به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۷۲۳۸
|
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹

خبردنا: مراسم رونمایی از خودروی فرمول یک ایرانی ساخته شده توسط دانشگاه فردوسی مشهد عصر روز گذشته یک‌شنبه ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ در محل نمایشگاه بین المللی برگزار شد و حالا خبرگزاری تسنیم مدعی شده این خودرو قرار است به زودی در مسابقات فرمول یک کشور ایتالیا شرکت کند.

 
 

آبروریزی جدید؛ مشهدی‌ها خودروی فرمول یک ساختند!

 

احسان بداغی، یکی از کاربران توئیتر در واکنش به این خبر نوشت: به عنوان طرفدار مسابقات فرمول یک، خیلی خلاصه توضیح می‌دهم که این خبر یک دروغ مهندسی وعلمی است. 

 

از اینجا شروع کنیم؛ هر ماشین چرخ بازی (چرخ آنها بیرون بدنه است)، ماشین فرمول یک نیست. آن اسباب بازی رونمایی شده در دانشگاه فردوسی مشهد که هیچ، ماشین‌های مسابقه‌ای زیر هم فرمول یک نیستند. تنها ۱۰ تیم فرمول یک در دنیا هست و سالانه مجموعا کمتر از ۴۰خودرو از این نوع ساخته می‌شود و این خودروها جزو پیچیده‌ترین و گران‌ترین تکنولوژی‌های ساخت انسان هستند؛ چیزی در حد هواپیماهای جنگنده و در مواردی جلوتر از آنها. در ساخت این ماشین‌ها از علوم مختلفی از علم مواد و الکترونیک گرفته تا کامپیوتر و مکانیک و آیرودینامیک در پیشرفته‌ترین حد خودش استفاده می‌شود.

امسال ارزان‌ترین ماشین فرمول یک حدود ۱۵میلیون$ (۷۵۰میلیارد تومان) است. مساله اما فراتر است؛ هر ماشین در طول ۲۴مسابقه فصل بین ۴۰۰ تا ۵۰۰میلیون دلارخرج دارد. مثلا موتورها علی‌رغم قیمت نجومی بیش از ۵-۶ مسابقه دوام ندارند. اینفوگرافیک سال ۲۰۱۸ را ببینید تا بدانید اوضاع از چه قرار است.

آبروریزی جدید؛ مشهدی‌ها خودروی فرمول یک ساختند!

علاوه بر این ماشین‌های فرمول یک آنقدر پیچیده هستند که هر خودروسازی وارد این عرصه نشود. سال‌هاست که از میان تمام غول‌های خودرویی جهان فقط سه شرکت مرسدس بنز، فراری و رنو موتور فرمول یک می‌سازند. سال‌ها قبل تویوتا و BMW و بعدتر حتی هوندا هم عطای چالش‌های این عرصه را به لقایش بخشیدند. حتی برای ساخت کلاه ایمنی رانندگان فرمول یک از تکنولوژی خاصی استفاده می‌شود که آنچنان استحکامی به این کلاه می‌دهد که می‌تواند حتی وزن یک تانک را نیز تحمل کند. این فقط بحث تکنولوژی مواد این کلاه است، بحث‌های دیگر مثل آیرودینامیک آن جداست و طراحی این خودروها از برخی جهات حتی از هواپیماها نیز پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر است و جزئی‌ترین قطعات بدنه با سخت‌ترین محاسبات مهندسی، طراحی و یا ساخته می‌شوند. گاها با این هدف که تنها ۱٪ عملکرد آیرودینامیکی خودرو بهبود یابد. بله تنها یک درصد!

خلاصه که درباره مهندسی ماشین‌های فرمول یک می‌شود کتاب‌ها نوشت و البته دانش امثال من هم بسیار محدود است. اما جدای از این در ایتالیا و هیچ کجای دنیا هم مسابقه فرمول یکی برگزار نمی‌شود که ایران بتواند در‌ آن شرکت کند. ما تنها ده تیم فرمول یک و ۲۴ مسابقه در سال داریم و بس و متاسفانه به نظر می‌رسد که تیم دانشگاه فردوسی مشهد حتی عکس ماشین فرمول یک را هم به دقت ندیده‌اند، چه برسد که از مراحل و شرایط ساخت آن کسب اطلاع کرده باشند.

آبروریزی جدید؛ مشهدی‌ها خودروی فرمول یک ساختند!

یکی دیگر از کاربران با انتشار تصویری از خودروهای فرمول یکِ شصت هفتاد سال پیش و در ادامه این نقد نوشت: ایکاش اصلن میرفتن دوتا مسابقه فرمول ۱ میدیدن حداقل شکلش رو درست در می‌آوردن. درباره موتور، آیرودینامیک، مواد بکار رفته، دینامیک، سیستم تعلیق و ... این موارد اصلن ولش کن.

یادش بخیر موتور آب‌سوز ساخته بودن. چندسال پیش یه خبری اومد که یک مخترع ایرانی موتور آبسوز ساخته، دقت کنید "آبسوز" مهندسیش اینطوریه که اون موتور دارای مکانیزمیه که هیدروژن و اکسیژن رو جدا می‌کنه و هیدروزن رو به عنوان سوخت میسوزونه که تجهیزات همجین مکانیزمی تداقل لندازه یک کانتیر ۲۰ فوته. بعد حتی لینک ثبت نام آبسوز کردن خودرو گذاشتن، تهش هم گفتن دولت جلوی کار رو گرفته و نمی‌خواد مردم در آسایش باشن.  

ترید پلاس هم با انتشار این تصویر و به طنز نوشت: ماشینی که دانشگاه فردوسی ساخته و میخوان ببرن مسابقات فرمول 1 نمیدونم چرا منو یاد داستان هالک ایرانی و مسابقه دادنش انداخت

آبروریزی جدید؛ مشهدی‌ها خودروی فرمول یک ساختند!

یکی دیگر از کاربران اما نظر متفاوتی داشت و گفت: این ادعا نادرست است. خودروی مذکور در مسابقات «فرمول دانشجویی SAE» در ایتالیا شرکت خواهد کرد. گفته می‌شود خودرو رهام ۲۸۰ کیلوگرم وزن دارد و موتور ۶۰۰ سی‌سی آن ۶۷ اسب بخار قدرت و ۵۱ نیوتن متر گشتاور ایجاد کرده، حداکثر سرعت آن ۱۱۰ کیلومتر برساعت و ۰ تا ۱۰۰ را در ۵/۲ ثانیه پر می‌کند. پیشران فرمول یک، هایبرید یا موتور ۶سیلندر خورجینی ۱۶۰۰ سی‌سی و با قدرت حداقل ۷۵۰ اسب است.

احسان بداغی هم دقایقی پیش و در تایید این توئیت اعلام کرد: بله تماسی از مسئولان معاونت علمی ریاست جمهوری داشتم. درکمال احترام توضیح دادند که معرفی ماشین «فرمول دانشجویی SAE» تحت نام «فرمول یک» اشتباه برخی رسانه‌ها در انتشار خبر بوده نه ادعای غلط سازندگان و حامیان پروژه. بنابراین مطلب را حذف کردم.

نام:
ایمیل:
* نظر: