به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۸۰۳۶
|
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از آبرسانی با تانکر به سه هزار خانوار و بیش از 60 هزار دام عشایری در این استان خبرداد.

" مجید علی پور " در گفت و گو اختصاصی با خبردنا گفت: متاسفانه کاهش بارش ها سبب خشک شدن 200 چشمه عشایری در کهگیلویه و بویراحمد شده است.

وی با تشریح نحوه آبرسانی به عشایر کهگیلویه و بویراحمد، اظهارداشت: هم اکنون سه هزار خانوار عشایری و بیش از 60 هزار دام عشایر در این استان با تاکرهای آبرسانی از نعمت آب برخوردار می شوند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد افزود: هرچه به شدت فصل گرما نزدیکتر می شویم وضعیت آبرسانی به عشایر در این استان نیز تغییر و روند آبرسانی سرعه دوچندانی بخود می گیرد.

علی پور، تعداد تانکرهای آبرسان به عشایر و دام های آنان در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد را 12 تانکر 12 هزار لیتری معادل 144 هزار لیتر در طول یک هفته عنوان کرد.

وی گفت: بدلیل خشک شدن چشمه ها در سالجاری، چهار کامیون دیگر نیز بزودی کار آبرسانی به دام ها و خانوارهای عشایری را در کهگیلویه و بویراحمد شروع آغاز می کنند.

علی پور از بهسازی 180 چشمه عشایری در کهگیلویه و بویراحمد طی چهارسال گذشته نیز خبرداد و تصریح کرد: شرایط نگران کننده ای نیز در این بخش اکنون وجود دارد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از فعال شدن بخش خصوصی در کنار بخش دولتی برای آبرسانی به عشایر این استان در مناطق مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: مناطقی چون " کوه سیاه لنده" ، " ساورز کهگیلویه" ، " بهمئی" ، " کمرزرد پیچاب باشت " و " جلاله زیلایی و سرگچینه بویراحمد " مهمترین مناطقی هستند که اکنون با تانکر آبرسانی می شود.

علی پور گفت: پیش بینی می کنیم که تعداد تانکرهای آبرسانی به عشایر در کهگیلویه و بویراحمد از 16 کامیون و تانکر به 22 دستگاه نقلیه 12 هزار لیتری افزایش پیداکند تا بتوانیم تاحدود زیادی مشکلات آبرسانی را حل کرده باشیم.

وی افزود: در سال 90 تعداد تانکرهای آبرسانی به عشایر کهگیلویه و بویراحمد چهار تانکر بوده که اکنون به 16 کامیون و بطور حتم در سالجاری به 22 کامیون و تانکر می رسد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از تخصیص نیافتن اعتبارات ویژه آبرسانی به عشایر در این استان اظهار نگرانی کرد و یادآورشد: 14 میلیارد ریال در سالجاری برای آبرسانی به عشایر استان نیاز است و این درحالیست که تنها 10 میلیارد ریال پیش بینی و معلوم نیست چه میزان تخصیص داده شود.

علی پور گفت: با کمبود اعتبارات در حوزه آبرسانی با تانکر به عشایر کهگیلویه و بویراحمد مواجه هستیم و از مسوولان مرتبط با بودجه می خواهیم تدابیر ویژه ای برای تخصیص اعتبارات در این حوزه بیندیشند.

وی از استقرار عشایر درارتفاعات مناطق مختلف کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد و مشکلات آبرسانی به این خانوارها هم خبرداد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد افزود: برخی از خانوارهای عشایری این استان در ارتفاعات قرار گرفته که امکان تردد تانکرها و کامیون های آبرسان به این خانوارها بسیار سخت است.

علی پور ادامه داد: طرح انتقال سیستم های متمرکز انتقال آب به مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد در حال مطالعه است.

وی با تشریح این طرح، اظهارداشت: در این طرح قصد داریم با انتقال خطوط و اتصال آن به چاههای آب، اغلب مناطق عشایری را از طریق لوله های آب آبرسانی کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: