به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۹۴۰۸
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
توسعه بخش کشاورزی راهکاری برای رونق اقتصادی، اشتغالزایی، تحقق اقتصاد مقاومتی و خوداتکایی در کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود.
خبردنا : کارشناسان بر این باورند ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی مطلوب به دلیل قابلیت کارآفرینی در مناطق شهری و روستایی از سویی و عامل بازدارنده در مهاجرت روستائیان از سوی دیگر بهترین راهکار برای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری است.

این حوزه مهم به دلیل اهمیت امنیت غذایی و تولید محصولات راهبردی در داخل کشور از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد که 27 درصد از مردم در این بخش مشغول بکارند و ظرفیت‌های فراوانی در آب، خاک حاصلخیز و اقلیم چهارفصل دارد، می‌تواند با توسعه زیرساخت‌های کشاورزی اقتصاد و درآمد مردم را متحول کند.

حوزه کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد با وجود دستاوردهای خوب دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته اما کمبودهایی دارد که دولت با برنامه ریزی 2 ساله تلاش‌های گسترده‌ای را برای ترسیم آینده روشن در این بخش حیاتی آغاز کرده است.

تکمیل طرح‌های بزرگ راکد کشاورزی پس از سال‌ها انتظار مردم، حمایت از بخش خصوصی برای بازگرداندن طرح‌های تولیدی راکد به چرخه فعالیت و توسعه زیرساخت‌های کشاورزی از دستاوردهای این حوزه مهم در سه سال اخیر بوده است.

دیم بودن بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی، ضعف زیرساخت‌های صنایع تبدیلی، لزوم تشکیل صندوق‌های توسعه کشاورزی و تکمیل طرح‌های باقی مانده نیمه تمام از سویی و ظرفیت‌هایی مانند آب فراوان، خاک حاصلخیز و اقلیم چهار فصل مسئولان را به تکاپو برای رفع این مشکلات واداشته است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تلاش برای تحقق برنامه‌های در دست اجرای دولت در 2 بخش توسعه زیرساخت‌ها و تأمین آب زمین‌های کشاورزی از سوی مسئولان در دست پیگیری جدی است.

سید موسی خادمی اظهار داشت: یکهزار و 200 میلیارد ریال اعتبار برای سال‌های 95 و 96 درحوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در سفر هیات دولت تصویب شده است.

وی اظهار کرد: به دلیل اهمیت توسعه کشاورزی یکهزار و 100 میلیارد ریال از این اعتبار در سال 95 در نظر گرفته شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این اعتبار برای راه اندازی سه صندوق توسعه کشاورزی، اجرای طرح‌های کوچک تأمین آب و آبیاری‌های نوین در نظر گرفته شده است.

وی به سال‌ها انتظار مردم برای اجرای سه طرح بزرگ تأمین آب در 16 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت‌های امامزاده جعفر، لیشتر و دهدشت غربی اشاره کرد و گفت: 60 میلیارد ریال برای تکمیل انتقال آب سد کوثر به هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت لیشتر در نظر گرفته شده است.

خادمی بیان کرد: اعتبار مورد نیاز اجرای فاز دوم انتقال آب رودخانه زهره به دشت امامزاده جعفر نیز تأمین شده است.

وی همچنین از تخصیص 470 میلیارد ریال اعتبار در سال‌های 95 و 96 برای تکمیل انتقال آب کشاورزی به پنج هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی دهدشت غربی خبر داد.

خادمی گفت: با جذب این اعتبارها انتقال آب به سه هزار و 500 هکتار از زمین‌های دهدشت غربی تا سال 96 انجام می‌شود.

وی به اختصاص یکهزار و 400 میلیارد ریال اعتبار برای یارانه سود تسهیلات بانکی سرمایه گذاران بخش خصوصی در این استان گفت: شرایط خوبی برای اجرای طرح‌های مختلف به ویژه صنایع تبدیلی در این استان وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 850 میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های عمرانی و تولیدی راکد حوزه کشاورزی این استان در دولت یازدهم هزینه شد.

جعفر گوهرگانی افزود: این میزان اعتبار از سه سال گذشته تاکنون برای تکمیل 20 طرح عمرانی زیرساخت‌های کشاورزی و 30 واحد تولیدی راکد هزینه شده است.

وی عنوان کرد: پمپاژ آب کشاورزی در مناطق آبلش، مختار، چالموره و چاه تلخ، چاه آهکی روستاهای دیل و آرو و سادات رودشتی و اجرای طرح‌های کانال‌های انتقال آب کشاورزی از مهمترین طرح‌های عمرانی نیمه تمام تکمیل شده در دولت تدبیر و امید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای اجرای تأمین آب این طرح‌ها 200 میلیارد ریال و آبیاری آنها 300 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

گوهرگانی اظهار داشت: از سال 92 تاکنون 30 واحد تولیدی کهگیلویه و بویراحمد در بخش‌های مرغداری، آبزی پروری و صنایع تبدیلی به چرخه تولید بازگشتند.

وی گفت: برای بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید 300 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران بخش خصوصی پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اکنون 25 واحد مرغداری و 22 طرح صنایع تبدیلی راکد در این استان وجود دارد که بازگرداندن آنها به چرخه تولید از طریق کارگروه رفع موانع تولید قابل تحقق است.

وی همچنین از اجرای طرح توسعه باغ‌ها در 2 هزار و 800 هکتار باغ در این استان از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون خبر داد.

گوهرگانی ابراز کرد: برای اجرای این میزان باغ 70 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 200 هزار تن در سه سال گذشته به میزان تولید محصولات کشاورزی این استان افزوده شده است.

گوهرگانی با اشاره به حمایت‌های دولت تدبیر و امید از بخش کشاورزی افزود: حجم تولید محصولات این استان از 600 هزار تن در سال هم اینک به 800 هزار تن رسیده است.

وی بیان کرد: میزان تولید گل شاخه بریده این استان از 6 میلیون شاخه در سال 92 هم اکنون به 14 میلیون شاخه در سال افزایش یافته است.

گوهرگانی برنامه ریزی برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله گل‌های شاخه بریده را از اولویت‌های راهبردی این بخش اعلام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از افزایش تولید گندم در این استان خبر داد و گفت: امسال 75 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است که این میزان در سال 91 حدود 22 هزار تن بود.

وی احداث 2 هزار و 800 هکتار باغ، پنج هزار هکتار آبیاری نوین،22 طرح پرورش ماهی، احداث 22 واحد مرغداری، 21 گلخانه و 20 ایستگاه پمپاژ را از دیگر خدمات ارزنده انجام گرفته در بخش جهاد کشاورزی این استان در دولت تدبیر و امید برشمرد و افزود: جهش توسعه این بخش افق روشنی به خود گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به در دست اجرا بودن 200 طرح عمرانی این استان اشاره کرد و افزود: بهره برداری از این طرح‌ها به توسعه اقتصادی، تولید و اشتغال زایی این بخش کمک می‌کند.

وی مهار روان آب‌ها، بهره داری از 10 ایستگاه پمپاژ، اجرای طرح‌های آبیاری نوین، توسعه کشت گلخانه‌ای و ایجاد باغ در زمین‌های شیب دار را از اولویت‌های بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برشمرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کشاورزی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی این استان گفت: 200 طرح عمرانی و اقتصادی در این حوزه در دست اجراست.

گوهرگانی اعتبار این طرح‌ها را در سال جاری 700 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: بهره برداری از این طرح‌ها در بخش آب‌وخاک، دام و طیور، صنایع تبدیلی، باغی و تأمین آب به افزایش تولید و اشتغال پایدار کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بیش از 10 ایستگاه پمپاژ برای تأمین آب سه هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان در دست اجراست.

گوهرگانی بابیان اینکه برخی طرح‌ها 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: برای تکمیل این ایستگاه‌های پمپاژ 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی بابیان اینکه تکمیل این ایستگاه‌های پمپاژ در مناطق بن زرد، توت نده، احمد غریب، آجم، غورک، قاسم آباد، آبلش و چالموره از اولویت‌های جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است، گفت: اجرای این طرح‌ها به افزایش کشت آبی، رونق تولید و اشتغال پایدار کمک خواهد کرد.

گوهرگانی بیان کرد: احداث طرح‌های گلخانه‌ای، مزارع پرورش ماهی، پرواربندی، توسعه باغ‌ها، اجرای طرح‌های آبیاری نوین و صنایع تبدیلی از دیگر اولویت‌های جهاد کشاورزی در قالب حمایت از طرح‌های بخش خصوصی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 740 هزار دلار گیاه دارویی و دام زنده سال جاری از این استان به خارج کشور صادر شده است.

جعفر گوهرگانی اشاره به ظرفیت‌های بالای صادراتی بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: یکهزار رأس دام زنده این استان سال جاری به ارزش 240 هزار دلار از گمرک هرمزگان به خارج کشور صادرات شده است.

وی ادامه داد: همچنین 12 تن گیاه دارویی خشک شامل پنیرک، به لیمو و استویا به ارزش 500 هزاردلار از گمرک غرب تهران به خارج کشور صادر شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: بیشتر گیاهان دارویی صادر شده در شهرستان باشت این استان تولید شده است.

گوهرگانی نبود تجار صادر کننده محصولات کشاورزی از گمرک کهگیلویه و بویراحمد را یکی از موانع تحقق برنامه‌های صادراتی بخش کشاورزی استان دانست و افزود: سیب درختی و دیگر محصولات تولیدی این بخش از گمرک های دیگر استان‌ها صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه این استان بازرگان صادرکننده محصولات کشاورزی ندارد تصریح کرد: سال 95 یکهزار دلار صادرات از گمرک استان و 500 هزار دلار از گمرک دیگر استان‌ها برای بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده بود.

89 درصد از کل زمین‌های کشاورزی این استان اختصاص به کشت محصولات زراعی دارد.

محصولات باغی عمده کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب در بخش سردسیری سیب، گردو، انگور و در بخش گرمسیری نیز مرکبات است.

استان 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
كريس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
0
آقاي حاج عادل عزيز جوانان را تشويق به شغل كشاورزي نكن
كشت گوجه جوانان فلك زده گچساراني بيچاره خوراك بز و ميش شده
بچه هاي مردم را از راه بدر نكن بيچارشون نكن
والله با اين هواشناسيشون
نام:
ایمیل:
* نظر: