به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۸۷۱۸
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
خبردنا : گزینه وزارت خارجه دولت جدید آمریکا روز شنبه ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم کرد.

«دیوید پترائوس» رئیس سابق آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) روز شنبه بار دیگر ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم کرد.

وی که در نشست موسسه مطالعات راهبردی در منامه صحبت می‌کرد، گفت: «در سال‌های اخیر فعالیت‌های مخرب ایران افزایش یافته و موجب بی‌ثباتی در کشورهای مختلف منطقه شده است.»

پترائوس که از گزینه‌های جدی وزارت خارجه دولت جدید آمریکا به شمار می‌رفت، گفت باید این فعالیت‌های ایران مقابله شود.

او همچنین با اشاره به اظهارات چند سال قبلش مبنی بر اینکه نیروی هوایی امارات می‌تواند نیروی هوایی ایران را شکست دهد، گفت همچنان هم بر همین عقیده است.

این مقام سابق آمریکایی که به دلیل رسوایی اخلاقی از سمت‌های دولتی کنار گذاشته شد، گفت برای شکست دادن داعش، علاوه بر راهبرد نظامی، باید با ایدئولوژی این گروه هم مقابله کرد.

پترائوس در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد وضعیت سوریه و در پاسخ به این سوال که آیا این کشور به سمت تجزیه پیش می‌رود، گفت هنوز هم امکان حفظ سوریه متحد وجود دارد.

وی افزود: «من معتقد نیستم که رسیدن به راهکار سیاسی در سوریه غیرممکن است، یا دیگر کار از کار گذشته، اما برای راهکار سیاسی واقعا خیلی دیر شده است.»

او در مورد ایران هم گفت: «در ارتباط با ایران، نمی‌توانم از طرف رئیس‌جمهور منتخب یا ژنرال [جیمز] متیس که وزیر دفاعی فوق‌العاده خواهد بود، صحبت کنم... عقیده من در مورد ایران در وهله اول کمتر متوجه توافق هسته‌ای است. خوب این توافقی است که به دست آمده و توافقی چندجانبه هم هست و شاید هم می‌شد به توافق بهتری رسید، اما وجود دارد و به هر حال ابعاد مثبتی هم در آن هست... 98% از اورانیوم با غنای پائین آن‌ها رفت، میزان آب سنگین آن‌ها محدود شده است، با پر کردن رآکتور آب سنگین با سیمان، مسیر پلوتونیوم به سمت بمب بسته شد و راستی‌آزمایی‌هایی واقعا سرزده در آن تعبیه شده است.»

وی افزود: «با این حال نقاط ضعف قابل توجهی هم دارد که مایه نگرانی جدی هستند، اولا اینکه طول عمر آن 10 تا 15 سال است و ثانیا دسترسی ایران به ده‌ها میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده آن‌ها در سرتاسر جهان را فراهم کرده و ده‌ها میلیارد دلار دیگر هم از طریق بازگشت به اقتصاد جهانی نصیب آن‌ها می‌شود.»

پترائوس گفت آمریکا باید اطمینان یابد که ایران به آنچه که می‌گوید یعنی عدم تلاش برای اقدامات مخرب در منطقه عمل می‌کند.

او ادامه داد: «ثانیا باید با این فعالیت مخرب بیش از پیش مقابله کرد. کشورهای منطقه باید با هم کار کنند تا نشان دهند که این فعالیت‌ها ادامه نمی‌یابد و اگر ادامه یابد با تبعاتی مواجه می‌شود.»

این مقام سابق آمریکایی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت به عقیده او ایران به توافق هسته‌ای پایبند می‌ماند.
نام:
ایمیل:
* نظر: