به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۹۰۴۰
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
خبردنا : در سال جاری بیش از 18 تن از انواع مواد مخدر توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران کشف شده که در این بین کشف محموله 536 کیلو و 729 گرم هروئین در تاریخ گمرکات کشور بی سابقه است.

 نعمت‌اله موموندی سرپرست معاونت مبارزه با مواد مخدر مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک در خصوص وضعیت کشفیات مواد مخدر گفت:  بودجه سالیانه برای مبارزه با مواد مخدر در گمرک کشور وجود ندارد و تنها با تکیه بر کمکهای ناچیزی که از محل صندوق مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در قالب تفاهمنامه سالانه تامین می شود، برنامه ریزی و اقدام می کنیم  و این در حالی است که در کشور سالیانه 12 میلیون تن کالا ترانزیت می شود و  کنترل این حجم کالا بدون تجهیزات کار بسیار دشواری است .

وی  به کشف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: کشف مواد مخدر منوط به در اختیار داشتن تجهیزات است و ما در تلاش هستیم تا برای تامین تجهیزاتی از قبیل دستگاه X- RAY ، سگ های مواد یاب و ... اقدامات لازم را انجام دهیم و این در حالی است که گمرکات هم مرز ما با افغانستان (گمرک دوغارون) مجهز به دستگاه X- RAY  هست ولی گمرک ماهیرود که در استان خراسان جنوبی واقع شده مجهز به این دستگاه نیست بطوری که در این گمرک عبور محموله های تجاری و مسافری فقط توسط دستگاه ایکس ری پالتی و دو قلاده سگ مواد یاب کنترل می شوند .

موموندی ادامه داد :  حدود 30 تا 40 درصد مواد مخدر افغانستان از مسیر کشور ما به سمت کشورهای اروپایی ،آمریکایی، شرق آفریقا و دیگر نقاط جهان منتقل می‌شود.

وی با شاره به این که در زمینه کشف هروئین ، مورفین و تریاک قدرت کافی را نداریم، گفت : جاسازی مواد مخدر پیشرفته شده و بدون تجهیزات قادر به کشف آن ها نخواهیم بود.

سرپرست معاونت مبارزه با مواد مخدر مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک در این رابطه، ادامه داد: در برخی مواقع مواد مخدر با استفاده از منجنیق وارد کشور می شود که این روش قابلیت کشف و پیشگیری را ندارد.
 
موموندی در خصوص شیوه کار قاچاقچیان گفت : با توجه به انسداد مرزهای مشترک ایران و افغانستان ،در اکثر موارد مواد مخدر تولید شده ابتدا به پاکستان وارد و با استفاده از راه های مختلف این مواد را به کشور وارد می کنند .

وی ادامه داد: با توجه به همه کمبودها تا کنون توانسته ایم کشفیات بسیار خوبی را در زمینه قاچاق مواد مخدر داشته باشیم که در سال 92 بیش از  18 تن ، سال 93  بالغ بر 148  تن ، سال 94 نزدیک به  290 تن و در سال جاری تا کنون حدود 18 تن و سیصد و هفتاد کیلوگرم  مواد مخدر سنتی ، صنعتی و پیش ساز کشف شده که در این بین  536 کیلو و 729 گرم هروئین کشف شده که در تاریخ کشفیات گمرکات کشور بی سابقه بوده است .

سرپرست معاون مبارزه با مواد مخدر مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک ایران در پایان گفت : گمرک جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل خود را جهت همراهی و همکاری همه جانبه با سایر ارگانهای متولی امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر اعلام نموده و در عمل نیز این موضوع را ثابت کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: