به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۸۷۴۳
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
خبردنا : مديرعامل شركت بهره برداري مترو تهران با تاکید بر اینکه خلاء قانوني در برخورد و ساماندهي دستفروشان مترو وجود دارد، گفت: شهرداری تهران برای دستفروشان زن و مرد برنامه های جداگانه ای دارد که با همکاری تمامی نهادهای مربوطه قابل اجراست .
شهر نوشت: محمد احمدی بافنده با بيان اينكه ساماندهي دستفروشان در مترو تهران قدم اول براي رفع معضل دستفروشي است چرا كه برای هر پديده‌اي اگر قانون نداشته باشیم به سرعت رشد و گسترش مي يابد، گفت: پديده دستفروشي يك معضل زندگي شهري است که براي مواجهه صحيح و منطقي با آن، خلاء قانوني وجود دارد. به همين جهت دولت و مجلس باید براي ساماندهي و جلوگيري از گسترش آن كمك و چاره انديشي كنند.

وي با اشاره به اجناس بي كيفيت و نامرغوب ارائه شده توسط دستفروشان اظهارکرد: باوجود خلاء قانوني در برخورد با دستفروشان، با انجام تحقيقات گسترده سرانجام تصميم گرفته شد تا با سه روش نسبت به ساماندهي دستفروشان در مترو اقدام كنيم.

احمدي بافنده با بيان اينكه مديريت شهري براي دستفروشان زن و مرد برنامه هاي جداگانه اي دارد، افزود: دستفروشان مترو به دو دسته نيازمند كه براي امرار معاش به اين حرفه روي آوردند و افرادي كه دستفروشي را به عنوان شغل و براي كاسبي انتخاب كردند تقسيم مي شوند . در اين ميان با پديده ورود دستفروشان غير تهراني نيز مواجه هستيم.

مدير عامل شركت بهره برداري مترو تهران در ادامه گفت: براي ساماندهي زنان دستفروش با ستاد توانمندسازي زنان هماهنگي هاي لازم انجام شده است چرا كه اين ستاد اطلاعات كاملي از وضعيت و تعداد زنان بدسرپرست و بي سرپرست تهران دارد و مي‌تواند به راحتي دستفروشان نيازمند را از غيرنيازمند كه بعضا ساكن تهران نيز نيستند و دستفروشي را به عنوان شغل انتخاب كردند تميز دهد. براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته اين ستاد نسبت به ارائه آموزش هاي لازم و مرتبط اقدام مي كند؛ چراكه ممكن است زني كه در مترو تهران دستفروشي مي كند داراي حرفه و تخصص ديگري باشد اما به دليل مشكلات مالي نتوانسته شغل بهتري انتخاب كند كه با اين روش به آنها كمك خواهد شد.

وي در مورد ساماندهي دستفروشان مرد نيز با اشاره به جلسه و انعقاد تفاهم نامه با شركت ساماندهي مشاغل تصريح كرد: براساس تفاهمات صورت گرفته، مردان در شب بازار و روز بازارها ساماندهي خواهند شد.

احمدی بافنده تاکید کرد : به طور حتم نباید دستفروشی در مترو به عنوان شغل کاذب رواج پیدا کند. این در حالیست که دستگاه های مختلفی در این موضوع مسئولیت دارند به عنوان مثال  با ستاد مبارزه با قاچاق کالا مکاتبات صورت گرفته است تا از فروش کالاهای قاچاق جلوگیری کند اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است .

وی با بیان اینکه شهرداری تهران و شرکت بهره برداری مترو مسئولیت حمل و جابه جایی مسافر را در شهر تهران بر عهده دارد نه برخورد با دستفروشان را، تاکید کرد: مثل این است که توقع داشته باشیم مدیر عامل فرودگاه بین المللی  با دستفروشی در فرودگاه مبارزه کند .

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران افزود: برای هر کاری قانون و شرح وظایفی وجود دارد. متاسفانه در برخورد با دستفروشان خلا قانونی و عدم مسئولیت پذیری نهادهای مسئول فرایند دستفروشی در مترو را گسترش داده است.

احمدي بافنده با بيان اينكه در مرحله بعدي و پس از ساماندهي هاي صورت گرفته، با پليس نيز تفاهم نامه اي امضاء خواهيم كرد تا در ساماندهي دستفروشان باقي مانده به مترو كمك كند، تصریح کرد: البته درحال حاضرساماندهي در دستور كار قرار دارد و تنها در صورت ضرورت و در موارد خاص استفاده از قوه قهريه مد نظر قرار خواهدگرفت.

وي با بيان اينكه تفاهمات لازم با ساير سازمان ها براي ساماندهي دستفروشان انجام شده است، اظهاركرد: دستورالعمل شناسايي دستفروشان آماده ابلاغ است.

 احمدي بافنده با بيان اينكه اين شناسايي بر پايه خود اظهاري است، گفت: فرم هايي كه شامل آدرس، مشخصات،حرفه و... است به زودي ميان دستفروشان توزيع خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: