به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۸۹۸۲
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
در پایان امید است با انتخاب این مدیر توانمند و شایسته و با اتحاد و همدلی و دوری گزینی از تعصبات شاهد رشد و ارتقا ورزش کهگیلویه و بویر احمد در همه عرصه ها باشیم.
خبردنا-حمدالله چاروسایی*: اداره ورزش و جوانان کهگیلویه و بویر احمد در سالیان اخیر پستی و بلندی های زیادی را در عرصه مدیریتی و عرصه ورزش تجربه کرده است و شاهد حضور مدیران بومی و غیر بومی مختلفی بوده است که  نقطه اوج آن حضور سید عبدی افتخاری در راس کار بود و با ورود مدیران مختلف شاهد رویه های گوناگون در اداره ورزش استان بوده ایم.

بومی گرایی واژه ای است که این روزها در بسیاری از محافل کشور و به خصوص اهالی ورزش شنیده می شود و برخی افراد معتقد هستند مدیر غیر بومی نمی تواند اداره ورزش و جوانان استان را بر عهده بگیرد.

اما آیا اساس کار و زمینه مدیریت یک فرد تنها بومی بودن یا نبودن است؟

بی شک بودن یک مدیر توانمند بومی گزینه بسیار مناسبی برای این پست می باشد ولی اگر یک مدیر توانمند و قوی باشد اما اهل استان نباشد نمی تواند به ورزش ما کمک کند؟

آن چه در انتخاب و گزینش مدیران ملاک اصلی است و در دستورالعمل اجرایی ضوابط انتخاب، انتصاب و تغییر مدیران نیز به آن اشاره شده، شایسته سالاری و داشتن شرایط احراز است و برای پست های مدیریت حرفه ای، افراد باید از مسیر ارتقای شغلی عبور کنند و در واقع 3 معیار کلی وظایف، نقش ها و مهارت های مدیریتی متناسب با پست مورد تصدی در انتخاب افراد نقش دارد.

در شرایط کنونی مهم‌ترین مسئله نقش‎آفرینی و فعال‎سازی و به نوعی به حرکت درآمدن چرخ‎های توسعه ورزش استان با تعامل، ظرفیت‎سازی و بهره‎گیری از تمامی ظرفیت‎ها است، یکی از مهمترین شاخص‎های حرکت به سمت توسعه رسیدن به فهم مشترک از سوی تمامی بازیگران موجود در صفحه شطرنج ورزش استان است و این مستلزم اتحاد و همدلی هیات های ورزشی ، مسئولان و رسانه ها می باشد..

دیدگاه شرع مقدس اسلام در خصوص بومی گرایی چیست؟

اِنَّ هذِهِ اُمَّتُكُم اُمَّـﺓً واحِدَﺓً وَ اَنَا رَبُّكُم فَاعبُدُونِ (الانبياء : 92) اين امّت شماست، امّتي يگانه و من پروردگار شمايم، مرا بپرستيد.

اسلام با احترامی‌ که به ملت‌ها می‌گذارد و فرهنگ و جامعه آن را در صورتی که حقیقت باشند می‌پذیرد هرگز خود را محدود به یک مرز نمی‌کند. دین مبین شاید زمانی پشت یک مرز بماند منتها این به معنای این نیست که نمی‌خواهد گسترش یابد، یعنی اسلام می‌گوید ملت‌ها می‌توانند آداب و رسوم مشترک بر مبنای حقیقت داشته باشند ودر عین حال مسلمان هم باشند.

رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم و نیز امیرالمومنین علیه السلام افرادی را والی بسیاری از ممالک می‌کردند که متعلق به آن منطقه نبودند چرا که از نظر اسلام آن چه که مهم است این است که ملاک‌های انتخاب در اسلام بر اساس الوهیت است که ریشه ی وحیانی دارد نه بومی گرایی.

اما در انتصاب سید محمد تقی علوی به سمت مدیرکل ورزش و جوانان کهکلویه و بویر احمد باید به چند نکته اذعان داشت :اولا که ایشان غریبه با ورزش استان نیستند و ابتدای استخدام ایشان در استان بوده است با نقاط ضعف و قوت ورزش این استان آشنا بوده و مهمتر آنکه چهار سال به عنوان مشاور و رئیس دفتر همراه مدیری موفقی همچون سید عبدی افتخاری بوده است و چند و چون مدیریت را زیر نظر این مدیر توانمند استان فرا گرفته است.

دوما ایشان در پست های مختلف شایستگی خود را بارها اثبات نموده و سمت های چون ریاست ورزش و جوانان ساری سال، معاونت پشتیبانی ورزش و جوانان استان های مازندران و قزوین صحه بر این موضوع می گذارد که محمد تقی علوی فردی شایسته برای عرصه های مدیریت است.

سوما آنکه بسیاری از مدیران استانی همچون محمد ناصر نیکبخت، سید عبدی افتخاری امروز در عرصه های مختلف کشوری و استانهای مختلف کشور خدمت می کنند و هیچ استانی آنها را به دلیل غیر بومی بودن پس نزده است و این افراد از بهترین مدیران حال حاضر کشور محسوب می شوند.

باید به این نکته توجه داشت که مدیریت غیر بومی در صورت کارآمد بودن اگر در دورترین نقطه هم باشد بایستی پیگیر بود و اداره کارها را بدیشان سپرد و  به عبارتی از تجربیات و توانمندی هایش برای پیشبرد اهداف استفاده کرد همان کاری که همدانی ها در بهره گیری از مدیریت سید عبدی افتخاری هشت سال متوالی انجام دادند.

در پایان امید است با انتخاب این مدیر توانمند و شایسته و با اتحاد و همدلی و دوری گزینی از تعصبات شاهد رشد و ارتقا ورزش کهگیلویه و بویر احمد در همه عرصه ها باشیم.

*مشاور مدیر کل و مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان و سرپرست خبرگزاری برنا در همدان
نام:
ایمیل:
* نظر: