به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۷۱۳۱
|
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
خرید تضمینی گندم به عنوان مهمترین محصول کشاورزی سیاست دولت است. در صورتی که این سیاست دولت به بهترین نحو ممکن و کار کارشناسی شده اجرا شود، پیامدهای مثبتی را در پی خواهد داشت.

خبردنا: اهتمام جدی دولت سیزدهم به خرید تضمینی گندم از کشاورزان را باید گامی اثر گذار در تقویت بنیه اقتصادی کشاورزان و بهره برداران این محصول در استانهای مختلف کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد برشمرد که تداوم آن به اشتغال پایدار و در عین حال افزایش تولید منجر خواهد شد.

به گزارش"خبردنا"، اقتصاددانان گندم را یک کالای استراتژیک می‌دانند و دولت‌ها نیز روی تولید این محصول کشوری حساسیت زیادی نشان می‌دهند و برنامه‌ریزی لازم را دارند.

به دلیل ارزش غذایی و تفاوت اساسی که گندم با سایر کالاها دارد، دولت خود را مکلف می‌داند که تحت هر شرایطی این محصول مهم را تأمین کند؛ چرا که معیشت اکثریت جامعه به طور مستقیم با گندم وابسته است.

تولید بسیاری از کالاهای ضروری دیگر بر پایه‌ی گندم است. در نتیجه کمبود و بروز اختلال در این حوزه نارضایتی عمیقی را در جامعه ایجاد می‌کند و همین طور سایر بخش‌ها را دچار مشکل خواهد کرد.

خرید تضمینی گندم به عنوان مهمترین محصول کشاورزی سیاست دولت است. در صورتی که این سیاست دولت به بهترین نحو ممکن و کار کارشناسی شده اجرا شود، پیامدهای مثبتی را در پی خواهد داشت.

خرید تضمینی گندم علاوه بر اینکه در راستای حمایت از کشاورزان انجام می‌گیرد، دولت را از یک بحران جدی نیز عبور می‌دهد. اگر قیمت‌ها دقیق نباشد کشاورزان رغبتی برای فروش گندم به دولت ندارند و ازطرفی دلالان از این فرصت استفاده می‌کنند که اسب منفعت‌شان را به هر شکلی که می‌خواهند، بدوانند.

متأسفانه گاهی دلالان گندم را با قیمت بالاتر از قیمت واقعی از کشاورزان خرید می‌کنند و آن‌ها هم تمایل دارند که محصولات‌شان را به دست دلالان برسانند.

از طرفی برخی کشورهای همسایه ، گندم را با قیمت دو تا سه برابر این محصول استراتژیک از کشاورزان خریداری می‌کردند و لذا جذابیت بیشتری برای فروش گندم به دلالان وجود دارد. اما دولت سیزدهم با تأکید رئیس جمهور دست پیش گرفت که هم نیاز کشور به این محصول را مرتفع سازد و هم دست دلالان را از سفره کشاورزان کوتاه کند و هم به گونه‌ای عمل کرده که اقتصاد کشور از این مسیر آسیب نبیند.

بر اساس آمارها کشور سالانه به ۹ میلیون تن گندم نیاز دارد و بر اساس برنامه‌ریزی دولت سیزدهم قرار است که کشور در تولید گندم در سال ۱۴۰۲ به پایداری وخودکفایی برسد که دیگر هیچ نیازی به واردات نباشد.

این مهم همانطوری که گفته شد نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و تلاش مضاعف مسوولان دارد و همانطوری که مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند بر روحیه انقلاب و با باور قلبی «ما می‌توانیم» بر مشکلات کشور فائق آئیم.

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های مهم در حوزه کشاورزی و دامداری است. این استان به لحاظ شرایط آب و هوایی، فراوانی آب و زمین‌های حاصلخیز مساعد کشاورزی و سرمایه‌گذاری در این حوزه است. متأسفانه به دلیل عدم برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری و نبود استراتژی کشاورزی در گذشته به خوبی نتوانستیم از این ظرفیت استان بهره برد.

انتظار از دولت سیزدهم در این زمینه بسیار بالا است و با توجه به ویژگی‌های این دولت این توقع وجود دارد که در تمام زمینه‌ها انقلاب صورت بگیرد و همانند گذشتگان تمام مسائل کشور را به برجام و میز مذاکره گره نزند و با اتکا به ظرفیت داخل مشکلات را برطرف نماید. همانطوری که در کلام رئیس جمهور کشورمان بارها آمده است.

سید علی احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت بالایی در حوزه کشاورزی دارد، می‌گوید: ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن گندم در قالب خرید تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده است و شاهد افزایش سه برابری تولید گندم در استان بودیم

وی با بیان اینکه دولت توانسته اعتماد کشاورزان را بیش از گذشته جلب کند، افزود: شرایط بهتری در برداشت محصول گندم نسبت به سال گذشته وجود دارد و تولید این محصول در دو شهرستان گرمسیری؛ کهگیلویه و گچساران سه برابر رشد داشته است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد باییان اینکه برداشت گندم در مناطق گرمسیری استان آغاز شده و کماکان ادامه دارد، گفت: تاکنون ۲۷ هزار تن گندم از مزارع شهرستان کهگیلویه برداشت شده واین در حالی است که سال گذشته تنها ۱۰ هزار تن گندم برداشت شد.

احمدزاده با بیان اینکه سال گذشته هشت هزار تن گندم از مزارع کشاورزی گچساران برداشت شد، تاکید کرد: برداشت گندم در این شهرستان از ۱۵ هزار تن گذشته است و تاکنون در مجموع ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن گندم به صورت خرید تضمینی از کشاورزان استان کهگیلویه و بویراحمد خریداری شده و این نتیجه سیاست‌های کارساز دولت سیزدهم بوده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: از جمله اقدامات خوب در این دولت این بوده که مراکز خرید گندم شبانه روز باز بوده و به کشاورزان خدمات ارائه می‌دهدو کشاورزان در هر ساعتی که مراجعه کنند، می‌توانند نسبت به فروش محصول خود اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه برداشت گندم در مناطق سردسیری استان آغاز شده افزود: گندم تولیدی کهگیلویه و بویراحمد از بهترین و با کیفیت‌ترین گندم در سطح کشور است.

احمدزاده همچنین به موضوع کلزا اشاره کرد و گفت: تاکنون ۷۲۰ تن کلزا در استان برداشت شده که رشد خوبی در برداشت این محصول داشتیم.

همانطوری که مطرح شد، گندم محصول بسیار مهم و استراتژیک است که کمبود آن می‌تواند برای دولت مشکل ایجاد کند. آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان یکی از موضوعات مهمی که شخصاً دنبال می‌کند، تولید گندم و خرید تضمینی آن است. وی به دلیل حضورش در میدان و ارتباط مستقیم با اقشار مختلف مردم به شناخت کافی به موضوعات مختلف کشور رسیده است و به همین دلیل بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که این محصول مهم چه اهمیتی برای کشور و اقتصاد کشاورزان به عنوان تولیدکنندگان دارد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی سبک جدیدی از مدیریت را در عرصه اداری کشور پایه‌گذاری کرده و میدانی بودن نمونه بارز این سبک از مدیریت است. او حتی با سفرهای گسترده به کشورهای خلیج فارس و دنیا توانسته است تا حد زیادی مسیر دسترسی تولیدکنندگان کشورمان را با بازارهای بین‌المللی هموار کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: