به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۹۲۰۰
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵
از آن طرف سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز شنبه در تماسی تلفنی با همتایان سوری و ایرانی خود و نیز هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه اوضاع حلب سوریه را بررسی کرد.
خبردنا : در حالی که قرار بود براساس توافق جدیدی که بین دولت سوریه و مخالفان مسلح صورت گرفت، روند خروج از شرق حلب روز شنبه از سر گرفته شود، اما یک منبع نظامی سوری اعلام کرد، خروج افراد مجروح و بیمار از دو شهرک کفریا و فوعه در نزدیک‌ترین تاریخ احتمالی به امروز (یکشنبه) موکول شده است.

این منبع نظامی سوری که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری آلمان گفت: قرار بود سری اول نیمه‌های شب گذشته به حلب وارد شوند اما به علت برخی تدابیر در داخل دو شهرک کفریا و فوعه و نیز ارتباط خروج آنها با پرونده شهرک الزبدانی و مضایا در حومه دمشق این روند به تاخیر افتاد؛ به طوریکه مذاکرات خارج از سوریه تا الان ادامه دارد و هنوز تمام نشده است.

حسن زیتون از مجتمع رسول اعظم در شهر لاذقیه و مسئول پرونده کفریا و فوعه نیز گفت: تعداد تقریبی زخمی‌ها و بیماران و خانواده‌هایشان که قرار است از این دو شهرک خارج شوند حدود ۵۰۰۰ تن است.

بعد ازظهر شنبه همانطور که دو طرف دولت و مخالفان سوریه و نیز روسیه و ترکیه توافق کرده بودند اتوبوس‌ها به سمت شهرک کفریا و فوعه در حومه ادلب که تحت محاصره مخالفان مسلح است حرکت کردند تا زخمی‌ها و بیماران را خارج کنند و در مقابل افراد مسلح، خانواده‌هایشان و غیرنظامیان از محله‌های شرقی حلب بیرون برده شوند.

این منبع نظامی سوری گفت: ۵۰ اتوبوس ویژه انتقال افراد زخمی و بیمار از دو شهرک کفریا و فوعه به اطراف این دو شهرک رفتند، خاکریزها برداشته شده و مسیرها برای ورود اتوبوس‌ها به داخلدو شهرک باز شده است.

یک منبع مخالف و یک مسئول سوری روز شنبه تایید کردند که توافقی در زمینه روند خروج صورت گرفته و ساکنان دو شهرک کفریا و فوعه شیعه نشین و ساکنان دو شهرک دیگر نزدیک لبنان و افراد مسلح از شرق حلب خارج خواهند شد.

این در حالی است که در پی مطرح شدن طرح فرانسه در زمینه اعزام ناظران بین‌المللی به شرق حلب جهت نظارت بر روند خروج افراد از این منطقه شورای امنیت امروز این طرح را به رای می‌گذارد.

شورای  امنیت رای ساعت ۱۰ صبح به وقت نیویورک و ۱۵ به وقت گرینویچ به رغم مخالفت روسیه این طرح را به رای می‌گذارد.

فرانسه متن این پیش نویس قطعنامه را عصر جمعه بین اعضای شورای امنیت توزیع کرد. به موجب  این پیش نویس قطعنامه بان کی مون،‌ دبیرکل سازمان ملل باید فورا کارمندان فعال در زمینه بشردوستانه را در شرق حلب مستقر کند و از سوریه بخواهد اجازه این کار را به سازمان ملل بدهد. دبیرکل سازمان ملل پنج روز فرصت دارد تا به شورای امنیت اطلاع دهد که آیا سوریه عملا اجازه ورود کارمندان را داده است یا نه. این پیش نویس همچنین بر حمایت از کادر پزشکی و بیمارستان‌ها تاکید دارد.

از آن طرف سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز شنبه در تماسی تلفنی با همتایان سوری و ایرانی خود و نیز هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه اوضاع حلب سوریه را بررسی کرد.

وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای تاکید کرد: در این تماس تلفنی اوضاع حلب، دیدگاه‌های مقامات این کشورها، راه‌های عادی سازی اوضاع نظامی و انسانی و اتخاذ گام‌های مشخص برای تضمین آتش بس در سوریه بررسی شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: