به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۶۸۱۶
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
احیای آداب و رسوم سنتی،ترویج مصرف صحیح و درآمدزایی از طریق غذاهای محلی، نشاط بخشی به جامعه شهری از دیگر مزایای برپایی این جشنواره است.

خبردنا: مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هفتمین جشنواره “جشنواره‌ فرهنگ عشایر ایران زمین” با شرکت ۱۲ استان کشور در یاسوج بعد از پنج روز فعالیت به کار خود پایان داد.

به گزارش"خبردنا"، سعیدطالب زاده اظهار کرد: در این جشنواره ۶۰ غرفه از توانمندیها و دستاوردهای عشایری استانهای کشور در معرض دید عموم قرار داشت.

طالب زاده یادآور شد: هفتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین (کوچ عشایر)با حضور وزیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مسوولان استانی و عشایر استان هایی از جمله کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کردستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خراسان رضوی، و دیگر استان ها در پارک ولایت یاسوج آغاز شد.

وی گفت : این جشنواره چهارشنبه شب آغاز به کار کرد و به مدت پنج روز از ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت در شهر یاسوج ادامه داشت و استان‌های شرکت کننده در این جشنواره آداب، رسوم، سنن، صنایع دستی، سوغات محلی و فرهنگ‌ها و آئین‌های خود به ویژه در زمینه کوچ را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد افزود:احیای آداب و رسوم سنتی،ترویج مصرف صحیح و درآمدزایی از طریق غذاهای محلی، نشاط بخشی به جامعه شهری از دیگر مزایای برپایی این جشنواره است.

طالب زاده اضافه کرد: تجلیل از چهره های ماندگار عشایری، توسعه توریسم، آشنا کردن مردم با فرهنگ عشایری و ایجاد نمایشگاه هایی از توانمندی ها و دستاوردهای آنها را از دیگر اهداف این جشنواره برشمرد.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد متشکل از ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار با بیش از ۷۲ هزار نفر (حدود ۱۲ درصد جمعیت استان) در قالب ۶ ایل بومی،۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) هستند.

درصد از محصولات تولیدی استان، ۳۰ درصد صنایع دستی، ۱۷ درصد باغ های استان و تولید ۶۰ درصد گوشت قرمز مورد نیاز استان معادل هشت هزار تن توسط عشایر به عشایرنشینان استان اختصاص دارد.

وجود ۱۰درصد آب کشور، ۴۵درصد جمعیت روستایی و عشایری و وجود جنگل‌ها و آبشارها همه نشان‌دار ظرفیت بالای کهگیلویه و بویراحمد در توسعه گردشگری عشایری و روستایی دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با ۲۵۰ جاذبه طبیعی، اقلیم چهار فصل، مکان‌های تاریخی و ویژگی‌های مردم شناسی و آداب و رسوم و زندگی با صفای عشایری به عنوان یکی از مقاصد گردشگری کشور در طول ایام مختلف سال آماده پذیرایی از مهمانان و گردشگران از اقصی نقاط کشور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: