به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۹۳۵۲
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
خبردنا : رئیس پلیس تهران گفت: امسال 1200 مجرم اینترنتی در تهران شناسایی و دستگیر شدند.

حسین ساجدی نیا، رئیس پلیس تهران بزرگ، ضمن اشاره به اقدامات و عملکرد پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ، طی مدت هشت ماه ابتدایی سال 95 به دستگیری یکهزار و 200 مجرم فضای مجازی در شهر تهران اشاره کرد و گفت:با توجه به بررسی های صورت گرفته در خصوص وقوع جرایم رایانه ای از جمله، برداشت های غیر مجاز اینترنتی از حساب افراد، کلاهبرداری، تخریب داده های شخصی، نقض حریم خصوصی شهروندان، مزاحمت های و اخاذی های اینترنتی، مشخص شد که این قبیل جرایم طی مدت معین، به نسبت سال قبل رشدی نداشته است.

وی با اشاره به کشف بیش از 77درصد از پرونده ای متشکله در پلیس فتا پایتخت اظهار داشت: 986متهم مرد و 298  متهم زن در رابطه با پرونده هائی که از سوی شکات در خصوص مسائل اقتصادی ،اخلاقی و اجتماعی تشکیل شده در 8ماه نخست سال جاری از سوی ماموران پلیس فتا تهران بزرگ شناسایی و دستگیر شده اند.

رئیس پلیس پایتخت، در خصوص جرایم ارتکابی این متهمان تصریح کرد:تحریف اطلاعات،انتشار صوت و فیلم های مستهجن، انتشار فیلم و تصاویر خصوصی افراد، نشر اکاذیب، تهدید و اخاذی و مزاحمت های اینترنتی، هک سیستم های رایانه ای، فروش کالاهای غیرمجاز، سایت های خلاف عفت عمومی و همسر یابی غیر مجاز، برداشت غیر قانونی از حساب مالی افراد، کلاهبرداری، فیشینگ و... از جمله جرایمی هستند که در این مدت پلیس فتای پایتخت با آن برخورد کرده است.

وی در این رابطه افزود: طی 8 ماه نخست سالجاری 871 پرونده در خصوص جرایم اقتصادی که در فضای مجازی رخ داده تشکیل شده که با تلاش مهندسان پلیس فتا تهران بزرگ 746 پرونده کشف و 247 متهم مرد و 75 متهم زن که از این طریق اقدام به برداشت غیر مجار اینترنتی از حساب کاربران می کردند دستگیر شدند.
 
این مقام ارشد انتظامی در بخشی از سخنان خود به جرایمی که از طریق شبکه های اجتماعی در فضای مجازی روی می دهد اشاره کرد و اظهار داشت:نرم افزارهایی همچون، تانگو، اینستاگرام، تلگرام و ... که کاربران اطلاعات شخصی و تصاویر خود را بر روی صفحه های آن قرار می دهد، فضایی را در اختیار هکرها و سارقان اینترنتی قرار می دهد تا با سوء استفاده از این اطلاعات به حریم خصوصی افراد نفوذ کرده و از این اطلاعات بهره برداری نادرست انجام دهند.
 
سردار ساجدی نیا، در پایان با اشاره به تهدیدات و آسیب های موجود در فضای مجازی به خصوص برخی از شبکه های اجتماعی خاطر نشان کرد:"فضای مجازی دنیایی بسیار گسترده و با پیچیدگی هایی بسیاری است که کاربران آموزش ندیده را به سهولت دچار گرفتاری و دردسر می کند و استفاده و بهره برداری از این مقوله مستلزم آموزش و فرهنگ سازی است چرا که تکنولوژی های نوین در عصر حاضر به دلیل جذابیت های خاص خود باعث جذب مخاطب بسیار شده و اگر کاربر هدف مشخصی نداشته باشد چه بسا که در دام انحراف و سوءاستفاده افراد فرصت طلب قرار گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: