه‌ و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد افزود: این در حالی است که واحدهایی که در بانک منجر به عقد قرارداد می‌شوند تازه در پیچ و خم‌های بروکراسی بانکی گیر می‌کنند و صدای متقاضیان درآمده است.

راستا به طور مشخص از بانک مسکن نام برد و تصریح کرد: شعب بانکها سخت‌گیری‌های زیادی می‌کنند و حتی بحث اعتبارسنجی مشتریان را مطرح می‌کنند و از پیمانکاران می‌خواهند تا همه آگهی‌های تغییرات شرکتشان را  بیاورند که کاری زمان‌بر و سخت است.

محمد اکبری، مدیر بانک مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در پاسخ به این موضوع گفت: اعتبارسنجی مشتریان الزامی است و نمی‌شود شرکتی یا پیمانکاری که تازه شرکتی را تاسیس کرده و نزد ما هیچ حساب و اعتباری ندارد، بخواهد از ما وام بگیرد.

مدیر بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد افزود: با این وجود با بانک مسکن کشور مکاتبه کردیم تا این دستورالعمل را حذف کنند چرا که افراد آمدند، سهم آورده مردمی جمع شده و نمی‌شود وسط کار به آنها بگوییم، وام نمی‌دهیم.

موضوعی که با واکنش معاون عمرانی مواجه شد؛ شهامت در این رابطه گفت: دستورالعمل نهضت ملی مسکن در مورد اعتبارسنجی متقاضیان مسکن چیزی نگفته و اگر افراد و پیمانکاران خودشان پول داشتند و معدل حساب و اعتبار که نیازی به وام شما نداشتند.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: واقعیت این است که در این دو ماه بانکها فقط وقت و رمق می‌گیرند و روند پرداخت‌ها هیچ تکانی نخورده است؛ بانک تخصصی مسکن در ۶۰ روز گذشته فقط پنج مورد پرداخت داشته، بانک ملت سه مورد و برخی بانکها هم صفر مورد و این اصلا قابل تحمل نیست.

شهامت با انتقاد از این بهانه بانک‌ها که از دستورالعمل‌های بالادستی خودشان حرف می‌زنند، گفت: شما مدیر استانی هستید و وقتی در جلسه‌ای می‌نشینید و تعهدی می‌دهید، دیگر هیچ بهانه‌ای پذیرفتنی نیست یا هم در همان جلسه بگویید مدیر ما در تهران مخالف است تا ما یقه او را بگیریم.

معاون استاندار با بیان اینکه مردم از دولت انقلابی سیزدهم انتظارات بیشتری دارند، تاکید کرد: این مطالبه شخص رئیس جمهور است که مسببین و مقصرین هرگونه اهمال و کم‌کاری معرفی شوند و ما باید بدانیم مدیر استانی ما دغدغه‌ای برای اجرای این طرح ندارد یا مدیرعامل بانک در تهران مخالف خانه‌دار شدن مردم است که هر دو راه‌حل دارند.

شهامت افزود: من عملکرد بانک‌ها را که می‌بینم در طرح نهضت ملی مسکن بسیار ضعیف کار کردند ولی در گوشه و کنار، در مصاحبه ها و جلسات گاها مدیر بانکی می‌گوید ما فلان تعداد را پرداخت کردیم که همینجا از همه مدیران بانک‌ها می‌خواهم که تا روز پنج‌شنبه لیست همه پرداخت‌های خود را با نام افراد، شماره تلفن و مکان احداث خانه را به دفتر معاونت عمرانی تحویل دهند.

معاون عمرانی استانداری با بیان اینکه نباید کم‌کاری یک یا چند مدیر بانکی به آبروی یک استان لطمه بزند، تاکید کرد: بالاخره یکبار برای همیشه باید بانک‌های ما پای کار بیایند، اینکه در جلسه بگویند چشم و بعد از سه ماه بگویند دستورالعمل بانک این را گفته آن را گفته، قابل قبول نیست و من از شما لیست شفاف پرداخت‌هایتان را می‌خواهم.

شهامت افزود: نظارت بر عملکرد بانک‌ها را آغاز کردیم و دیگر در این زمینه با کسی تعارف نداریم؛ ما چیزی از مردم پنهان نداریم و دنبال کار واقعی هستیم اگر بانک‌ها می‌گویند سامانه مسکن ملی ایراد دارد و آمار آنها ثبت نشده به من لیست پرداخت‌هایشان را بدهند.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین از ضرب العجل استاندار برای بانک‌ها خبر داد و گفت: بعد از ارزیابی‌ها و راستی‌آزمایی میزان پرداخت‌های بانک‌ها به افراد و پیمانکاران روز پنج‌شنبه با امضای استاندار، عملکرد این مدیران به تهران مکاتبه خواهد شد و اغماضی نخواهیم داشت.

 برخی مدیران بانکی در این نشست تلاش داشتند تا بار دیگر تصمیم قاطعی گرفته نشود و تصمیم‌گیری به آینده و جلسات کارشناسی موکول شود که با مدیریت حساب‌شده معاون عمرانی نهایتا مصوب شد که بانک‌ها به طور شفاف تا روز پنج‌شنبه لیست کامل افرادی که برای طرح نهضت ملی مسکن از آنها تسهیلات گرفتند را اعلام کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: