به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۷۱۲۸
|
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰
امسال با توجه به شرایط آب و هوایی،عرصه‌های آفت‌زده جوانه‌خوار بلوط در استان کهکیلویه و بویراحمد کاهش یافته است.

خبردنا: مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: آفت جوانه‌خوار بیشتر جنگل‌های مناطق سردسیری را درگیر می‌کرد که در سال گذشته ۳۳ هزار هکتار از جنگل‌های استان درگیر این آفت شد.

به گزارش"خبردنا"، سعید جاوید بخت با بیان اینکه بارش‌های خوب و کاهش دما تاثیر مثبتی بر از بین رفتن این آفت داشته است افزود: امسال عرصه‌های جنگلی آفت‌زده جوانه‌خوار بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد هشت هزار هکتار است.
 
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: آفتی به‌نام “ملخ پا کوتاه” در مزارع مناطق لوداب ایجاد شده که عمدتا برای جنگل‌های بلوط مشکلی ایجاد نمی‌کنند و تاثیرگذاری آن بر روی مزارع کشاورزی و علوفه‌های سطحی است.
 
وی از انجام اقدامات مورد نیاز با همکاری جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: کارشناسان گیاه پزشکی فعال هستند و دلیل اینکه سطح آفت کاهش یافته به دلیل پایش مستمر و مطلوب کارشناسان است.
 
جاوید بخت از تصویب طرح تحقیقاتی آفت بلوط در شورای عالی پژوهش استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: طرح تحقیقاتی آفت بلوط در شورای پژوهش به تصویب رسیده و از سوی بنیاد نخبگان و دانشگاه یاسوج در حال اجرا است.
 
مدیر کل منابع طبیعی استان در خصوص تامین منابع برای مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط اضافه کرد: بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای مبارزه با این آفت از طریق منابع داخلی منابع طبیعی تامین و ۱۰ میلیارد تومان از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در نظر گرفته شد و با اختصاص آن نتایج بهتر پایش در این زمینه مشخص می‌شود.
 
وی در خصوص آفت‌ برگ خوار بلوط ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی و کاهش دما جمعیت این آفت نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز کاهش یافته و ارزیابی نهایی بعد از تحقیقات دانشگاه یاسوج اطلاع‌رسانی می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: