به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۸۶۰۲
|
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
خبردنا : تعداد وانت بارهایی که اقدام به عرضه میوه و سایر محصولات در معابر اصلی یاسوج می کنند روز به روز در حال افزایش بوده که ساماندهی نکردن آنها چهره نازیبایی به این شهر بخشیده است

به گزارش"خبردنا" ، بیکاری از یک سو و گرانفروشی برخی مغازه داران و میوه فروشی ها از سوی دیگر بسیاری از جوانان را به سمت میوه فروشی سیار سوق داده است .

در مباحث شهری ورودی های هر شهر نماد توسعه و زیبایی آن شهر به حساب می آیند؛ اما این روزها چیزی که در ورودی یا خروجی، خیابان و یا میادین یاسوج به چشم می خورد حضور بیش از حد و آزادانه وانت بارهای دوره گرد و میوه فروشی است که به غیر از مخدوش کردن و نازیبا جلوه دادن شهر، توسعه پایدار شهری را نیزتحت شعاع قرار داده اند.

در سال‌های اخیر پدیده وانت بارهای میوه‌فروش در ورودی شهر، میادین و اطراف خیابان‌های اصلی مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است. ترافیک و بسته شدن خیابان‌ها و ایحاد سر و صدا از جمله مشکلاتی است که شهروندان هر بار با‌ آنها مواجه می‌شوند.

خیابان و حوالی بلوار 60 متری به سمت چهارراه عالیوند، جاده کمربندی بشار ، ورودی شهر یاسوج به سمت دشتروم ، جنب جمعه بازار ، جنب ترمینال قدیم و گوشه گوشه شهر یاسوج این روزها وانت بار های میوه فروش جولان می دهند.

این روز ها هر جای این شهر که سرک بکشی وانت بارهای میوه فروشی را می بینی که گویا شهر را به محاصره خود درآورده اند. پدیده ای که این روزها به مانند قارچی سمی در حال رشد و تکثیر است و مشکلات بسیاری را برای مردم و شهروندان ایجاد کرده است.

البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که در برخی اوقات مسوولان راهنمایی و رانندگی برای بهبود روند ترافیکی اقدام به جریمه میوه فروشان و یا تخلیه آنها از محل های خودساخته سیار نموده که این تعقیب و گریز ها نیز دل هر بیننده ای را به درد می آورد .


 یکی از این میوه فروشان سیار در گفتگو با "خبردنا" با بیان اینکه هیچ شغل دیگری ندارم گفت : مجبورم برای امرار معاش و پرداخت کرایه منزل این کار را انجام دهم.

محسن محمودی با بیان اینکه ما از غیر قانونی بودن کار خود اطلاع داریم و شرمنده مردم هستیم، افزود: اگر این کار را نیز انجام ندهیم شرمنده زن و فرزندان خود می شویم .

وی افزود: درآمد حاصل از شغل ما به هیچ عنوان راضی کننده نیست ولی تنها به خاطر بیکاری و نبود شغل به این کار تن می دهیم .

دیگر میوه فروش سیار ورودی شهر یاسوج گفت : به هیچ وجه از شرایط کاری خود راضی نیستم .

وی که نخواست نام او در این گزارش ذکر شود ، افزود : با وجود آنکه هدف ما بدست آوردن روزی حلال است اما گاهی با دیدن اقوام و دوستان که برای خرید میوه به این مکان می آیند سرم را پایین می اندازم .

این میوه فروش سیار تاکید کرد: قطعا اگر چند کارخانه و شرکت در این شهر افتتاح شود و مسئولان به جای افراد آشنا و دارای چند سال سابقه از افراد جوان و جویای کار بهره ببرند در این صورت امثال من مجبور به میوه فروشی در کوچه و خیابان ها نمی شوند.

واقعیت این است که نمی توان با اکتفا به اینکه این افراد از شغل و درآمد مناسبی برخوردار نیستند به حضور آزادانه آنها در سطح شهر بها داد و اسیر احساسات شد و منطق های شهری را نادیده گرفت چرا که تمام ما در قوانین شهری به یک اندازه سهم داریم و در غیر این صورت هرج و مرج و بی قانونی به سایر ابعاد شهر نیز رخنه خواهد کرد.

می طلبد ، اکنون که تعطیلات تابستانی فرا رسیده و شاهد هجوم گردشگران از اقصی نقاط کشور به این شهر هستیم  ، مسئولین ذیربط در این مدت با ابزارهای فرهنگی، اجتماعی و قانونی بتوانند این مشکل راحل کنند و شاهد چهره زشت ورودی شهر توسط نیسانها و وانت بارهای دست فروش نباشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: