به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۸۹۰۹
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
قرارداد با كُره را دولت احمدی نژاد بسته بود!
خبردنا : در پی گله‌گزاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا از بستن قرارداد ساخت ١٠ فروند کشتی با هیوندای کره و خائن‌دانستن هر آن‌کس که توان داخلی را نادیده بگیرد از سوی فرمانده آن، معاون‌اول رئیس‌جمهور در دوازدهمین همایش سراسری مدیران این قرارگاه، پاسخ سردار عبداللهی را داد.
اسحاق جهانگیری به بیان جزئیات قرارداد کشتی‌رانی ایران با کره پرداخت و گفت این قرارداد در سال ٢٠٠٨ (دولت محمود احمدي‌نژاد) امضا شده است. این حرفی است که پیش‌تر مشاور مدیرعامل کشتی‌رانی ایران در گفت‌وگو با «شرق» به آن اشاره کرده بود. او گفته بود این قرارداد قدیمی است و پولی را که به واسطه تحریم‌ها در کره فریز شده بود، زنده کرده‌ایم. علی‌اکبر غنجی علاوه بر این گفته بود شرکت‌های داخلی تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و اگر هم وارد این کار شوند، باز هم از ما پول می‌خواهند اما ما بدون پرداخت یک ریال پول در دور اول، این قرارداد را منعقد کردیم.

‌ ادعای خسارت شرکت کره‌ای
معاون‌اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به موضوع قرارداد کشتی‌سازی با شرکت کره‌ای، خاطرنشان کرد: این قرارداد مربوط به سال ٢٠٠٨ است و در آن زمان بیش از ٢٥ درصد از مبلغ قرارداد به شرکت کره‌ای پرداخت شد و پس از آن به دلیل تحریم‌ها امکان پرداخت مابقی مبلغ قرارداد فراهم نشد و چون این شرکت کره‌ای، ساخت کشتی را آغاز کرده بود، علیه ایران شکایت و ادعای خسارت کرد و اخیرا پس از توافق برجام مذاکرات جدیدی با این شرکت انجام و مقرر شد این شرکت از شکایت خود صرف‌نظر کند و خوشبختانه پذیرفته شد که این قرارداد با کاهش ٢٥درصدی در مبلغ اجرا شود.

جهانگیری کشتی‌سازی را یکی از رشته‌های مهم صنعتی ایران برشمرد و گفت: زیرساخت‌های خوبی در این رشته صنعتی در کشور ایجاد شده است و باید از شرکت‌های فعال در این زمینه حمایت کنیم و برای تأمین مالی پروژه‌های مرتبط با کشتی‌سازی راه‌حلی پیدا کنیم و امیدوارم بتوانیم با این‌گونه اقدامات به یکی از کشورهای خوب در زمینه کشتی‌سازی تبدیل شویم.

‌ تأخیر ١٣ساله صدرا  و ايزايكو
درهمین‌رابطه رئیس پروژه‌های طراحی و ساخت شرکت ملی نفت‌کش ایران هم گفته بود هم‌زمان با قراردادهای ايزايكو، ساخت سه فروند نفت‌کش ٦٣‌هزارتنی برای تردد در دریای خزر به کشتی‌سازی صدرا در نکاء از سوی شرکت ملی نفت‌کش ایران سفارش داده شد. قیمت هر کشتی٤٠ میلیون دلار است که با توجه به افزایش قیمت فولاد، کشتی‌سازی‌ها ١٥‌ میلیون دلار به قیمت هر کشتی اضافه کردند و گفتند اگر این مبلغ پرداخت نشود، هیچ‌کدام از کشتی‌ها را نمی‌سازند.

محمد رشدی با اشاره به سفارش ساخت سه فروند نفت‌کش به کشتی‌سازی صدرا نیز اشاره کرد و افزود: نزدیک به صد میلیون دلار به صدرا برای ساخت نفت‌کش پرداخت کردیم و اکنون حدود ١٣ سال از آن سفارش‌ها می‌گذرد اما هنوز اولین کشتی نفت‌کش فراورده‌بر تنها ٧٠ درصد و دومین کشتی فقط پنج درصد ساخته شده است و از ٦٢٤ بلوک سه کشتی ٦٣‌هزارتنی در شمال، تنها ٦٨ بلوک ساخته شد.

‌ خلف وعده ١٢ساله ايزايكو

نماینده کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران نیز در برنامه پایش درباره ‌سفارش‌ندادن کشتی به شرکت‌های داخلی گفت: توانمندی بنگاه‌های داخلی برای طراحی و ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما کافی نیست.

محمدعلی بیگی درباره علت سفارش به شرکت خارجی و استفاده‌نکردن از توان داخلی گفت: سفارش‌های ۱۲ سال پیش کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفت‌کش، به کشتی‌سازان داخلی گواه حمایت کشتی‌رانی‌ها از این صنعت است، سفارشاتی که البته تاکنون به سرانجام نرسیده است.

نماینده کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران افزود: ما قبلا سفارش‌هایی برای ساخت دو فروند نفت‌کش به مبلغ هر کدام ۳۰‌ میلیون دلار که سال شروع قرارداد آن ۸۳ بوده، به شرکت ايزايكو دادیم که قرار بود ۲۴ماهه این دو فروند کشتی را تحویل دهند که تاکنون بعد از ۱۲ سال این اتفاق نیفتاده است.

‌ قرارگاه خاتم نباید عرصه را بر بخش خصوصی تنگ کند
بعد از واکنش به قرارداد با کره، اسحاق جهانگیری نگاهی به عملکرد این قرارگاه در حوزه اقتصادی داشته و گفته قرارگاه خاتم نباید عرصه را بر بخش خصوصی تنگ کند. معاون‌اول رئیس‌جمهور با ابراز تأسف از بدهکاری دولت به پیمانکاران گفت: یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران کشور قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاست که مجموع طرح‌های در دست اقدام آن حدود ١٢٠ هزار‌ میلیارد تومان است و بدهی دولت به این پیمانکاران و بانک‌ها هر روز اضافه شده و بانک‌ها نیز در شرایط بدی به سر می‌برند.

جهانگیری با یادآوری اینکه اقتصاد ایران در دوران شکوفایی سالانه حدود ٦٠٠‌ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده و گاهی نیز در یک دهه میزان اشتغال خالص ایجادشده در حد صفر بوده است، گفت: اگر نتوانیم سالانه یک‌ میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم، حجم زیادی از بی‌کاری به کشور اضافه خواهد شد.

‌ ایران رقبایي جدی در منطقه دارد
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران رقبایي جدی در سطح منطقه دارد، تصریح کرد: سند چشم‌انداز ٢٠ساله و عقل سلیم حکم می‌کند برای رقابت با رقبای منطقه خود باید بتوانیم اقتدار اقتصادی خود را افزایش دهیم که متأسفانه براساس سند چشم‌انداز، امروز باید از رشد هشت‌درصدی اقتصاد برخوردار می‌بودیم اما درحال‌حاضر رشد اقتصادی کشور حدود سه درصد است و مجموع این چالش‌ها به ما حکم می‌کند همه کسانی که به ایران علاقه‌مند هستند، باید تلاش کنند تا بتوانیم قدم‌های بزرگ برداریم.

معاون‌اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مجموع چالش‌های اقتصاد کشور با نسخه‌ای که مقام معظم رهبری آن را ابلاغ کردند، حل‌شدنی است، اظهار کرد: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قادر است ایران را در برابر همه چالش‌های اقتصادی محافظت کند.

‌ دستگاه‌ها خود را بازخواست کنند
جهانگیری افزود: همه دستگاه‌ها که خود را در برابر مقام معظم رهبری مسئول می‌دانند، باید بررسی کنند و خود را مورد بازخواست قرار دهند که چه قدمی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی برداشته‌اند و نباید به دنبال اشکال و ایراد و بازخواست دیگران باشند.

‌ تأمین مالی یک‌ساعته وزارت نفت

معاون‌اول رئیس‌جمهور افزود: وزارت نفت در اسفندماه سال گذشته در بورس اعلام کرد پنج هزار‌ میلیارد تومان نیاز دارد و در کمتر از یک ساعت مردم این منابع مالی را تأمین کردند و این یعنی اگر مردم اطمینان پیدا کنند، دارایی‌های خود را در اختیار اجرای طرح‌ها قرار خواهند داد.

‌ کارنامه قرارگاه خاتم‌الانبیا درخشان است
معاون‌اول رئیس‌جمهور درادامه با اشاره به کارنامه درخشان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، گفت: قرارگاه خاتم در کارنامه خود اجرای فازهای ١٥ و ١٦ پارس‌جنوبی را دارد و در غرب کشور نیز از آذربایجان غربی تا ایلام و خوزستان، مهم‌ترین طرح‌های آب و خاک و اجرای انواع و اقسام سدها و پروژه‌های آب‌رسانی به وسیله این قرارگاه در دست اجراست و با تکمیل و اجرای این طرح‌ها، تحولی در غرب کشور رخ خواهد داد.


وی اضافه کرد: طرح‌های آب‌و‌خاک در غرب کشور با یک تدبیر سرعت پیدا کرد و مقام معظم رهبری موافقت کردند که هشت میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح‌ها اختصاص پیدا کند و خوشبختانه با این اتفاق، امروز هیچ محدودیتی در طرح‌های غرب کشور وجود ندارد. معاون‌اول رئیس‌جمهور یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت که در برنامه ششم توسعه نیز لحاظ شده را توسعه خطوط ریلی کشور عنوان کرد و گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا نیز باید به موضوع توسعه ریلی به عنوان یکی از بخش‌های محوری توجه کند و در این زمینه فعالیت خود را افزایش دهد.

معاون‌اول رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا درباره طرح‌های در دست اجرا، گفت: ٥٥ طرح از سوی قرارگاه در دست اجراست که هر کدام از این طرح‌ها نقشی کلیدی در توسعه کشور دارد و خوشبختانه قرارگاه خاتم‌الانبیا مصمم است این پروژه‌ها را در دولت یازدهم تکمیل و به بهره‌برداری برساند. جهانگیری درادامه با اشاره به توجه دولت به استفاده از توان داخلی، گفت: اصرار داریم هیچ قرارداد خارجی منعقد نشود مگر اینکه در اجرای آن از ظرفیت داخل استفاده شود و پیوست فناوری نیز در کنار این قرارداد باشد که این تصمیمات از مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است که ابلاغ شده است.

‌ زنگنه: قرارگاه می‌تواند در قراردادهای جدید‌‌ باشد

وزیر نفت نیز در ادامه این همایش با بیان اینکه در قراردادهای جدید نفتی، پول براساس عملکرد به طرف قرارداد پرداخت می‌شود، گفت: ۱۳۰ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در این حوزه پیش‌بینی شد که می‌توان ۲۵‌ میلیارد دلار آن را از محل صندوق توسعه ملی تأمین کرد.

بیژن زنگنه با اشاره به قراردادهای جدید نفتی، اظهار کرد: قرارگاه می‌تواند جایگاه مهمی در این زمینه داشته باشد. سه خانواده اصلی در قراردادهای نفتی وجود دارد که شامل امتیازی، مشارکت در تولید و خدماتی است؛ در قراردادهای امتیازی مالکیت مخزن و همه نفت تولیدی متعلق به سرمایه‌گذار است و آن شرکت به دولت مالیات می‌پردازد.

وزیر نفت با بیان اینکه قراردادهای امتیازی در کشورهای غربی و پیشرفته مرسوم است، گفت: مشارکت در تولید نوع دیگر قراردادهاست که در آن، نفت متعلق به کشور میزبان است و شرکت سرمایه‌گذار تجهیزات موجود را در اختیار دارد و بخشی از نفت نیز به آن تعلق می‌گیرد. وی ادامه داد: در قراردادهای خدمتی، همه نفت تولیدی و همه تجهیزات، متعلق به کشور میزبان است اما به ازای همه هزینه‌ها، پولی به صورت متغیر یا ثابت به سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود؛ قراردادهای گذشته ایران و همچنین موارد جدید در همین خانواده قرار می‌گیرند.

 زنگنه با اشاره به قراردادهای مربوط به میادین مشترک در ایران گفت: ٨٣٦‌ میلیارد بشکه نفت درجا در مخازن ایران موجود است، ولی براساس برآوردها، ٢٨ درصد به عنوان ذخیره نهایی در نظر گرفته می‌شود. وی تصریح کرد: ١٢ مخزن اصلی در ایران وجود دارد که تولید نفت ایران از آنها صورت می‌گیرد البته از برخی از این میادین بیش از ٨٠ سال بهره‌برداری شده و به‌تدریج رو به اتمام هستند. وزیر نفت با بیان آمارهای موجود در زمینه تولید و استخراج نفت و گاز در ایران در دوره‌های مختلف گفت: برای توضیح فلسفه تغییر قراردادهای نفتی باید به قراردادهای افزایش بازیافت در گذشته اشاره کرد؛ شرکت‌های سرمایه‌گذار به شرطی افزایش تولید را ضمانت می‌کردند که همه اقدامات از سوی ایران به‌موقع انجام می‌شد، در قراردادهای جدید مسئولیت دوران بهره‌برداری نیز به سرمایه‌گذاران سپرده می‌شود و پول براساس میزان افزایش تولید پرداخت می‌شود. زنگنه افزود: در این مدل، شرکت‌های ایرانی می‌توانند بهره‌برداری را زیر نظر وزارت نفت انجام دهند.

وزیر نفت با اشاره به پیش‌بینی واگذاری ٥٥ درصد قراردادها به شرکت‌های ایرانی، گفت: به این صورت‌ هزاران شغل برای ایرانیان فراهم می‌شود؛ قرارگاه می‌تواند در حوزه E&P به دو صورت فعال شود؛ نخست اینکه شرکتی خارجی را بیابد که گارانتی اصلی یعنی افزایش تولید را ارائه کند و دیگر، فعال‌بودن کماکان در حوزه EPC است. زنگنه با تأکید بر حضور قرارگاه خاتم در قراردادهای نفتی گفت: در قراردادهای جدید، پولی به طرف مقابل پرداخت نمی‌شود، بلکه‌ باید هزینه‌ها را تأمین کنند و بازپرداخت هم از محل فواید میادین پرداخت خواهد شد.

‌ سردار عبدالهی: ۵۵۰‌ هزار‌ میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام فاجعه است
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا هم در این همایش با بیان اینکه در دولت یازدهم ١١٣ طرح عمرانی از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا اجرا شده که بیشتر آنها به بهره‌برداری رسیده‌ است، گفت: حدود ٥٥٠‌ هزار‌ میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که فاجعه‌ بزرگ محسوب می‌شود. اشاره سردار سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی به پروژه‌هایی است که در دولت‌های نهم و دهم کلنگ خورده و با وجود درآمدهای بالای نفتی در آن دوره، به پایان نرسیدند و نیمه‌تمام در دامان دولت یازدهم با صندوق توسعه خالی و درآمد نصف‌شده نفتی قرار گرفتند.

سردار عبداللهی با تأکید بر اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی به‌صورت جهادی وارد میدان شدیم، گفت: در زمان دولت یازدهم ١١٣ پروژه عمرانی به وسیله قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام شده که بیشتر آنها به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ابتدای سال ٩٥ تفاوت‌های زیادی با دیگر دوره‌ها داشت؛ زیرا در مجموعه قرارگاه سعی کردیم در راستای فرمایش‌های راهبردی مقام معظم رهبری برای تحقق اقتصاد مقاومتی، به صورت جهادی وارد میدان شویم. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با بیان اینکه این حجم از پروژه‌های نیمه‌تمام نیازمند تصمیم جدی برای رفع مشکل است، گفت: قرارگاه خاتم در سال جاری ٦٥ پروژه‌ در حوزه‌های گوناگون آب، راهسازی، نفت و... را در اولویت قرار داده و در عرصه‌های مختلف، ١٢٦‌ هزار‌ میلیارد تومان برای آنها هزینه کرده است؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون بسیاری از آنها بیش از ٨٠ درصد پیشرفت دارند. وی ادامه داد: از ٦٥ پروژه مد نظر، ٥٥ مورد به حوزه‌های عمرانی اختصاص و ١٠ پروژه هم با زمان‌بندی بیشتر در حوزه نفت و انرژی هستند. همچنین ٢٥ پروژه عمرانی درحال‌حاضر به بهره‌برداری رسیده‌اند که با حضور شخصیت‌های ملی مانند رئیس‌جمهور، مراسم افتتاحیه آنها برگزار شد.

 فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) با اشاره به قضیه شرکت صدرا عنوان کرد: با مساعدت معاون‌اول رئیس‌جمهور، مسئولیت برطرف‌کردن این مشکل را پذیرفتیم و اگر این اقدام صورت نمی‌گرفت، با چالشی جدی مواجه می‌شدیم. وی افزود: صدرا ١٠ سکوی نفتی در اختیار داشت که اگر برای رفع معضل آن تلاش نمی‌شد، دیگر پروژه‌های نفتی با مشکل روبه‌رو می‌شدند.

‌ قرارگاه در پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) با اشاره به دغدغه ملی درباره دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: برای این منظور هم تونلی در حال احداث است که حجم گسترده‌ای از رواناب‌ها را به این دریاچه سرازیر می‌کند. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا به‌عنوان یک نهاد عظیم علمی و فنی، در راستای توسعه و پیشرفت نظام ولایی ایران گام برمی‌دارد.

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، با بیان اینکه «تمام پیشرفت‌های مادی و اقتصادی در سایه امنیت پایدار محقق می‌شود»، تأکید کرد: هشت سال جنگ تحمیلی یکی از توطئه‌های مهم دشمنان برای سرنگونی نظام بود؛ اما مکر الهی، حیله‌های آنها را به خودشان بازگرداند. بعد از جنگ سخت، دشمنان به دنبال جنگ نرم رفتند تا بتوانند به اهداف شوم خود دست یابند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه هم در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با تمام توان برای تحقق منویات رهبر فرزانه انقلاب وارد میدان شده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانعلی کوهستانی در این مراسم با بیان اینکه قرارگاه، پایگاهی علمی و فنی برای خدمت به مردم و نظام اسلامی است، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی، قدرت جهاد و ولایت‌مداری در سطح بین‌المللی ظهور و بروز یافت؛ قدرتی که جهانیان با دیدن تأثیرات آن، هنوز قادر به درک این توانمندی نیستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: