به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۹۳۰۴
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
شب یلدا همیشه برای من یادآور دانه‌کردن انار‌هایی است که مادرم با همان لبخند همیشگی برایمان آماده می‌کند.
خبردنا : همزمان با فرا رسیدن بلندترین شب باستانی سال،‌ مهران رنج‌بر بازیگر تئاتر و تلویزیون درباره علاقه‌مندی خود به این مراسم سنتی و آداب خاص آن در خطه لرستان گفت: من اصالتا اهل لرستان هستم. «یلدا» در این منطقه به معنی گندم و شاهدانه است و شب‌های یلدا همسایه‌ها از بالای پشت‌بام با سبد به یکدیگر میوه هدیه می‌دهند و دور هم جمع می شوند.

وی در خصوص حال و هوای خانواده خود در «شب‌ یلدا» ادامه داد: هرسال شب‌های یلدا کل خانواده کنار هم جمع می‌شویم و طبق رسوم همیشگی با تلاوت قرآن و خواندن حافظ این مراسم باشکوه و پرغرور را کنار هم برگزار می‌کنیم.

بازیگر برنامه تلویزیونی‌ «دورهمی» با بیان اینکه شب یلدا من را به یاد مرحوم پدرم می‌اندازد، پیرامون صداقت و روشنی شب‌های یلدا اظهار‌ داشت: شب یلدا همیشه برای من یادآور دانه‌کردن انار‌هایی است که مادرم با همان لبخند همیشگی برایمان آماده می‌کند. شبی بدون استرس، دروغ و به‌دور از تلفن‌های همراه.

رنج‌بر درباره حفظ و گسترش آیین شب یلدا توضیح‌ داد: به عقیده من باید از آیین و مراسمی مثل شب یلدا محافظت شود و در دنیا به دفاع نیاز دارد. سالهاست که شب یلدا پوکی استخوان گرفته و اوضاع اورژانسی دارد؛ ولی امان از ما انسان‌ها که اصالت این رسم را فراموش کرده‌ایم.
 
بازیگر مجموعه تلویزیونی «آوای باران» عنوان کرد:‌ شب یلدا به نظر من به رنگ آبی فیروزه‌ای است. همان زمانی که نور از منشور می‌گذرد و با به وجود آمدن مشبک‌های نوری تداعی‌گر سجاده مادرم می‌شود.
 
وی با بیان اینکه انار در میان میوه‌های شب یلدا چیز دیگری است، خاطره‌ای از شب‌های یلدای خود گفت:‌ بهترین خاطره‌ من از شب یلدا خرید کت و شلوار بیروتی بود که پدرم حاج نقی رنج‌بر و مادرم که مانند اسمش معصوم و پاک است، به من هدیه دادند.
 
رنج‌بر در پایان خاطرنشان کرد: محال است که مادرم را در اعیاد و جشن‌ها تنها بگذارم. مخصوصا شب یلدا؛ شاید شب یلدا را تنها رها کنم اما مادرم را هرگز.
 

نام:
ایمیل:
* نظر: