به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۳۴۸۵
|
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
به گفته وی این اشیای تاریخی از سه سودجو کشف شد که یکی از آنها با یک دستگاه خودرو با همکاری نیروی انتظامی دستگیر و 2 نفر دیگر با 2 دستگاه خودروی دیگر متواری شدند.
خبردنا : رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 12 قلم اشیای تاریخی در این شهرستان از سودجویان کشف و ضبط شد.

به گزارش"خبردنا"،
رحیم خردمند اظهار داشت: یک سکه مسی مربوط به دوران صفوی و یک دستگاه گنج یاب از جمله اشیای کشف شده از سودجویان است.

وی اظهار داشت: این افراد قصد خروج اشیای تاریخی از باشت و فروش آن را داشتند.

به گفته وی این اشیای تاریخی از سه سودجو کشف شد که یکی از آنها با یک دستگاه خودرو با همکاری نیروی انتظامی دستگیر و 2 نفر دیگر با 2 دستگاه خودروی دیگر متواری شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشت تصریح کرد: فرد دستگیر شده پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

خردمند بیان کرد: هر نوع خرید، فروش، حمل اشیای تاریخی و حفاری در مناطق تاریخی جرم است و کسانی که شناسایی شوند افزون بر جریمه‌های مالی متناسب با جرم بین سه تا 30 ماه حبس خواهند شد.

وی ابراز داشت که امسال 6 گروه سودجو متشکل از 25 متعرض به مناطق تاریخی باشت شناسایی و تحویل مراجع قضایی شده که تاکنون سه نفر از این افراد منجر به حکم حبس شده و بقیه پرونده‌ها در مراکز قضایی در حال بررسی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشت بیان کرد: قشرهای مختلف مردم فرهنگ دوست می‌توانند با اطلاع رسانی به اداره میراث فرهنگی با هرگونه تخریب، تصرف، ساخت و ساز و حفاری غیرمجاز قاچاقچیان اشیای تاریخی برخورد شود.

وی تصریح کرد: 60 اثر تاریخی در شهرستان باشت تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: پل تاریخی پریم، دگور دوپا، چهار صفته خان احمد و اشکفت شاه از مهمترین آثار تاریخی به ثبت رسیده این شهرستان است.

شهرستان باشت با وسعت بیش از 2 هزار و 900 کیلومتر در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد دارای 115 روستا، یک شهر، 2 بخش و 14 هزار نفر جمعیت روستایی است.

این شهرستان در 110 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: