به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۶۸۱۴
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
این مادر سختکوش می‌گوید که سرپرست خانواده است و قرار است به زودی " یلدا" دختر دیگرش که کلاس اول راهنمایی است را نیز برای کار به مزارع گوجه دشت لیشتر گچساران بیاورد.

خبردنا: کهگیلویه از شهرستان‌های شش‌گانه گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود که شهر دهدشت مرکز این شهرستان با مشکلات فراوانی در حوزه‌های مختلف بویژه آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند که خانواده‌ها مجبورند حتی فرزندان دانش آموز خود را هم به ناچار از رفتن به کلاس درس بازدارند و آنها را به کار در مزارع گوجه در شهرستان‌ها و استان همجوارشان حوزستان راهی کنند.

به گزارش"خبردنا"، از مجموع دانش آموزان استان کهگیلویه و بویراحمد، ۴۹ درصد دختران و ۵۱ درصد را پسران تشکیل داده و هم اکنون بیش از سه هزار واحد آموزشی در این استان وجود دارد. از 172 هزار دانش‌آموز در استان، ۶۶ درصد شهری و ۳۴ درصد روستایی بوده و البته ۸۰۰ مدرسه در این استان کمتر از ۱۰ نفر دانش‌آموز دارد.

مهاجرت خانواده‌ها از شهرستان کهگیلویه بنا بدلایل متعدد به ویژه به دلیل نرخ صعودی بیکاری به سمت شهرهای یاسوج مرکز استان و بهبهان در استان خوزستان بسیار نگران کننده و با نگاهی اجمالی به خوبی می‌توان گفت که این شهر در حال خالی شدن از سکنه است. 

از سویی مهاجرت خانواده‌های بی بضاعت که به ناچار  باید از مناطق محرومی چون چاروسا، جاورده، قلعه رئیسی، دیشموک، دشمن زیاری و سایر روستاهای حاشیه‌ای به شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه مهاجرت کنند مشکلات دوچندانی را برای این شهرستان تمدن ساز به دنبال آورده است.

یک کارگر گوجه چین در دشت لیشتر گچساران گفت: به دلیل مشکلات فراوانی که داریم الان تعداد زیادی از مردان و زنان دهدشت در مزارع گوجه دشت لیشتر گچساران مشغول به کار هستند.

وی گفت: بسیاری از زنان، مردان و دختران دانش آموز حاشیه شهر دهدشت با شرایط نامساعدی برای گوجه چینی به این منطقه می‌آیند.

خانمی که با دختر نوجوان خود از روستاهای محدوده دهدشت برای گوجه چینی به دشت لیشتر گچساران آمده است گفت: روزانه حدود 200 هزار تومان به ما می‌دهند که بخش زیادی از آن صرف هزینه‌های رفت و آمدمان می‌شود و البته ساعت شروع کارمان در این مزارع از هفت صبح تا شش غروب است.

"مهین"، تاکید می‌کند مجبور است برای تامین هزینه‌های خانواده با همراهی دخترانش به گوجه چینی و کارگری روی آورد.

وی در حالیکه اشک در چشمانش حدقه زده است، ادامه می‌دهد: دخترم "یسنا" کلاس پنجم ابتدایی و در یکی از مدارس نزدیک دهدشت درس می‌خواند و از پنج روز کلاس، سه روز با من می‌آید تا بتوانیم با گوجه چینی هزینه‌های زندگی‌مان را تامین کنیم.

این مادر سختکوش می‌گوید که سرپرست خانواده است و قرار است به زودی " یلدا" دختر دیگرش که کلاس اول راهنمایی است را نیز برای کار به مزارع گوجه دشت لیشتر گچساران بیاورد.

فریدون فاطمی رئیس آموزش و پرورش شهرستان کهگیلویه، تعداد دانش آموزان مدارس این شهرستان را 21 هزار نفر عنوان می‌کند و تعداد مدارس کانکسی این شهرستان را ۱۷ مدرسه برشمرد.

وی تعداد مدارس دونوبتی نا ایمن شهرستان کهگیلویه را ۱۵ مدرسه ذکر و گفت: فضاهای آموزشی چند مدرسه متوسطه اول دخترانه در شهر دهدشت نیز نگران کننده است.

تخریب و بازسازی مدارس ناایمن ضروری است

رئیس آموزش و پرورش شهرستان کهگیلویه با تاکید براینکه نامطلوب بودن فضای آموزشی پیامدها و اثرات آسیب زایی بر دانش آموزان دارد، خاطرنشان کرد: تخریب و بازسازی این مدارس ناایمن ضروری است.

فاطمی گفت: به عنوان نمونه روستای «دَرِه لَوَک» نزدیک شهر دهدشت بدلیل مهاجرپذیر بودن دارای فضای آموزشی سه کلاسه برای ۸۰ دانش آموز دختر و پسر است و کلاس‌های درس این مدرسه به صورت ۲ نوبته برگزار می‌شود.

فاطمی، وضعیت اقتصادی حاکم بر تعداد زیادی از خانواده‌های دانش آموزان روستایی و حاشیه شهر دهدشت را نگران کننده خواند و افزود: بنظر میرسد باید اعتبارات ویژه‌ای جهت تهیه و تدوین پیوست‌های فرهنگی و اقتصادی در این مناطق تخصیص داده شود تا شاهد کمرنگ شدن مشکلات کنونی در این مناطق باشیم.

وی گفت: لازمه حل مشکلات این خانواده‌ها، مشارکت تمامی نهادها در حوزه‌های مختلف بویژه حوزه اشتغالزایی و تامین شغل پایدار است.

رئیس آموزش و پرورش کهگیلویه افزود: اگر مشاغل پایدار در حاشیه شهر دهدشت و یا روستاهای حومه این شهر برای افراد جویای کار فراهم شود به طورحتم رونق تولید و رفع مشکلات بیکاری و کاهش آسیب‌های اجتماعی را بدنبال خواهد داشت.

امام جمعه شهرستان کهگیلویه هم با انتقاد از روند روبه گسترش بیکاری و آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان، بهره‌برداری از برخی پروژه‌های زیر ساختی نظیر سدهای آبریز و بالیاب را برای پایان دادن به آمارهای صعودی بیکاری و آسیب‌های اجتماعی بسیار ضروری خواند.

علی وحدانی‌فر  گفت: اگر سد بالیاب در دیشموک احداث می‌شد جوانان این مرز و بوم لازم نبود در گرمای طاقت فرسای عسلویه کارگری کنند.

وی افزود: مسئولان ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد را دعوت می‌کنم ساعت پنج صبح در گردنه رَواق دهدشت، زنان، دختران کم سن و سال، مادران مُسن و جوانانی که برای گوجه چینی راهی شهرستان‌های همجوار می‌شوند را ببینند.

امام جمعه شهرستان کهگیلویه تاکید کرد: اگر مسئولان در این شهرستان ایحاد شغل می‌کردند اکنون زنان و دختران کم سن و سال ما بجای گوجه چینی در شهرستان‌های بهبهان و گچساران در روستاهای کلاچو، چنگلوا و سوق به کار مشغول می‌شدند. 

وحدانی فر افزود: شهرستان کهگیلویه ظرفیت‌های زیادی دارد که بتواند گره از مشکلات بیکاری جوانان این شهرستان بَردارد و با برنامه‌ریزی و استفاده از این ظرفیت‌های بزرگ از جمله زمین‌های کشاورزی حاصلخیر، می‌توان رونق اقتصادی، شغل و درآمد پایدار را برای جوانان، مردان و زنان این دیار به ارمغان آورد.

وی از اینکه برخی از دختران دانش آموز مقاطع ابتدایی و راهنمایی دهدشت در کنار خانواده های‌شان به اجبار در  مزارع بهبهان و گچساران گوجه چینی می‌کنند اظهار نگرانی و تاسف کرد.

عضو شورای شهر دهدشت هم روایتی تلخ از گوجه چینی برخی از دختران کم سن و سال دانش آموز این شهر در مزارع گوجه داران بهبهانی و گچسارانی بر زبان راند.

محمد آرانپور می‌گوید: بارها دیده‌ایم که برخی از دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر دهدشت از مدرسه و کلاس درس غیبت می‌کنند تا به گوجه چینی در مزارع گچساران و بهبهان بپردازند.

او با روایت تلخ خود از بازدیدهای آموزشی‌اش از مدارس حاشیه شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه گفت: برای بازدید به مدرسه‌ای در حوالی شهر دهدشت رفتم اما دیدم که نیمی از دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی غایب هستند.

آرانپور افزود: وقتی از مدیر مدرسه  سئوال کردم چرا دانش آموزان غایب هستند؟ گفت دانش آموزان کلاس پنجم برای گوجه چینی به شهرهای همجوار رفتند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه از آنچه آن خانم مدیر گفت شرمنده شدم، خاطرنشان کرد: اگر همین روند ادامه پیدا کند به طورحتم در سال تحصیلی آینده، مدارس و مدیران این مدارس با مشکلات جدی مواجه خواهند بود.

آرانپور  خاطرنشان کرد: شایسته نیست دانش آموزان دختر دهدشتی و البته کهگیلویه ای، به جای حاضر شدن در کلاس درس و بدست گرفتن برگه‌های امتحان، در مزارع  گوجه، سبدهای گوجه چینی بدست بگیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر: