به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۹۰۸۲
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
خبردنا : حضرت آیت الله خامنه‌ای، نگاه جمهوری اسلامی به اندونزی را نگاهی بر اساس برادری و همکاری دانستند و با اشاره به پیشرفتهای خوب این کشور در بخشهای گوناگون، افزودند: جمهوری اسلامی ایران نیز ظرفیتهای زیادی در بخشهای مختلف اقتصادی و منابع زیرزمینی و معدنی دارد و معتقدیم کشورهای اسلامی باید بر خلاف خواست دشمنان، یکدیگر را تقویت و از اختلاف پرهیز کنند.
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری: حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار آقای جوکو ویدودو رئیس‌جمهوری اندونزی با اشاره به ظرفیتهای فراوان دو کشور، بر افزایش مبادلات و همکاریهای مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تأکید و خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی پیشرفت و عزت اندونزی به‌عنوان کشوری مسلمان و پر جمعیت را مایه افتخار و عزت امت اسلامی می‌داند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، نگاه جمهوری اسلامی به اندونزی را نگاهی بر اساس برادری و همکاری دانستند و با اشاره به پیشرفتهای خوب این کشور در بخشهای گوناگون، افزودند: جمهوری اسلامی ایران نیز ظرفیتهای زیادی در بخشهای مختلف اقتصادی و منابع زیرزمینی و معدنی دارد و معتقدیم کشورهای اسلامی باید بر خلاف خواست دشمنان، یکدیگر را تقویت و از اختلاف پرهیز کنند.

رهبر انقلاب اسلامی، سطح پایین مبادلات اقتصادی ایران و اندونزی را شایسته و در خور ظرفیتهای متعدد دو کشور ندانستند و تأکید کردند: باید با تعیین مراحل زمانی، سطح مبادلات اقتصادی را به ارقامی مانند ۲۰ میلیارد دلار ارتقاء داد.

ایشان با اشاره به توافقها و قراردادهای منعقد شده میان دو کشور تأکید کردند: باید تلاش شود که این توافقات به اقدام و عمل تبدیل شود، البته این همکاریها، مخالفانی دارد ولی ما باید با جدیت و اراده قوی بر آنها غلبه کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی، ارتباط و تعامل علمای ایران و اندونزی را نیز مبارک و موجب شکل‌گیری همکاریهای مستمر دو کشور دانستند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه، درگیریهای موجود در منطقه غرب آسیا را تحمیلی و بر اساس اهداف خباثت‌آمیز بیرونی دانستند و با تمجید از مواضع اندونزی در قبال مسئله فلسطین، افزودند: بسیاری از این بحرانها با هدف فراموش شدن سخت‌ترین بحران منطقه و مسئله اصلی دنیای اسلام یعنی فلسطین به‌وجود آمده است، در حالی‌که نباید اجازه داد این موضوع فراموش شود.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با تجلیل از شخصیت برجسته سوکارنو و نقش‌آفرینی مهم او در شکل‌دهی کنفرانس باندونگ که پایه اصلی تشکیل نهضت عدم تعهد شد، خاطرنشان کردند: امروز نیز مواضع سیاسی اندونزی و جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی به یکدیگر نزدیک است.

ایشان همچنین با اشاره به زلزله اخیر در اندونزی برای درگذشتگان این حادثه از درگاه الهی رحمت و مغفرت و برای بازماندگان آنان صبر و آرامش مسألت کردند.

در این دیدار که آقای روحانی رییس جمهوری نیز حضور داشت آقای «جوکو ویدودو» رییس جمهوری اندونزی ضمن بیان علاقه‌مندی مردم اندونزی به جمهوری اسلامی ایران، هدف اصلی از سفر خود را توسعه روابط اقتصادی به‌ویژه در حوزه انرژی بیان کرد و گفت: مذاکرات سازنده ای با دولت ایران داشتیم و مقرر شد ضمن همکاری در بخش گاز و پالایشگاه، شرکتهای ایرانی از جمله شرکت مپنا در زمینه احداث نیروگاه برق در اندونزی نیز سرمایه گذاری کنند.

آقای ویدودو با اشاره به اینکه این همکاریها فصل جدیدی از روابط دو کشور را رقم خواهد زد، افزود: این سطح از روابط اقتصادی میان دو کشور شایسته دو کشور بزرگ اسلامی نیست و رسیدن به مرز مبادلات ۲۰ میلیارد دلاری، موضوعی دست یافتنی است.

رئیس جمهور اندونزی علاوه بر انرژی، سایر حوزه‌ها از قبیل گردشگری و تبادلات علمی و دانشگاهی را از موضوعات مورد علاقه برای همکاری دانست و با ابراز تأسف از بی ثباتی و بحرانهای ایجاد شده در منطقه تاکید کرد: اعتقاد داریم اگر کشورهای مسلمان متحد باشند، به یک قدرت اقتصادی بزرگ و اثرگذار تبدیل خواهند شد.

آقای ویدودو همچنین در خصوص مسئله فلسطین تأکید کرد: اندونزی خود را متعهد به موضوع فلسطین می‌داند و ما در حمایت از حقوق مردم فلسطین جدی و فعال هستیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: