به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۹۱۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
خبردنا : رئیس جمهور گفت: جهان اسلام از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است که نباید بگذاریم دشمنان این ظرفیت‌ها را نابود کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که امروز (پنجشنبه، 27 آذر ماه) در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، با تأکید بر اینکه پیامبر اعظم در تاریخ بشریت تأثیرگذارترین انسان بوده است، گفت: پرچم اخلاق را ایشان در جهان به اهتزاز درآورد و مردم جهان را به یکتاپرستی و توحید دعوت کرد.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: ایشان نه تنها بت‌های چوبی بلکه بت عربیت، اشرافیت، تفوق‌های ناروای اجتماعی، استبدادها و زورگویی‌های جهانی را با تعالیمش، وحی‌اش و قرآنش سرنگون کرد و راه زندگی را به خوبی به ما نشان داد.


وی با اشاره به اینکه سخن پیامبر اکرم (ص) همواره از توحید بود، اظهار داشت: توحید به معنای آنکه فقط خدا را پرستش کنیم و نه غیرخدا را، جامعه‌ای موفق خواهد بود که در کنار هم وحدت را در زیر پرچم لا اله الالله حفظ کند و وحدت و توحید بدان معناست که همه کتب و انبیاء رسل برای یک هدف نازل شدند.


رئیس قوه مجریه تصریح کرد: پیامبر اسلام و قرآن مجید به ما یاد دادند که ایمان تنها ایمان به اسلام منهای ادیان گذشته نیست، ایشان نه تنها به ما آموخت که به تمام ادیان و آیین توحیدی در تاریخ احترام بگذاریم، حتی ریشه اسلام را هم از سنت و ملت ابراهیم می‌دانست.


روحانی افزود: آیین، ملت، دین و تنها دینی که توسط انبیاء گذشته برای بشریت آمده بود توسط اسلام تکمیل شد، اسلام متضاد ادیان گذشته نبوده بلکه مکمل آن است.


رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: نه تنها پیامبر اکرم (ص) به ما گفتند که تمام مسلمان‌ها باید در کنار هم متحد باشند حتی به ما آموخت که با پیروان ادیان توحیدی گذشته نیز رفتار و همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم.


وی بیان داشت: پیامبر اکرم (ص) نه تنها به ما گفت زیر یک خیمه واحد اجتماع کنیم بلکه حتی اهل کتاب را به سوی حق دعوت کرد و گفت در اعتقاد مشترکمان همصدا شویم و خدا را عبادت کنیم و با کنار گذاشتن عبادت غیرخدا شرک نورزیم و در بین خود افراد را به اسم خدایگان صدا نکنیم.


رئیس قوه مجریه ادامه داد: معتقدم که اسلام به مسلمان‌ها فرمان وحدت داد و بالاتر از آن فرمان وحدت با تمام ادیان توحیدی داد و گفت به غیر از نبوت خاصه پیامبر اعظم به نبوت عامه تمام انبیاء نیز باید معتقد باشیم، به تمام انبیاء احترام بگذاریم و مگر بخشی از قرآن کلام انبیاء گذشته نیست.


روحانی گفت: مگر موسی کلیم، عیسی روح‌الله، نوح، شعیب، یعقوب و یوسف پیامبر را در کتاب قرآن برای ما بیان نمی‌کند؟ مگر سوره‌هایی با نام انبیاء گذشته همچون سوره یوسف و یونس وجود ندارد؟ پس چه شده است ما را که به جای وحدت با تمام ادبیان آسمانی و توحیدی امروز حتی برای تفکرات مختلف اسلامی هم می‌خواهیم فضایی باقی نگذاریم.


رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: هیچ چیزی بدتر از انحصار و جمود نیست، آنهایی که در تفکر صحیح خود هم منجمد باشند جامعه را دچار اشکال می‌کنند چه برسد به آنهایی که افکار منحرفی منجمد را پیش روی خود قرار دادند.


وی بیان داشت: روزی بود که جهان اسلام گرفتار استعمار استعمارگران و قدرت‌های متجاوز خارجی بود و در برابر این معضل بزرگ مردم مسلمان با جهاد، اجتهاد، وحدت، ایثار و فداکاری استقلال خود را در برابر استعمارگران بدست آوردند.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: شیعه و سنی در کنار هم بودند و مگر این حوزه علمیه نجف نبود که برای استقلال لیبی و مبارزه مردم در برابر استعمار ایتالیا فتوا داد.


روحانی با اشاره به اینکه حوزه علمیه نجف در برابر تجاوز قدرت‌های شمالی ایران به کشورمان برای ملت ایران فتوا داد، تصریح کرد: مگر همین نجف نبود که همزمان برای ملت عراق در برابر استعمار انگلیس فتوا داد، پس این افتخار حوزه علمیه نجف است که همزمان در سه موضوع مهم اسلام و هر سه برعلیه استعمار خارجی فتوای جهاد داد و به آن افتخار می‌کنیم.


رئیس جمهور کشورمان در ادامه افزود: طبق منطق قرآن مجید مگر جهاد و جنگ را به مفهوم دفاع از اسلام نمی‌شناسیم و مگر آیات جهاد از کلام مبارزه با ظلم شروع نشد؟ جهاد به معنای ایستادگی در برابر ظلم و تجاوز بوده و دفاع از کیان و عظمت دین و عزت مسلمانان است.


وی بیان داشت: از چه زمان تاکنون جهاد به معنای کشتن مسلمان در برابر مسلمان و جنگ مسلمان در برابر مسلمان آن هم با اشاره قدرت‌های بزرگ است که رؤسای آنها تربیت شده مستبدان بزرگ تاریخ هستند، و امروز آثار آن را چه می‌بینیم؟ 

رئیس قوه مجریه در ادامه با مطرح کردن سوالاتی گفت: آیا می‌توان خشونت را با خشونت شست؟ آیا می‌توان خون را با خون شست؟ که به قول مولانا "محال آمد محال شستن خون با خون".

روحانی در ادامه تصریح کرد: مگر می‌توان با خونریزی و کشتار بیگناهان به پیامبر اسلام، قرآن و سیره پیامبر نزدیک شد؟ سنت پیامبر و کلام ایشان در کنار عشق به راه آن حضرت و آل پیامبر است و این‌ها هیچگاه از هم جدا نخواهند شد. 

رئیس جمهور کشورمان افزود: در شرایطی که مسلمان‌ها می‌توانستند در برابر استعمار خارجی و استبداد داخلی برخی از کشورها مقاومت کرده و کشور را از ظلم و تباهی و دیکتاتوری نجات دهند و در برابر آنها پیروز شوند معضل سومی پیش پای مسلمانان گذاشته شد. 

وی گفت: این معضل سوم ظاهرش نه استعمار بود و نه استبداد اما باطنش هم استعمار، هم استبداد و علاوه بر این‌ها بدتر از هر دو بود. 

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه فاجعه بزرگی برای دنیای اسلام به وقوع پیوست، افزود: دشمنان اسلام توانستند گروه‌هایی از مسلمانان را جذب اندیشه‌های انحرافی خود کرده و آنها را در مسیری قرار دهند که جنایت‌های فکری و باطلی را در ذهن آنان القا کنند. 

روحانی ادامه داد: این چه فتنه‌ بزرگی است که به جای گرفتن کینه استعمارگران و کسانی که قرن‌ها منابع مسلمانان را غارت کردند و رژیمی که به عنوان بزرگترین خطر منطقه حدود 70 سال آن را به اختلاف، تجاوز و جنگ کشانده و همچنین به جای گرفتن کینه دشمنان، کینه همدیگر را بر دل بگیریم. 

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه ما مسلمان‌ها در اصول کنار یکدیگر هستیم و در بسیاری از فروع نیز مانند هم اندیشیده و عمل می‌کنیم، اظهار داشت: ما مسلمانان که روزی قدرت و وحدتمان کاخ‌های استعمار و استبداد را به زانو درآورده بود چگونه است که امروز خواب راحت خودمان از ما گرفته شده و در عوض برای دشمنان اسلام ساعات و روزهای راحت و خشنودی فراهم شده است؟ 

وی ادامه داد: آیا در سوریه، عراق، یمن، لیبی، پاکستان و افغانستان توسعه، آبادانی یا اخلاقی را به ارمغان آوردند و آیا فقر و بیچارگی را از آنها کاسته و بر علم و دانش جوانانشان افزودند؟ 

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه قدرت‌های بزرگ هیچ فضایی را برای پیشرفت علمی ما نیافریده و جویبار خون را در خیابان‌ها به راه انداختند بیان داشت: دشمنان حلب زیبا و موصل را ویران کردند؛ خواب راحت را از مسلمانان گرفته و دختران مسلمان و مسیحی را که در کشورهای اسلامی تحت لوای حاکمیت این کشورها قرار داشتند به نام اسیر به اسارت گرفتند در ادامه نیز جوانان را سربریده در قفس‌ها سوزاندند و از خانه‌هایشان آواره کردند. 

روحانی تأکید کرد: البته در تمامی این اقدامات گناهش در قدم اول برعهده استعمارگران بزرگ قدرت‌های مخرب و اشغالگر در منطقه است همان کسانی که به گروهک‌ها راه ترور را نشان دادند و سلاح را در اختیار آنان گذاشته و نفت و زور و ثروت را برای آنان فراهم کرده‌اند.  

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به تخریب آثار فرهنگی کشورهای جهان اسلام توسط تروریسم افزود: تروریست‌ها آثار فرهنگی حوزه‌های کشورهای اسلامی را ویران کردند و در بازارهای غرب فروختند. 

وی ادامه داد: البته که استبدادگران بزرگترین مسئول جنایات صورت گرفته‌ هستند که پول و سلاح خود را در اختیار تروریست‌ها قرار دادند. 

رئیس قوه مجریه خطاب به علمای اسلام، مبلغین و حوزه‌های علمیه گفت: آیا ما علمای اسلام در حوزه‌های علمیه در فضاهای حقیقی و مجازی مسئولیتی را در این خصوص برعهده نداریم؟

روحانی گفت: بی‌تعارف باهم سخن بگوییم، مگر برخی از افکار منحرف دنیای مسلمانان در بعضی از مدارس دینی پرورش نیافته است؛ خشونت چه از شیعه و چه از سنی و هر قومیتی که باشد ضد اسلام است.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: آدم کشی همواره ناروا و مردود است بنابراین امروز بار سنگینی بر دوش علما، روشنفکران و متفکرین جهان اسلام قرار دارد. 

وی گفت: دشمنان امروز دیگر نمی‌‌توانند از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزاری برای منافع خود استفاده کنند اگر قدرت‌های جهانی فکر می‌کنند می‌توانند با گروهک‌های تروریستی منافع خود را در منطقه تأمین کنند، در اشتباهند. 

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: به علاوه اگر برخی از کشورهای اسلامی دیکتاتوری که پیرو قدرت‌های استعمارگر هستند، فکر می‌کنند که می‌توانند از تروریسم ابزاری برای سلطه خود در منطقه فراهم کنند، آنها نیز در اشتباه هستند. 

روحانی با اشاره به اینکه دشمنان باید به یاد آورند که فلوجه و اخیرا حلب آزاد شده است، افزود: دشمنان باید بدانند که همه عراق و سوریه از دست تروریست‌ها آزاد خواهد شد و به حول و قوه الهی با وحدت مسلمین و به کمک سیره پیامبر به روزی برمی‌گردیم که تمامی مسلمانان منطقه رژیم صهیونیستی را دشمن بزرگ منطقه به شمار می‌آورند. 

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه مسلمانان به روزی برمی‌گردند که شاهد برادری و وحدت در میان همه کشورهای اسلامی خواهند بود، گفت: بدون شک به روزی می‌رسیم که مردم یمن عزت و آزادگی خود را به همراه توسعه کشورشان شاهد باشند و آنهایی که با سلاح و پول به تروریست‌ها کمک کردند در برابر امت اسلام شرمنده باشند. 

وی گفت: قرآن امت واحده را در سایه عبادت، بندگی خدا و اطاعت می‌داند و ما روزی می‌توانیم امت واحده باشیم که خدا رب ما باشد نه آمریکا، انگلیس و سایر کشورهای بزرگ. 

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه عبادت و اطاعت حق به معنای توحید واقعی است، گفت: تقوا، پاکدامنی و ایستادگی ما مسلمان‌ها می‌تواند امت واحده را برایمان بسازد. 

روحانی با بیان اینکه امروز چراغ امید پیشروی نوجوانان و جوانان ما روشن شده تأکید کرد: اگر صاحبان قدرت‌های بزرگ می‌خواهند این امید را نابود کنند گروه‌های تروریستی را می‌آورند تا با کشتار و جنایت سبب فاصله گرفتن مسلمین و نوجوانان ما از جهاد شوند. 
 
رئیس جمهور کشورمان خطاب به دشمنان امت اسلامی تأکید کرد: دشمنان باید بدانند که ناامیدی و یأس به زودی دامن خودشان را فرا خواهد گرفت، علمای دین، بزرگان، صاحبان اندیشه باید نسل جوان و نوجوان ما را با همه قدرت به اسلام واقعی و اخلاق محمدی دعوت کنند و در این صورت ما در سایه اسلام، قرآن، سنت پیامبر و عشق به اهل بیت و خاندان پیامبر مسیر رسالت ابراهیم و پیامبرمان را که از نسل ایشان است در تاریخ طی خواهیم کرد. 

وی بیان داشت: ظرفیت‌های بزرگی در دنیای اسلام وجود دارد که نباید بگذاریم دشمنان اسلام آن را از ما بگیرند و نابود کنند و نباید بگذاریم به بهانه‌های مختلف شکاف و فاصله‌ها را در میان مسلمانان و مذاهب هر روز زیادتر و زیادتر کنند. 

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: ما قرن‌ها در کنار هم زیسته‌ایم، شیعه و سنی، مذاهب و اقوام مختلف، ایرانی و عراقی، سوری و لبنانی، لیبی و مصری و یمنی و بحرینی همه در کنار هم بودیم و زندگی می‌کردیم همدیگر را با احترام می‌‌خواندیم و به بزرگان مذاهبمان توهین نمی‌کردیم. 

روحانی ادامه داد: به همه صحابه و آل پیامبر احترام می‌گذاشتیم، این شیعه نیست که در برابر سنی ایستاده و یا این سنی نیست که در برابر شیعه ایستاده بلکه به فرموده امام خمینی(ره) این اسلام آمریکایی است که در برابر اسلام ناب محمدی(ص) ایستاده است. 

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه هم هلال شیعی سخن غلطی است و هم مثلث سنی سخن ناروایی است، گفت: شیعه و سنی مسلمان و برادرند و پیرو راه قرآن و سنت و سیره پیامبر عظیم‌الشأن اسلام هستند.

وی در پایان با بیان آنکه جوانان را بیدار و هوشیار کنید، خاطر نشان کرد: بذر وحدت را در جامعه بیفشانیم و دست در دست یکدیگر دهیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: