به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۶۸۱۵
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
درصدگیری وزارت و بانک مرکزی بر اساس یک فرمول درست نیست؛ در حالی که ۱۳ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند، ۹ هزار و ۴۰۰ نفر از این میان، تسهیلات را دریافت و حدود چهار هزار نفر آن را دریافت نکرده‌اند

خبردنا: بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد سال هاست که با مساله ناترازی ضریب بالای پرداخت و محدودیت منابع دست و پنجه نرم می کنند و به عنوان چالش اساسی پیش روی آن ها مطرح است اما تاکنون نسخه ای درمانگر برای آن نبوده و مدیران و متولیان حوزه اقتصاد چشم انتظار همت دولت سیزدهم برای چاره جویی این معضل هستند.

کهگیلویه و بویراحمد استانی سرشار از ظرفیت ها و گنجینه های ارزشمند است اما درعین حال مالامال از دردهای مُزمن از گذشته،چالش های نهفته و محرومیت های عمیق و تاریخی است که برای عبور از این تنگناها نیازمند توجه در خور از سوی دولتمردان سیزدهم است.

استان محروم کهگیلویه و بویراحمد محروم از طرح های مهم و کلان و خط های تولید گسترده است و بنابراین منابع کمتری وارد استان می شود و مردم از لحاظ اقتصادی شرایط خوب مالی ندارند.

در این وادی محدودیت شدید منابع و تعداد بالای متقاضیان معضلی است که گریبان بانک های استان را گرفته است و در عین حال در کهگیلویه و بویراحمد تسهیلات تکلیفی زیادی به عهده بانک‌ها گذاشته شده است.

علاوه بر این بسیاری از واحدهای تولیدی در استان که از تسهیلات همین بانک ها استفاده می کنند، منابعی که در استان جمع می‌کنند را در سایر استان‌ها از جمله تهران مصرف می‌کنند و این منابع از استان خارج می شود.

به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد عمده مشکل استان بحث منابع و مصارف است و با موکول کردن اشتغال، اعتبارات سرمایه گذاری و تسهیلات مسکن به بانک‌ها چون توان مالی بالایی از نظر منابع ندارند با مشکل مواجهیم.

سید علی احمدزاده می افزاید: برخی بانک ها حتی تا ۱۲۰ درصد منابع در استان گذاشتند با وجود اینکه نباید این کار را می کردند اما برخی بانک ها بسیار محتاطانه و دست به عصا عمل کردند.

وی تاکید کرد: می طلبد در مصوبه ای از استان هایی مثل تهران که منابع بالاتری دارند، نسبت به استان ما توجه بیشتری شود.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ های کهگیلویه و بویراحمد نیز می گوید: اقتصاد کشور و به ‎ویژه استان ما بانک‌محور و وابسته به تسهیلات بانکی است.

منصور دانش آموز افزود: یکی از مشکلات ما محدودیت شدید منابع و تعداد بالای متقاضیان است و در کهگیلویه و بویراحمد تسهیلات تکلیفی زیادی به عهده بانک‌ها گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: در این استان که مازاد مصرف دارند، بانک‌ها با چالش‌های متعددی روبه‌رو خواهند بود.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ های کهگیلویه و بویراحمد با وجود اینکه معتقد است تسهیلات مطلوبی در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده ، ادامه داد: در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، نسبت پرداخت تسهیلات به منابع ۱۰۷ درصد و در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۱ درصد افزایش یافته است.

دانش‌آموز یکی از دغدغه‌های مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد را تسهیلات ازدواج عنوان کرد و افزود: البته به صورت غیر رسمی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده که استان خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد رتبه های آخر را دارند که مقیاس انان صحیح نیست.

وی تاکید کرد: درصدگیری وزارت و بانک مرکزی بر اساس یک فرمول درست نیست؛ در حالی که ۱۳ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند، ۹ هزار و ۴۰۰ نفر از این میان، تسهیلات را دریافت و حدود چهار هزار نفر آن را دریافت نکرده‌اند

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ های کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در استان‌های دیگر، چنانچه بیش از ۲ هفته از معرفی افراد به بانک بگذرد و آنها مراجعه نکنند، حذف می‌شوند، اما ما این کار را انجام نمی‌دهیم.

دانش آموز گفت: به همین دلیل آن استان‌ها تعداد افراد در صف انتظار را کاهش می‌دهند ازاین‌رو درصدگیری وزارت از نظر من و کارشناسان بانک مرکزی اشتباه است.

وی تصریح کرد: افرادی که تسهیلات دریافت کرده نسبت به تعداد ثبت نامی‌ها ۷۲.۶ درصد است و پس از استان گیلان با اختلاف ناچیز چهار صدم درصدی رتبه دوم کشوری را کسب کرده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ های کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که از تسهیلاتی که برای بانک ملی در نظر گرفته شده، ۹۸ درصد پرداخت کرده‌ایم، ادامه داد: از هزار و ۵۹۶ میلیارد ریال اعتبار برای تسهیلات ازدواج، بانک ملی هزار ۵۶۲ میلیارد ریال پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: بانک‌ها می‌توانند ۸۵ درصد از منابعشان را تسهیلات پرداخت کنند، در کل کشور در سال ۱۴۰۱، میزان تسهیلات پرداختی ۸۱ درصد بوده اما در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۱ درصد بوده است.

دانش آموز با بیان اینکه چون ما از منابع استان‌های دیگر استفاده می‌کنیم امتیاز منفی می‌گیریم، گفت: ما دنبال کسب امتیاز نیستیم؛ چون عملاً امکان‌پذیر هم نیست؛ چرا که منابع به حد کافی نداریم.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ های کهگیلویه و بویراحمد افزود: به این‌که تعداد تسهیلات تکلیفی در استان ما زیاد است.

وی یکی از مشکلات در حوزه پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی را عدم پرداخت تسهیلات با نرخ ارز ترجیحی عنوان کرد و ابراز کرد: بانک‌ها با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار باید پرداخت می‌کردند و واحدهای تولیدی تمایلی به دریافت آن ندارند

دانش آموز ابراز کرد: یکی دیگر از مشکلات استان، واحدهای تولیدی است که منابع آنها در نزد استان کهگیلویه و بویراحمد متمرکز نیست.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ های کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز به استان‌ها اعلام کرده به این واحدها دیگر از طرف بانک‌ها خدمات و تسهیلات داده نشود.

دانش آموز ابراز کرد: در سفر دوم رئیس جمهور به استان مشکل کمبود منابع استان مطرح خواهد شد.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ های کهگیلویه و بویراحمد گفت: از رئیس جمهور درخواست داریم خط اعتباری ویژه‌ای برای این استان در نظر بگیرد.

وی افزود: مشکل اصلی بانک‌های استان کمبود منابع است، بنابراین از رئیس جمهور تقاضا داریم با نگاه ویژه‌ای با کهگیلویه و بویراحمد برخورد کند و اعتبار خاصی بدون محدودیت منابع در اختیار استان قرار داده شود.

کهگیلویه وبویراحمد در بسیاری از شاخص های توسعه در ردیف آخر قرار دارد و هم اینک دارای جدود ۲ هزار طرح نیمه تمام است؛ طرحهایی که برای زدودن غبار محرومیت از چهره این استان برخوردار اما توسعه نیافته نیازمند شتاب بخشی و تامین اعتبار است.

نام:
ایمیل:
* نظر: