به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۹۱۳۰
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
خبردنا : عادل الجبیر و بوریس جانسون در اظهاراتی همسو ایران را به دخالت در امور کشورهای منطقه متهم و بر تحکیم روابط فی مابین تاکید کردند.

به نقل از العربیه، وزرای خارجه رژیم سعودی و انگلیس در ریاض پایتخت عربستان با یکدیگر دیدار و در نشستی مطبوعاتی شرکت کردند.

در همین راستا، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان اعلام کرد: در رابطه با همکاری ریاض و لندن در ابعاد امنیتی، نظامی، هماهنگی سیاسی و اقتصادی گفتگو کردیم. همکاری طرفین راهبردی است. ما در رابطه با مسائل منطقه ای نیز با یکدیگر رایزنی کردیم.

وزیر خارجه سعودی در ادامه بدون توجه به نقش مستقیم این رژیم در به آتش کشیدن سوریه طی ۵ سال اخیر گفت: در این دیدار وضعیت دردناک سوریه را نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم و بر اهمیت دستیابی به راهکاری سیاسی بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و ضرورت تحویل کمک های بشردوستانه به سوری ها توافق کردیم.

عادل الجبیر همچنین در خصوص عراق نیز گفت: موضع طرفین در رابطه با اجرای توافق نامه های امضاشده در سال ۲۰۱۴ میلادی، با یکدیگر تطابق دارد.

وی در همین راستا مدعی شد: طبق توافق نامه های مذکور در سال ۲۰۱۴، هر کدام از طائفه ها حقشان را دریافت می کنند و وحدت اراضی و مردم عراق حفظ می گردد.

وزیر خارجه سعودی با چشم پوشی بر ۲۰ ماه تجاوز وحشیانه به مردم مظلوم یمن و سنگ اندازی در برقراری صلح در یمن در خصوص این کشور نیز بیان داشت: طرفین توافق کردند که از تلاش های نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای دستیابی به راهکاری مسالمت آمیز در این کشور حمایت کنند.

وی همچنین در خصوص ایران نیز عنوان کرد که ما در خصوص آنچه که وی مداخله دائم ایران در امور منطقه خواند، گفتگو کردیم و این مداخله را رد می کنیم. 

عادل الجبیر همچنین گفت: موضع انگلیس درباره روابط طرفین، محکم و مستمر است.

از سوی دیگر «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس نیز گفت: روابط ریاض و لندن بیش از ۱۰۰ سال سابقه دارد و به تجارت و حوزه امنیت محدود نمی شود بلکه شامل روابط میان ملت های ۲ کشور نیز می شود. 

وی در ادامه در رابطه با ایران نیز عنوان کرد: تهدید ایران در منطقه، همانگونه که عربستان را نگران کرده است، موجب نگرانی انگلیس نیز شده است.

جانسون در ادامه بدون توجه به حملات ددمنشانه جنگنده های سعودی به مردم مظلوم یمن و تلاش نیروهای یمنی برای دفاع از خود عنوان کرد: ما نسبت به هدف قرار داده شدن عربستان توسط موشک های یمنی نگران هستیم.

وزیر خارجه انگلیس در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات سابق وی در قبال سعودی ها و عذرخواهی اش پس از آن سخنان اظهار داشت: در حال حاضر باید از نقاط مثبت گفتگو کنیم و من به استحکام روابط طرفین ایمان دارم.

گفتنی است، رژیم سعودی با حمایت کشورهای غربی خود از جمله انگلیس سال ها است که کشورهای منطقه از جمله سوریه، یمن و عراق را به آتش کشیده و همواره ایران را که مدافع حقوق ملت های منطقه است، به مداخله در امور کشورهای عربی متهم می کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: