به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۶۹۱۲
|
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵

خبردنا: اینیاگرام در اصل و ریشه یک واژه یونانی است که در ترجمه به فارسی به این شکل درآمده است. اینیاگرام (Enneagram) در یونانی از دو قسمت (enna) به معنی نُه و (gram) به معنی شکل، وجه و یا مدل تشکیل شده است. همچنین گفتنی است که در فارسی این واژه را به شکل های اینیاگرام، اناگرام، ایناگرام و انیاگرام مینویسند. همانطور که از معنای یونانی واژه اینیاگرام هم پیداست، اینیاگرام از نه تیپ شخصیتی تشکیل شده که هرکدام از این تیپ های شخصیتی ترس ها، ارزش ها، انگیزه ها و تمایلات خاص خود را دارند. نکته ی قابل توجه این است که هیچ کدام از این تیپ های شخصیتی بر دیگری برتری ندارند. اما چرا باید درباره ی اینیاگرام مطالعه کنیم و آن را یاد بگیریم؟ یکی از مهم ترین دلایل یادگیری و مطالعه درباره اینیاگرام میتواند این باشد که بتوانیم تیپ شخصیتی خود را تشخیص بدهیم، به این ترتیب میتوانیم نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنیم و در زندگی فردی و اجتماعی خود موفق تر عمل کنیم.

مدل شخصت شناسی اینیاگرام چیست؟

قدم اول برای تشخیص تیپ شخصیتی تان این است که در یک سایت معتبر تست انیاگرام را بدهید. بعد از اتمام این تست و گرفتن نتیجه میتوانید به راحتی در سایت های مختلف و معتبر درباره ی تیپ شخصیتی خود بیشتر مطالعه کنید تا آگاهی خود را بالا تر ببرید. یکی از سایت های معتبر در حوزه اناگرام که دارای مقالات بسیاری نیز در این حوزه است، سایت سید علی باقری میباشد. مقالات موجود در این سایت بسیار معتبر و مرجع بوده و اکثرا از منابع معتبر انگلیسی ترجمه شده است. آقای سید علی باقری مطالعات بسیار زیادی در زمینه اینیاگرام داشته و خود مدرس و مشاور شخصیت شناسی اینیاگرام میباشد. شما میتوانید به راحتی با مراجعه به وبسایت ایشان مقالات مرتبط با اینیاگرام را مطالعه کرده و نظرات و سوالات خود را در سایت ثبت کنید تا ایشان در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ بدهند.

در ادامه مقاله قصد داریم شما را با ویژگی های شخصیتی تیپ یک ایناگرام آشنا کنیم.

افراد تیپ یک اینیاگرام، شخصیتی منظم و آرمانگرا دارند. به این ترتیب سعی میکنند در هنگام انجام یک کار از بروز اشتباه جلوگیری کنند و کارها را به نحو احسن به نجام برسانند. تیپ یک اینیاگرام به خوبی وظیفه خود را میشناسد و دائما به بایدها و نباید ها فکر میکند. در واقع افراد با این تیپ شخصیتی دائما به این موضوع فکر میکنند که کاری که بهشان محول کرده اند را باید تمام و کمال و بدون خطا به انجام برسانند. از جمله خصوصیات بارز تیپ ۱ انیاگرام میتوان به عالی طلبی، اصلاح گرا، پایبندی به استانداردهای اصول اخلاقی خود، حق به جانب بودن، وقت شناسی و دقیق بودن و ... اشاره کرد. این افراد از آن جایی که استانداردهای بالایی در هر چیز برای خودشان در نظر میگیرند، بنابراین همه چیز را سیاه و سفید یا درست و غلط میبینند و نکته ی مهم دیگر درباره ی شخصیت فرد تیپ یک این است که نقد کردن را دوست دارد حالا فرقی نمیکند که خود یا دیگران را نقد کند. افراد تیپ یک بسیار اهل عمل هستند و دائما فکر میکنند باید در جایی که هستند، مفید واقع شوند. به طور کلی این افراد فکر میکنند در طول زندگی خود یک ماموریتی دارند که باید آن را به اتمام برسانند.

مدل شخصت شناسی اینیاگرام چیست؟

از آن جایی که نکات درباره ی هرتیپ شخصیتی بسیار زیاد است، همه آن هارا نمیتوان در یک مقاله بررسی کرد. شما میتوانید برای بررسی بیشتر تیپ یک اینیاگرام و دیگر تیپ های شخصیتی انیاگرام و یا کسب اطلاعات بیشتر درباره اینیاگرام به سایت سیدعلی باقری مراجعه کرده و مقالات این سایت را با دقت بررسی کنید. یادگیری اینیاگرام و به کار گیری نکات آن و همچنین شناختن نقاط ضعف و قوت تان شما را در زندگی بسیار یاری خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: