به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۸۸۷۲
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
خبردنا : علاوه بر دوره کامل تفسیر نور، فایل ۹۱ عنوان کتاب تألیفی حجت‌الاسلام محسن قرائتی در سایت وی بارگذاری شده است که به صورت رایگان قابل دانلود است. آیه «لا نرید منکم جزاءً و لا شکوراً» تابلوی حرکت اوست.
امروز سومین روزی است که حجت‌الاسلام محسن قرائتی، معلم دوست‌داشتنی همه ایرانیان، به خاطر عمل جراحی در بیمارستان بستری است.

محبوبیت او نزد مردم ایران که پیش از این در نظرسنجی نمایشگاه قرآن کریم نیز به اثبات رسیده است، ما را بر آن داشت تا جستجوی بیشتری در زندگی و فعالیتهای محسن قرائتی داشته باشیم تا بلکه به علل اصلی آن پی ببریم.

این جستجو سبب شد تا به این نکته برسیم که این قاری و معلم قرآن، فعالیتهای قرآنی و تبلیغی خود را بر مدار «اخلاص» پیش می‌برد و به دنبال نتیجه‌ای به غیر از «حسن عاقبت» نیست.

قرائتی در کتاب خاطراتش می‌گوید: در سنین جوانى خدمت آخوند ملاعلى همدانى رسیدم و از ایشان سؤال کردم که «اگر شما بدانید دعاى مستجابى دارید چه چیز از خدا می‌خواهید؟ فرمود: اینکه خداوند من را بیامرزد. خیلى تعجّب کردم و تصور کردم که این عارف و عالم بزرگ چه خواهش و دعاى ساده‌اى دارد و حال آنکه در ذهن خودم دعاهاى بزرگ بزرگى می‌پروراندم، ولى الآن که بیش از ٥� سال سن دارم با آن همه مسئولیّت و مطالعه و کتاب و رادیو و تلویزیون و... به این نتیجه رسیده‌ام که خواسته آن بزرگوار، یعنى عاقبت به خیرى، بزرگ‌ترین خواسته من نیز هست.»

او در بخش دیگری از خاطراتش به یک قرار با امام رضا(ع) اشاره می‌کند و می‌نویسد: «یک سال براى زیارت به مشهد مقدّس رفتم. در حرم با حضرت رضاعلیه‌السلام قرار گذاشتم که من یک سال مجّانى براى جوانها واقشار مختلف کلاس برگزار می‌کنم و در عوض امام رضاعلیهالسلام نیز از خدا بخواهد من در کارم اخلاص داشته باشم.

مشغول تدریس شدم، سال داشت سپرى می‌شد که روزى همراه با جمعیّت حاضر در جلسه از مسجد بیرون می‌آمدم، طلبه‌اى که جلو من راه می‌رفت نگاهى به عقب کرد، با آنکه مرا دید، به راه خود ادامه داد! من پیش خود گفتم: یا به پشت سر نگاه نکن یا اگر مرا دیدى تعارف کن که بفرمایید جلو! ناگهان به یاد قرار با امام رضاعلیه‌السلام افتادم، فهمیدم اخلاص ندارم، خیلى ناراحت شدم. با خود گفتم که قرآن در مورد اولیاى خدا می‌فرماید: «لا نرید منکم جزاءً و لا شکوراً»( انسان، ٩ ) آنان نه مزد می‌خواهند و نه انتظار تشکر دارند. من کار مجّانى انجام دادم، ولى توقّع داشتم مردم از من احترام کنند!

خدمت آیت‌اللَّه میرزا جواد آقا تهرانى رسیدم و ماجراى خود را تعریف کرده و از ایشان چاره‌جوئى خواستم. یک وقت دیدم این پیرمرد بزرگوار شروع کرد به گریه کردن، نگران شدم که باعث اذیّت ایشان نیز شدم، لذا عذرخواهى کرده و علّت را پرسیدم. ایشان فرمود: برو حرم، خدمت امام رضاعلیه السلام و از حضرت تشکّر کن که الآن فهمیدى مشرک هستى واخلاص ندارى، من از خود می‌ترسم که در آخر عمر با ریش سفید در سنّ نود سالگى مشرک باشم و خود متوجّه نباشم.»

بی شک همین رویکرد مخلصانه این معلم و قاری قرآن است که سبب محبوبیت او در بین عموم مردم شده است.

یکی از مصادیق ملموس این اخلاص، در اختیار نهادن رایگان بیش از 90 عنوان کتاب در سایتش است. در حالی که او با شهرت و محبوبیتی که دارد، می‌توانست میلیونها تومان از قبل فروش این کتابها درآمد کسب کند.

مهم‌ترین عناوین این آثار عبارتند از:

10 جلد تفسیر نور

سیمای مسکن و شهر اسلامی

پیام‌های قرآن برای جوانان

شیوه‌های دعوت به نماز

درآمدی بر اخلاق پزشکی در اسلام

سبک زندگی اسلامی

اخلاق نظامی و انتظامی

سیمای سیاست در قرآن

اخلاق آموزش

راه تربیت

دعا در قرآن

راه‌های تقویت انگیزه و نشاط

سیمای مدیر موفق

قرآن و متولیان فرهنگی

انتخابات

گناه‌شناسی

سیره پیامبر با نگاهی به قرآن کریم

300 نکته در مدیریت اسلامی

راه رشد

10 درس امر به معروف و نهی از منکر

راز نماز

اصول عقاید اسلامی

نام:
ایمیل:
* نظر: