به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۶۹۱۴
|
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰

خبردنا: «سای تک دیلی»، تلسکوپ خورشیدی اینویی سازمان فضایی ناسا تصاویری جدید با وضوح بالا از خورشید ارائه کرده است که مناطقی از لکه‌های خورشیدی و منطقه‌های آرام این ستاره فروزان منظومه شمسی در آنها نمودار است.

 
 

تصاویر شگفت‌انگیز خورشید از نمای نزدیک

 

این تصاویر که در جریان چرخه اول (Cycle ۱) فعالیت تلسکوپ در سال ۲۰۲۲ تهیه شده است، توانایی این تلسکوپ برای ثبت جزئیات بی‌سابقه از خورشید را به منصه ظهور رسانده است.

 

تصاویر شگفت‌انگیز خورشید از نمای نزدیک

این هشت تصویر جدید خورشید با ابزار موسوم به «تصویرساز مشهود باند گسترده» Visible-Broadband Imager (VBI) که یکی از ابزارهای نسل ابزار تلسکوپ مزبور است، تهیه شده‌اند. تصاویر جدید خورشید به دانشمندان در شناخت میدان مغناطیسی خورشید و نیز عوامل ایجادکننده توفان‌های خورشیدی یاری می‌رساند.

تصاویر شگفت‌انگیز خورشید از نمای نزدیک

لکه‌های خورشیدی ثبت شده مناطق تاریک و با دمای پایین‌تر روی سطح خورشید هستند که با عنوان «فتوسفر» (photosphere) شناخته می‌شوند جایی که میدان‌های مغناطیسی قوی تداوم دارد. لکه‌های خورشیدی از لحاظ اندازه متفاوت بوده اما بسیاری از آنها اغلب به اندازه زمین یا حتی بزرگتر هستند.

لکه‌های خورشیدی پیچیده یا گروهی از لکه‌های خورشیدی می‌توانند منشاء رویدادهای انفجاری مانند شعله‌های خورشیدی یا فوران جِرم از تاج خورشید (coronal mass ejections) – عامل ایجاد کننده توفان خورشیدی – باشند.

تصاویر شگفت‌انگیز خورشید از نمای نزدیک

در مناطق آرام خورشید در تصاویر جدید نیز الگوی روشنی از پلاسمای داغ بالارونده دیده می‌شود که توسط باریکه‌های تاریک‌تری از پلاسمای خنک‌تر پایین‌رونده احاطه شده‌اند.

تصاویر منتشرشده جدید بخش کوچکی از داده‌های به دست آمده از چرخه اول فعالیت تلسکوپ یادشده هستند. مرکز داده تلسکوپ خورشیدی اینویی به درجه‌بندی کردن (calibrate) و انتقال این داده‌ها به دانشمندان ادامه می‌دهد. در حالی که این تلسکوپ به کاوش درباره خورشید ادامه می‌دهد، انتظار داریم که به نتایج جدید و جالب بیشتری از جمله مناظر خیره ‌کننده از مهمترین جرم آسمانی دست یابیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: