به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۸۹۲۳
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت خبر داد :
بخشی از منطقه حفاظت شده کوه خامی در حوزه باشت واقع شده که روزگاری مامن گله‌های کل و بز و دیگر وحوش بود اما نسل گونه کل و بز این منطقه هم اکنون منقرض شده است.
خبردنا : رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت به کشف 9 کوره زغالی در سال جاری در روستاهای این شهرستان در کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند.

شهرستان باشت دارای 87 هزار هکتار جنگل است که این میزان بخشی از زیباترین مواهب طبیعی و جنگلی جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.

فقر مالی، بیکاری،تأمین سوخت از چوب درختان و روی آوردن به برداشت بی وریه از چوب درختان جنگلی برای تولید زغال و درآمدزایی، حفظ جنگل زیبای منطقه باشت را با تهدید جدی مواجه کرده است.

ساسان گرجی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دارندگان کوره زغالی علاوه بر جریمه از سوی منابع طبیعی براساس حجم زغال، توسط دادگاه نیز به لحاظ جنبه عمومی جرم به 20 تا 50 میلیون ریال جریمه خواهند شد.

وی کمبود نیروی انسانی را یکی از مهمترین مشکلات اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت اعلام کرد و گفت: این اداره به حدود هشت نیروی قرقبان نیاز دارد.

برای 87 هزار هکتار جنگل باشت هم اکنون یک قرقبان وجود دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: هم اکنون کار حفاظت از جنگل‌ها از سوی نیروهای اداری و با استفاده از قرقبان های افتخاری مردمی و بسیجی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در سال جاری چند محموله هیزم و یک دستگاه اره برقی از سودجویان جنگلی کشف شد، تصریح کرد: در مناطق جنگلی به‌ویژه روستاهای سادات شاهزینعلی، کزنگان علیا کوهسرک و فتح نظارت بر جنگل بیش از پیش تقویت خواهد شد.

شهرستان باشت دارای 2 منطقه حفاظت شده کوه خامی و کوه لار است که به لحاظ زیست محیطی از ویژگی‌های طبیعی و رویشگاهی خاصی برخوردار است.

بخشی از منطقه حفاظت شده کوه خامی در حوزه باشت واقع شده که روزگاری مامن گله‌های کل و بز و دیگر وحوش بود اما نسل گونه کل و بز این منطقه هم اکنون منقرض شده است.

منطقه حفاظت شده کوه لار تنها محل ذخیره گاه جاشیر خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است که به‌صورت پراکنده در این منطقه حفاظت شده وجود دارد.

مساحت منطقه حفاظت شده کوه لار بیش از 17 هزار هکتار است که 10 هزار هکتار از آن، ذخیره گاه رویش جاشیر دامی است که به‌صورت قطعه بندی در اختیار دامداران اطراف این منطقه حفاظت شده قرار دارد.

منطقه حفاظت شده کوه لار در 25 کیلومتری شمال غربی شهر باشت قرار دارد.

بیش از 105 هزار هکتار عرصه جنگل و مرتع در شهرستان باشت وجود دارد که از این میزان 18 هزار هکتار مرتع است.
نام:
ایمیل:
* نظر: