به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۹۴۱۱
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
آجیل و شیرینی پای ثابت مراسم شادی ایرانیان است و در سفره شب یلدا نیز به وفور یافت می شود به همین علت بازار این محصولات در آستانه بلندترین شب سال رونق خاصی گرفته است.
خبردنا : به زمان خداحافظی پاییز هزار رنگ نزدیک می‌شویم و زمستان سپید، پیش روی ماست و در میان این دو، شبی است پر رمز و راز به بلندای یک فرهنگ، فرهنگی چندهزار ساله با آیین و رسومی رنگارنگ که برای ایرانیان از اهمیت زیادی برخوردار است. یلدا برای ایرانیان شبی است یادآور سرخی هندوانه و انار، گرمی کرسی و خانه مادربزرگ و فال حافظ. شب دورهمی‌های دوستانه و جمع فامیل.
 
گفتن و شنیدن و خندیدن در کنار هم و گرمای باهم بودن در سرمای سوزان زمستان. شب یلدا خوراکی‌های خاص خود را دارد که معمولا بر روی کرسی چیده می‌شود. حال این که این اقلام به چه قیمتی به دست مردم می‌رسد، بسیار اهمیت دارد. باید دید آیا در قیمت‌گذاری اقلام شب یلدا کارگران و میزان دستمزد آن‌ها و یا اقشار فرودست جامعه که به سختی روزگار می‌گذرانند، درنظر گرفته می‌شوند یا این که این آیین زیبای باستانی تنها مختص قشر خاصی از جامعه است؟ آیا اقشار پایین دست جامعه در گرمای کرسی و دورهمی‌ها و گل گفتن و شنیدن‌ها جایی دارند، طبق آن‌چه که می‌گوییم یلدا جشن ملی است؟ در این خصوص امسال رؤسای اتحادیه‌های مربوطه می‌گویند که تنظیم بازار کاملا در کنترل آن‌هاست و قیمت‌ها از ثبات نسبی برخوردار است. اما وقتی در مغازه‌های سطح شهر پرسه می‌زنیم در برخی جاها با قیمت‌هایی متفاوت از آن‌چه مسئولان مربوطه اعلام می‌کنند، روبه‌رو می‌شویم. قیمت‌های چند برابری و سرسام‌آور. در حالی‌که طبق آن‌چه که اتحادیه‌ها اعلام می‌کنند، افزایش مجاز قیمت اقلام در خرده فروشی‌ها باید به میزان مشخصی بیشتر از قیمت موجود در عمده فروشی‌ها باشد.

بازارمیوه در کنترل اتحادیه

از جمله میوه‌های پرمصرف شب یلدا ،انار و هندوانه است. انواع آجیل و شیرینی نیز بر سر سفره‌های یلدایی وجود دارد. هر ساله با نزدیک شدن به شب یلدا اتحادیه‌های مربوطه درصدد تنظیم بازار برمی‌آیند تا مردم به راحتی بتوانند اقلام مورد نظر خود را تهیه کنند. طبق آنچه که رییس اتحادیه میوه و تره‌بار به خبرنگار قانون اعلام کرده است، بازار میوه به طور کامل در کنترل اتحادیه است و قیمت‌های مصوب به میادین میوه و تره‌بار اعلام شده است و میادین موظفند اقلام موجود را به قیمت مصوب به مشتریان عرضه کنند. قیمت میوه در میادین میوه و تره بار طبق گفته حسین مهاجران، قیمت میوه‌های پر مصرف شب یلدا هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نکرده و شرایط بازار میوه در آستانه این شب آرام و مطلوب است و فقط پرتقال و هندوانه نسبت به سال پیش به شدت کاهش قیمت داشته‌ است که قیمت منطقی این محصولات در بازار مصرف نهایتا باید ۳۵ درصد بیشتر از عمده‌فروشی باشد. در میان محصولات مختلف میوه، در ردیف اول هندوانه و انار و بعد هم نارنگی، پرتقال، خرمالو، موز، خیار و سیب از بیشترین مصرف برخوردارند که به دلیل تولید و عرضه کافی و متعادل آن‌ها در بازار، قیمت این محصولات افزایشی نداشته است.

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار در خصوص قیمت میوه‌های اصلی شب یلدا به خبرنگار قانون می‌گوید: اصلی‌ترین مصرف میوه مردم در شب یلدا هندوانه و انار است که این اقلام نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد و نسبت به دو سال گذشته حدود 150 درصد ارزان تر شده اند، به طوری که در سال 93 نرخ هرکیلوگرم هندوانه شب یلدا 2500 تومان بود که هم اکنون به 1000 هزار تومان در میادین میوه و تره بار رسیده است. همچنین هرکیلوگرم هندوانه در دو سال گذشته در مغازه های سطح شهر 4000 تومان بود که امسال 1300 تومان شده است، بنابراین امسال افزایش قیمتی در بازار میوه شب یلدا مشاهده نمی‌شود. مهاجران با بیان این که در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم هندوانه یک سوم سال گذشته و بین 900 تا 1000 تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار است، ادامه می‌دهد: دلیل این امر تولید و عرضه فراوان هندوانه در شهر میناب در سال جاری است. همچنین قیمت هرکیلوگرم انار شب یلدا امسال در میدان مرکزی میوه و تره بار 1500 تا 2500 است.

موز، تنها میوه دارای افزایش قیمت

هیچ میوه‌ای به جز موز در میادین مرکزی میوه و تره بار افزایش نداشته است. این ادعای حسین مهاجران درباره افزایش قیمت میوه‌ها در میادین میوه و تره بار است.

وی در این باره می‌گوید: هم اکنون نرخ هرکیلوگرم موز با ۱۰۰۰ تومان افزایش به ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان رسیده است که این افزایش قیمت هم مقطعی خواهد بود. درحال حاضر قیمت هرکیلوگرم پرتقال شمال بین ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان، نارنگی شمال بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان، کیوی بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان، خیار بین 2500 تا ۳۰۰۰ تومان،سیب قرمز ۴۰۰۰ تومان، سیب سفید بین ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان،انگور بی‌دانه قرمز ۵۵۰۰ تومان، انگور بی‌دانه سفید ۵۰۰۰ تومان و انگور شاهرودی بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان است. قیمت‌های سرسام آور در مغازه‌های سطح شهر

برخلاف آنچه رییس اتحادیه میوه و تره‌بار درباره عدم افزایش قیمت‌ها در بازار میوه می‌گوید ولی در برخی مغازه‌های مناطق مرکزی شهر تهران با قیمت‌هایی بسیار بالاتر از آنچه که وی می‌گوید روبه‌رو هستیم. در یکی از مغازه‌های مناطق مرکزی تهران، هندوانه به قیمت 2500 تومان، سیب قرمز، 5300 تومان، پرتقال جنوب 8700 تومان، انار 4800 تومان، لیمو شیرین 4700 تومان، نارنگی 5400 تومان، سیب سفید 5800 تومان، خرمالو 7000 تومان، انگور شاهرودی 5800 تومان، موز 4900 تومان و انار دانه قرمز به قیمت 6800 تومان به فروش می‌رسد.

دلالان، علت گرانی میوه

وقتی وجود قیمت‌های سرسام آور و متفاوت از آنچه که توسط اتحادیه اعلام می‌شود را با مهاجران در میان می‌گذاریم، این‌چنین پاسخ می‌دهد: هر ساله در شب یلدا شاهد جولان دلالان در بازار میوه هستیم به طوری که اگر تعداد دلالان و واسطه گران در بازار میوه و تره‌بار زیادتر نشده باشد، کمتر هم نشده است، فقط این دلالان از میادین مرکزی میوه و تره بار به میادین میوه و تره‌بار شهرداری انتقال پیدا کرده اند. ثبات قیمت شیرینی

آجیل و شیرینی پای ثابت مراسم شادی ایرانیان است و در سفره شب یلدا نیز به وفور یافت می شود به همین علت بازار این محصولات در آستانه بلندترین شب سال رونق خاصی گرفته است. علی بهره مند ريیس اتحادیه قنادان درباره قیمت شیرینی در آستانه شب یلدا به قانون می‌گوید: با نزدیکی شب یلدا و افزایش تقاضا برای خرید شیرینی، تمامی قنادی ها آمادگی لازم برای تامین نیاز این شب را دارند. امسال در آستانه شب یلدا هیچگونه افزایش قیمتی در بخش شیرینی نداشته ایم به طوری که انواع شیرینی با همان قیمت‌های مصوب گذشته به فروش می‌رسد. در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم شیرینی تر 15 هزار تومان، شیرینی دانمارکی 12 هزار تومان، شیرینی زبان، پاپیون و برنجی 12 هزار و 500 تومان و شیرنی کیک یزدی 9 هزار تومان است. افزایش قیمت آجیل

در این چند روز بازار آجیل و خشکبار نیز حسابی رونق می‌گیرد و طبق گفته محمد ارزانی ممقانی، نماینده اتاق اصناف در حوزه آجیل خشکبار و حبوبات، با توجه به افزایش تقاضای نسبی در بازار، افزایش ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت، منطقی است که براین اساس اتاق اصناف با همکاری اتحادیه در نظر دارد که فروش فوق العاده به مناسبت این شب را در برخی واحدهای صنفی اجرا نماید تا با این وجود، تخلف سودجویان به حداقل برسد.

نرخ هر کیلو آجیل مخلوط درجه یک ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان، مغز آجیل شیری ۵۰ تا ۷۵ هزار تومان، فندق ۳۲ تا ۴۰ هزار تومان، پسته ۳۵ تا ۷۵ هزار تومان، مغز بادام زمینی ایرانی ۱۷ تا ۲۲ هزار تومان و مغز بادام زمینی خارجی ۹ تا ۱۲ هزار تومان است. همچنین هر کیلو کشمش را ۱۲ هزار تومان ، هر کیلو تخمه کدو گوشتی از ۱۹ تا ۲۴ هزار تومان، تخمه ژاپنی ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان و نخودچی ۷ تا ۱۸ هزار تومان به فروش می رسد. در میادین میوه و تره بار قیمت مصوب خشکبار درجه یک نیز اعلام شده است. آلبالو خشک 9500 تومان، آلو بخارا ممتاز 18800 تومان، آلو بخارا رسمی 15000 تومان، آلو جنگلی درشت 9000 تومان، آلو جنگلی ریز 6000 تومان، انجیر خشک 30 درصد پرک 39000 تومان، انجیر خشک معمولی 28000 تومان ، انجیر آردی 13500 تومان، بادام با پوست 13200 تومان، برگ زردآلوی ممتاز 19000 تومان، برگ قیسی سکه‌ای 18000 تومان، برگ هلو 13500 تومان و مویز بدون هسته 17000 تومان به فروش می‌رسد. با توجه به آن‌چه که گفته شد، با وجود صحبت‌های مسئولان درباره ثبات قیمت‌ها در بازار شب یلدا ولی بازهم در برخی نقاط شهر با افزایش قیمت‌ها در آستانه شب یلدا مواجه هستیم که یا به صورت سرخود از سوی فروشندگان اتفاق می‌افتد و یا همان‌طور که رییس اتحادیه میوه و تره بار بیان کرد به دلیل فعالیت دلالان و سود جویان رخ می‌دهد که در هر صورت باید با آن‌ها مقابله شود و جلوی فعالیت‌های غیرمجازشان گرفته شود. علاوه بر این از آن‌جایی که یلدا یک جشن ملی است، باید بازارها طوری تنظیم شود که همه اقشار جامعه از بالا و پایین شهر بتوانند این شب را جشن بگیرند.

در چنین شبی باید شادی و گرما در آستانه بلندترین شب سال و در میان سرمای استخوان سوز زمستان، از سر و روی شهر و کشور ببارد. به امید روزی که جشن‌های ملی ما واقعا ملی باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: