به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۹۲۲۷
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
خبردنا : معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات کربلا با بیان اینکه ضریح سابق حرم امام حسین (ع) 70 ساله عمر داشته گفت: با اقدامات اجرایی ستاد بازسازی در حرم سید الشهدا کف، سنگ، دیوار، درب‌ها و ضریح، گنبد و ستون‌ها تعویض و ساخته شد.

حمید نیکدل در عتبات عالیات، درباره مهم‌ترین اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات در کربلا گفت: در حرم مطهر حضرت عباس (ع) اقدامات خوبی انجام شده به طوری که سنگ کاری فعلی در این حرم توسط برخی افراد در ستاد کربلا ستاد بازسازی عتبات عالیات در چندین سال قبل مدیریت و اجرا شده است.

وی افزود: عمده کارهای قدیمی انجام شده در حرم مطهر امام حسین (ع) تعویض سنگ دیوار بوده که این کار به دلیل خساراتی که در حوادث انتفاضه در سال 1990 عراق و هجوم صدامیان به حرم‌های مطهر آسیب‌های زیادی به آنها وارد شده بود لذا باید کلیه سنگ‌ها که در اثر اصابت گلوله به آنها خسارات دیده بودند تعویض و اصلاح می‌شد.

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات کربلا اظهار داشت: طبق تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته جایگزین سنگ دیوارها باید سنگ سبز کاهویی مراغه می بود که همین طور هم شد.

ساخت کتیبه در دیوارهای حرم در ارتفاع 2 متری

وی خاطرنشان کرد: در همان سال کار تعویض سنگ دیوار به ارتفاع 2 متر آن هم با سنگ مرمر و همچنین ساخت کتیبه‌ای بر روی آن و نصب کاشی معرق صورت گرفت.

نیکدل گفت: وقت 50 درصد کار سنگ دیوار انجام شده بود موضوع تعویض سنگ‌های کف حرم مطهر سید الشهدا (ع) در سال 89 به ستاد بازسازی عتبات عالیات اعلام شد که کار اجرایی آن تا سال 90 پایان پذیرفت.

وی افزود: حدودا یک متر و 30 سانتی متر سنگ کف رواقها و اطراف ضریح مطهر برداشته و زیرساخت‌های آن اصلاح و تکمیل شد به طوری که بتن مسلح به ضخامت 20 سانتی متر در کف این عمق خاکبرداری شد ریخته و بعد از آن سنگ سفید آذرشهر به ابعاد 40 در 40 که با سنگ سبز مراغه ترکیب خاصی پیدا می‌کرد نصب شد.

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات کربلا تصریح کرد: بخش فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات طرح استفاده از نقوش ستاره شکل حکاکی شده در سنگ معرق را پیشنهاد داد تا در درب‌های ورودی و برخی نقاط دیگر اجرایی شود که همین طور هم شد.

وجود آب در عمق یک متر و 60 سانتی متری کف حرم

وی گفت: وقتی به عمق یک متر و 60 سانتی متری زمین در زیر سنگ‌های کف حرم مطهر سید الشهدا می‌رسیم به آب برخورد می‌کنیم که البته نشان دهنده بالا بودن سطح آب در کف حرم مطهر بارگاه مطهر است که دیدن این صحنه بسیار جالب و نشانه ای از عظمت خداوند است.

نیکدل اظهار داشت: برای اینکه آب بالا آمده کف حرم مطهر به سنگ‌های جدید النصب آسیبی نرساند حدود 30 سانتی متر قلوه سنگ را در کف زمین خاک‌برداری شده ریخته و سپس کانال تهویه آب به ابعاد 40 در 40 سانتی متر دور تا دور حرم در کنار دیوارهای داخلی و خارجی با آجر معمولی همراه با نصب درپوش بر روی این کانال‌ها اجرایی شد ضمن اینکه ابتدا و انتهای این کانال هم به پشت بام برده شده و دستگاه‌های دمنده و مکنده هوا به آن متصل شد تا هوا را به جریان انداخته و کف حرم مطهر رطوبت نداشته باشد که بر روی سنگ دیوار و کاشی تاثیری باقی بگذارد.

وی افزود: سنگ‌های کتیبه‌ای که حدفاصل ارتفاع 2 متری تا 3 متری دیوار قرار است نصب شود دارای اسامی 141 شهید کربلا است که این اسامی بر روی آن حکاکی شده است.

خطاطی هنرمندان ایرانی و عراقی در کاشی‌های دیوار

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات کربلا گفت: این اسامی یا در کربلا به صورت مستقیم به شهادت رسیده‌اند یا اینکه به صورت غیر مستقیم شهید شده‌اند که اکثرا از خاندان بنی هاشم بودند. این اسامی طبق لیستی از تولیت حرم مطهر امام حسین (ع) دریافت شده و هم اکنون هم در بایگانی ستاد عتبات عالیات موجود است.

وی خاطرنشان کرد: قرار است اسامی این شهدا زرکوب و برجسته شود که بر روی رینگ داخلی، میانی و بیرونی کاشی‌ها با استفاده از آیاتی از چند سوره قرآن خطاطی شده که 2 رینگ آن توسط آقای موحد از ایران و رینگ داخلی توسط استاد فراسی از عراقی این کار را انجام داده‌اند.

نیکدل تصریح کرد: کاشی این پروژه هم توسط آقای کاظم پور در ایران تهیه و در حرم نصب شده است.

وی افزود: تمام قطعات کار شده در حرم به دلیل وجود زائر و برای عدم اخلال در روند زیارت زائر در قطعات 50 تا 100 متری بسته و محدود شده تا اقدامات عمرانی آن صورت گیرد و سپس قطعه بعدی بسته شده و کار در آن آغاز می‌شد.

انجام آئینه و سنگ کاری حرم در 55 سال قبل توسط ایرانی‌ها

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات کربلا اظهار داشت: تمام آئینه کاری داخلی حرم امام حسین (ع) جمع آوری شده و مجددا با طراحی جدید نصب شده است. ضمن اینکه تمام آئینه کاری‌ها و سنگ‌های نصب شده در حرم مربوط به 55 سال قبل بوده که در آن زمان هم ایرانی‌ها این کار را انجام داده بودند.

وی گفت: آئینه کاری‌های انجام شده در گذشته به دلیل رطوبت کف حرم مطهر و انتقال آن به گچ کاری دیوار آسیب‌های زیادی دیده بود که با بازسازی به موقع از خسارت بیشتر به دیوار جلوگیری شد.

نیکدل درباره ترمیم درب باب الاسلام تصریح کرد: وزن درب باب الاسلام 13 تن بود که متاسفانه چوب تعبیه شده برای نگهداری این بار سنگین پوسیده شده و تقریبا این درب آزاد و تنها بر روی پایه‌های نازک قرار داشت لذا ترمیم و بازسازی آنها ضروری بود که انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: برای انجام آئینه کاری‌ها در دل دیوار دستک زدیم و زیر قوسها را هم با آهن بستیم و کمربندی محکم را در دور تا دور دیوارهای حرم مطهر سید الشهدا زده و بر روی آنها شاسی نصب کردیم تا کار آئینه کاری را انجام دهیم.

متبرعی بودن اکثر فعالیت‌های صورت گرفته در ستاد بازسازی عتبات

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: مقرنس کاری و قوسها توسط مهندس فتحی که پیمانکار بود بر اساس نقشه‌ها و نقوش قدیمی و با فریم خاص و از قبل تعیین شده و رابیتس کاری آن انجام شد ضمن اینکه دیوار سیمان شده و سپس گچ کاری و در نهایت آئینه کاری شد.

نیکدل افزود: تمامی نقوش‌هایی که در رواقها و سقفها بود در اقدامات جدید احیا شد.

وی تصریح کرد: 2 سوم کار آئینه کاری‌ها توسط آقای نادری‌فر از ایران انجام شد و بقیه آن توسط آئینه کاران حرم سید الشهدا صورت گرفت. هزینه‌های پیمانکاران ایرانی به آنها پرداخت شد البته بخش اعظم فعالیت‌ها توسط متبرعین و بدون دریافت هزینه انجام شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: ضریح مطهر و پنجره‌های آن و کارهای طلا و نقره کاری و ساخت 11 درب طلا در ایران صورت گرفته و در حرم مطهر نصب شده و ستاد بازسازی عتبات عالیات هم در انتقال و نصب آن اقدامات لازم را انجام شده است.

وی تصریح کرد: ضریح مطهر حرم سید الشهدا توسط تیم آقای پارچه باف و هیات امنای ویژه این پروژه ساخته شده که هزینه‌های مالی آن توسط نذورات مردمی تامین و ظرف مدت 45 روز نصب شد.

انتقال ضریح سابق حرم سید الشهدا به موزه

نیکدل افزود: ضریح سابق حرم مطهر سید الشهدا هم به موزه حرم انتقال داده شده است.

وی اظهار داشت: ضریح ابراهیم مجاب (ع) در اراک و ضریح حبیب بن مظاهر (ع) در کرج ساخته شده و توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات در کربلا و ظرف مدت یک هفته تا 10 روز نصب شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: ضریح قدیم حرم سید الشهدا توسط شیعیان دیگر کشورها و در 60 تا 70 سال پیش ساخته شده بود.

وی افزود: ضریح فعلی حرم سید الشهدا 120 کیلو طلا دارد که این مقدار آبکاری شده است.

نیکدل اظهار داشت: مس‌های ضریح مطهر حرم مطهر که دارای نقوش‌های زیادی است به ضخامت میکرون طلاکاری شده است به طوری که آن جایی که دست به ضریح می‌رسد دارای ضخامت 20 میکرون طلا و نقاط دیگر دارای طلا با ضخامت 10 میکرون است.

پیش بینی 300 ساله برای ضریح مطهر امام حسین

وی افزود: ضریح مطهر حضرت امام حسین (ع) برای یک دوره 300 ساله پیش بینی شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: پی، صفحه و فونداسیون ضریح مطهر سید الشهدا بسیار ویژه است زیرا در هر رکن 8 پایه اصلی دارد که ستون‌هایی به شکل مکعبی و به قطر 20 سانتی متر با جنس چوب ساج است که در یک کفشک فولادی به ارتفاع 20 سانتی متر نشسته است ضمن اینکه تمامی این اقدامات ایزوله شده تا رطوبت و خردگی تاثر مخرب را بر ضریح باقی نگذارد.

وی افزود: تمامی تنش‌ها و نیرویی که زائر به ضریح وارد می‌کند در ضریح جدید محاسبه شده و برای آن فکر لازم شده است.

نیکدل اظهار داشت: حرم یک حریم داخلی دارد که رواقها و اطراف ضریح را شامل می‌شود که شامل صحن و مسقفات جدید با ارتفاع 14 متر 6 هزار متر است و کلیه اقدامات سنگی کف و همچنین سنگ ستون‌های قهوه‌ای رنگ و مقرنس کاری و نصب آن توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات انجام شده است.

وی تصریح کرد: مقرنس کاری قبلی حرم توسط دکتر شهرستانی انجام شده بود که نقش بزرگی در بازسازی عتبات عالیات داشته و اقداماتش را هم به صورت مستقل و با هماهنگی آیت الله شهرستانی انجام می‌داد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: پرونده طرح یا حسین ستاد بازسازی عتبات عالیات در اواخر سال 92 و اواسط سال 93 با انجام کلیه اقدامات انجام شده بسته شد. اما همزمان با انجام این اقدامات ساخت هتل و مجمع فاطمه الزهرا (ع) ، مجمع سید الشهدا(ع) و بیمارستان 120 تختخوابی امام سجاد (ع) ، 2 گلخانه و سنگ گاری فضای 25 هزار متر مربعی بین الحرمین بخشی از اقدامات است.

وی در پایان گفت: عمده پروژه‌های فعلی ستاد بازسازی عتبات عالیات در کربلا ترفیع گنبد مطهر و سید الشهدا و صحن عقیله بنی هاشم است.

نام:
ایمیل:
* نظر: