به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۶۸۹۴
|
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
بر این اساس داروهای خارجی بدون افزایش قیمت طبق روال گذشته عرضه می شود و بیماران مزمن ضمن مراجعه دوره‌ای برای ویزیت مجدد، داروی خود را به اندازه مصرف آن دوره تا ویزیت بعدی دریافت می‌کنند.

خبردنا: حوزه درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم با وجود اقدام های چون توسعه زیرساخت ها و طرح دارویار در مسیر بهبود قرار گرفته اما فرهنگ نامناسب مصرف دارو ،ناترازی هزینه و مصرف،کم فروغ بودن فعالیت خیران و کمبود بیمارستان های خصوصی باعث وجود خلاء هایی در این حوزه شده است.

به گزارش"خبردنا"، از آنجا که وجود امکانات مناسب در حوزه درمان به دلیل ارتباط آن با سلامت به عنوان ارزنده ترین سرمایه انسان محسوب می شود تلاش برای رفع نواقص موجود نیازی ضروری در استان کمتر توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد است.

در حالی که پوشش بیمه تامین اجتماعی در کشور ۵۴ درصد است اما این شاخص در کهگیلویه و بویراحمد ۵۰ درصد است که با توجه به اینکه تامین اجتماعی یک دستگاه درآمد هزینه است و بر اساس شاخص های جمعیتی اقدام به ایجاد زیرساخت ها می کند حمایت خیران برای تکمیل زیرساخت های درمانی شهرهای کوچک از جمله راهکارهایی است که می تواند خدمات رسانی به بیمه شدگان این استان را متحول کند.

آن طور که مسئولان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد می گویند در حال حاضر تنها یک بیمارستان تامین اجتماعی به نام شهدای گمنام در شهریاسوج و یک پلی کلینیک در شهر دوگنبدان فعالیت دارد و بقیه ۱۶ شهر استان تنها مراکز درمانی سرپایی ملکی تامین اجتماعی دارند.

وجود داروخانه هایی با رویکرد فعالیت های خیرخواهانه، احداث بیمارستان های خصوصی از دیگر امکاناتی است که تحقق آن می تواند به افزایش کیفیت خدمات درمانی در کهگیلویه و بویراحمد کمک کند.

ایجاد امکانات براساس نرم های جمعیتی

مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تامین اجتماعی یک سازمان درآمد هزینه ای است تاکید کرد که ایجاد زیرساخت های درمانی برای بیمه شدگان براساس نرم های جمعیت صورتی می گیرد که تنها شهرهای یاسوج و دوگنبدان شاخص جمعیتی مورد نیاز برای ایجاد مراکز درمانی شبانه روزی را دارند.

چالش ها و امیدهای خدمات رسانی در حوزه تامین اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد

دکتر یونس محمودیان با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت های درمان ملکی و غیرملکی از مهمترین برنامه های امسال حوزه درمان این بیمه در استان است تاکید کرد :برای سرعت بخشی به روند تقویت زیرساخت ها نیازمند خیران سلامت هستیم که در این حوزه جایشان خالی است .

وی گفت: تامین هزینه های درمان سازمان تامین اجتماعی از آورده های مردمی است و به دلیل نبود صنایع و کارخانجات در استان سهم ورودی های مالی به این سازمان در استان کم است اگر چه تلاش می کنیم با مدیریت بهینه نهایت استفاده و خدمات رسانی را داشته باشیم.

محمودیان ابراز کرد: در همین راستا فاز نخست طرح توسعه بیمارستان شهدای گمنام تامین اجتماعی شهر یاسوج به مساحت ۱۰ هزار و ۲۰۰متر مربع با ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست که امید می رود این طرح (ساختمان) شهریور امسال تکمیل شود.

وی بیان کرد: طرح توسعه بیمارستان شهدای گمنام شهر یاسوج بر اساس قرارداد با ۵۰ میلیارد تومان اعتبار اجرا می شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین تلاش می شود فاز دوم طرح توسعه بیمارستان شهدای گمنام یاسوج شامل تاسیسات و تجهیزات بدون وقفه پس اتمام مرحله اول آغاز شده و تا ۲ سال آینده بهره برداری شود.

محمودیان عنوان کرد: اجرای طرح استانداردسازی درمانگاه شهر دهدشت نیز در حال بررسی کارشناسی است و براساس این طرح ساماندهی بخش اورژانس،ورودی و سایر اقدام های مورد نیاز این مرکز درمانی انجام می شود.

وی ابراز داشت: توسعه پلی کلینیک شهر دوگنبدان به مساحت سه هزار و ۸۰۰ متر مربع در سه طبقه پارسال با ۳۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

محمودیان بیان کرد: با افتتاح مرکز پلی کلینیک تامین اجتماعی دوگنبدان از اسفند ماه سال ۱۴۰۱، خدمات رسانی آن شبانه روزی شد که این اقدام گام بلندی برای دسترسی به امکانات درمانی عادلانه در این شهر است.

وی با اشاره به این ۶۴درصد از جمعیت گچساران زیر پوشش تامین اجتماعی هستند تاکید کرد: شبانه روزی شدن پلی کلینیک تامین اجتماعی این شهرستان مطالبه به حق بیمه شدگان است.

مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: مجوز ماموگرافی و فلوروسکوپی دوگنبدان و دهدشت نیز اخذ شده و امید می رود این تجهیزات به زودی به مراکز درمانی شهرهای مذکور اضافه شود.

محمودیان عنوان کرد: در زمان حاضر ۵۰رصد از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری استان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد هستند درحالی که میانگین ۵۴درصد است

کمبود امکانات درمانی بخش خصوصی

مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در زمان حاضر تنها درمانگاه خصوصی زاگرس در شهر یاسوج فعالیت می کند و هیچ بیمارستان خصوصی در استان ایجاد نشده است.

دکتر محمودیان تاکید کرد: با توجه به اینکه شماری از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی برای انجام عمل های جراحی به استان های همجوار به ویژه فارس سفر می کنند ایجاد بیمارستان خصوصی افزون بر کاهش هزینه های این شهروندان به ارتقای کیفیت درمان و ایجاد درآمد برای کادر درمان کمک می کند.

وی با اشاره به فرهنگ نامناسب مصرف دارو و وجود داروخانه های کوچک در یخچال های برخی از شهروندان استان ایجاد یک داروخانه خیری برای جمع آوری داروهای اضافی شهروندان نیاز دیگری است که جای آن خالی است.

چالش ها و امیدهای خدمات رسانی در حوزه تامین اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد

وی عنوان کرد: این داروخانه با تجهیزات و کارشناسان تشخیصی درباره قابل مصرف بودن داروها ضمن اختصاص آن به افراد نیازمند گامی برای مدیریت مصرف دارو و صرفه جویی نیز محسوب می شود.

محمودیان تاکید کرد: فشار آوردن بر پزشکان برای تجویز بیشتر دارو و نگهداری آن در یخچال رفتار اصولی نیست و باید این رویه تغییر کند.

کهگیلویه و بویراحمد رتبه نخست نسخه نویسی الکترونیک

نسخه نویسی الکترونیک یکی از راهبردهای دولت سیزدهم برای کیفیت بخشی به روند درمان است که به شکل مطلوبی در استان در حال اجراست.

مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان رتبه نخست نسخه نویسی الکترونیکی پزشکان را در میان استان های کشور در سال ۱۴۰۱ کسب کرده است.

یونس محمودیان با اشاره به اینکه این طرح سال ۱۴۰۰ آغاز بکار کرده و از دستاوردهای دولت سیزدهم است تاکید کرد: ۹۹.۶درصد نسخه های پزشکی رسیده به بیمه تامین اجتماعی استان در سال ۱۴۰۱ به شکل الکترونیک بوده است.

چالش ها و امیدهای خدمات رسانی در حوزه تامین اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد

وی عنوان کرد: ۴۵۹هزار و ۷۱۱ نسخه پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته به بیمه تامین اجتماعی رسیده است.

مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در حالی که پزشکان برخی استان های کشور مشارکت کمرنگی در این طرح داشته اند که این امر سبب نارضایتی بعضی از بیمه شدگان شده اما این طرح درهمه نقاط استان با وضعیت مطلوبی در حال اجراست و تنها زمانی نسخه به صورت کاغذی نوشته می شود که برق قطع شده و یا زیرساخت های آن در برخی مناطق دور دست استان فراهم نشده باشد.

محمودیان با اشاره به اینکه مرحله دوم طرح نسخه نویسی الکترونیکی خاطرنشان کرد: در این طرح ثبت الکترونیک نسخه های گران قیمت به صورت پیامک بر روی تلفن همراه بیمه شدگان ارسال می شود تا پس از قرائت یک کد از سوی بیمه شده در داروخانه نسخه تحویل درخواست کننده می شود.

وی عنوان کرد: این طرح به منظور شفاف سازی و صحت سنجی نسخه های پزشکی برای بیمه شدگان واقعی و نسخه های گران قیمت با بیش از ۵۰ میلیون تومان صورت می گیرد.

دیگر اقدام ها برای دسترسی بهتر بیماران به دارو

طرح دارویار گامی دیگری در راستای دستیابی سریع و آسان بیماران به داروهای مورد نیاز می باشد که سدی محکم در مقابل قاچاق و بازار سیاه دارو است و از رنج مضاعف بیماران و خانواده آنها کم می کند.

توسعه عدالت بهداشتی و درمانی در تمامی نقاط کشور به منظور بهره مندی تمامی اقشار جامعه از اولویت های نظام مقدس جمهوری اسلامی است که با اجرای طرح های تسهیلگری همچون دارویار مسیر تعالی را در پیش گرفته است.

در اجرای طرح دارویار تمامی داروهای تولید داخل شامل یکهزار و ۶۰۰ قلم کد ژنریک دارو، مشمول اصلاح سیاست‌های ارزی خواهد شد که افزایش قیمت یکهزار و ۴۰۰ کد ژنریک توسط بیمه ها پوشش داده می شود و ۲۰۰ قلم دیگر هیچ تغییری در نرخ نخواهد داشت.

چالش ها و امیدهای خدمات رسانی در حوزه تامین اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد

بر این اساس داروهای خارجی بدون افزایش قیمت طبق روال گذشته عرضه می شود و بیماران مزمن ضمن مراجعه دوره‌ای برای ویزیت مجدد، داروی خود را به اندازه مصرف آن دوره تا ویزیت بعدی دریافت می‌کنند.

مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح دارویار که از مرداد ماه پارسال و به همت دولت سیزدهم عملیاتی شد میزان پرداخت به داروخانه های استان را افزایش داده است.

محمودیان افزود: در حالی که میزان پرداخت به داروخانه ها در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۱ برای نسخه دارویی به داروخانه های کهگیلویه و بویراحمد ۳۰ میلیارد تومان بود در هشت ماه منتهی به پایان سال ۱۴۰۱(مرداد تا اسفند) بیش از ۷۱ میلیارد تومان به داروخانه های استان پرداخت شد.

وی تاکید کرد: در صورتی که قرار بود به روال پیش از اجرایی شدن طرح دارویار یعنی چهار ماه نخست سال گذشته پیش می رفت باید ۶۰ میلیارد تومان به داروخانه های کهگیلویه و بویراحمد پرداخت می شد.

مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: با این اقدام دولت سیزدهم دارو هم اکنون با قیمت شهریور سال ۱۴۰۱ به دست بیماران می رسد.

وی جلوگیری از قاچاق معکوس دارو و اصلاح شیوه مصرف آن را از مزایای طرح دارویار اعلام کرد.

وی تاکید کرد:هم اکنون ۱۷۲ پزشک عمومی،۱۱۴ مرکز داروخانه، ۱۲۹ مرکز پاراکلینیکی مانند رادیولوژی و آزمایشگاه و ۶۶ درمانگاه خصوصی و دولتی، ۹بیمارستان و در مجموع۵۱۱ موسسه پزشکی طرف قرارداد تامین اجتماعی استان هستند.

مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۱۳۰ هزار نفر در شهرستان بویراحمد،۱۰۰ هزار نفر در شهرستان گچساران و ۵۲ هزار نفر در شهرستان های چهارگانه کهگیلویه زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی استان هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: