به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۹۴۶۶
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
خبردنا : نماینده دایم ایران در سازمان ملل گفت: تقویت همکاری های اقتصادی جامعه بین الملل با افغانستان به ایجاد صلح، ثبات و امنیت در این کشور کمک می کند.

غلامعلي خوشرو سفير و نماينده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در شوراي امنيت این سازمان در خصوص وضعيت  افغانستان سخنرانی کرد.
 
سفیر کشورمان در سخنان خود اظهار داشت: بر اساس گزارش دبیر کل ایجاد ثبات و امنیت همچنان چالش اصلی رویاروی دولت وحدت ملی افغانستان به شمار می رود. جمهوري اسلامي ايران همواره حامي صلح ، امنيت و توسعه اقتصادي در افغانستان بوده و بر این اساس معتقد است که در دورانی که دولت افغانستان در خط مقدم مبارزه با طالبان و اخيرا داعش و همزمان با چالشهاي بزرگ اقتصادي قرار دارد، جامعه بين المللي وظيفه دارد كه دولت وحدت ملي این کشور را در هر دو جبهه يعني مبارزه با تروريسم و نيز نيل به توسعه اقتصادي و اجتماعي ياري رساند.
 
سفیر کشورمان گفت: از نظر ايران توسعه روابط اقتصادي با افغانستان رهيافتي براي ايجاد صلح، ثبات و امنيت در اين كشور نيز به شمار مي‌رود و ايران همواره در اين مسير گام برداشته است که از جمله می توان تكميل طرح‌هاي زير بنايي مهمي چون ايجاد بندر چابهار و راه آهن خاف – هرات را بعنوان نمونه‌هاي اين همكاريهاي اقتصادي دانست و از همه بازیگران منطقه ای خواست تا در این طرحها مشارکت کنند.  
 
خوشرو در ادامه اظهار داشت: روند افزایش 43 درصدی کشت مواد مخدر بعنوان یکی از منابع مهم مالی گروههای تروریستی و نیز یک چالش اجتماعی نگران کننده است و جامعه بین المللی لازم است که تلاشهای خود را برای معکوس کردن این روند و ارائه راه حلهای جایگزین متمرکز کند تا اقتصاد تغذیه کننده جنگ را به اقتصاد پایدار تبدیل کند. همكاريهاي دو كشور در مبارزه با مواد مخدر و بازگشت پناهندگان افغاني نيز قابل توجه است و ايران همچنان به ميزباني خود از هزاران پناهنده افغاني ادامه و حتی به مهاجرین غیرقانونی نیز خدمات ارائه مي‌دهد. همچنین ایران از فعاليت‌هاي سازمان ملل متحد براي تقويت ظرفيت‌هاي ملي افغانستان بر اساس اولويت‌هاي تعيين شده توسط دولت افغانستان حمايت مي‌نماید.
 
با توجه به انتشار خبر ترور سفیر روسیه در ترکیه که در جریان برگزاري همین جلسه شورای امنیت اعلام شد، خوشرو ضمن ابراز تسلیت دولت جمهوری اسلامي ایران به روسیه گفت که ایران ضمن همدردی با دولت و مردم روسیه اطمینان دارد که این گونه حوادث تنها اراده سیاسی برای مبارزه با تروریسم و سازمانهای تروریستی را تقویت خواهد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: