به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۹۳۴۲
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
خبردنا : تعدادی از آثار موجود در مخزن کاخ اختصاصی نیاوران با معرفی موضوعی سفره شب یلدا و کرسی رونمایی شد.

ظروف نقره قلمزنی با روکش طلا مزین به آرم سلطنتی متعلق به دوره پهلوی، سماور نقره  قلمزنی متعلق به اواخر دوره قاجار، پارچه روی کرسی با تزئینات قلاب دوزی متعلق به دوره پهلوی از جمله این آثار هستند.

صندوقچه چوبی متعلق به اواخر دوره قاجار، بافت پته دوزی کرمان متعلق به دوره پهلوی، مخده‌های زیبا و لاله کریستال دیگر آثاری هستند که به مناسبت شب یلدا برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفته اند.

شب یلدا یا شب چله بلندترین شب سال در نیم کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود. واژه «یلدا» ریشه سریانی دارد و به معنای «ولادت» و «تولد» است. منظور از تولد، ولادت خورشید (مهر/میترا) است.
 

رونمایی کرسی شب یلدا در کاخ نیاوران

ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا - آخرین شب پاییز- را که بلندترین و تاریک ترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می دارند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی، روحیه آنان را تضعیف نکند.

علاقه مندان جهت دیدن آثار یاد شده می‌توانند تا 10 دی ماه همه روزه از ساعت 8 تا 16 به کاخ اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: