به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۲۲۷۴۵
|
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۰
راه‌اندازی شهر واکسن در ایران/ انستیتو پاستور تجریش «مگالب» کشور می‌شود
به گزارش خبردنا؛ مصطفی قانعی‌ رئیس سابق انستیتو پاستور ایران در مراسم توديع و معارفه رئيس جديد انستيتو پاستور كه امروز در محل این موسسه برگزار شد با بیان اینکه‌ ما در پاستور تلاش کردیم‌ برخی برنامه های مهم را پیش ببریم‌، گفت: یکی از مهم ترین‌ استراتژی‌ها که در چهار سال گذشته در پاستور‌ شکل گرفت این بود که زنجیره تحقیق با زنجیره‌ فناوری‌ تولید و خدمت به هم متصل شوند‌ و برای رشد پژوهش و فناوری مرکز رشدی ایجاد کردیم‌ که این زنجیره‌ها را به هم متصل کند.

وی ادامه داد: در چهار سال گذشته کنترل بیماری‌های غیر‌واگیر در کشور اقداماتی را انجام دادیم به عنوان مثال‌ تحقیق روی پروبیوتیک‌ها برای کنترل این بیماری‌ها یک استراتژی‌ مهم‌ محسوب می‌شود.

قانعی‌ عنوان کرد: مرکز نوآوری در انستیتو‌ پاستور ایجاد کردیم تا رسالت این مرکز‌ یعنی کنترل‌ عفونت‌ها و بیماری‌های عفونی و انجام مأموریت‌هایی که به انستیتو‌ پاستور محول می‌شود به خوبی‌ انجام‌ و پیش رود.

رئیس سابق انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه زیرساخت‌های این مرکز قدمتی‌ 100 ساله دارند‌، عنوان کرد: برخی آزمایشگاه‌های انستیتو‌ پاستور بسیار قدیمی بودند و استانداردهای‌ لازم را نداشتند به همین دلیل با تأکید وزیر بهداشت برای ایجاد پاستوری‌ مشابه‌ فرانسه‌ آزمایشگاهی‌ با پنج برابر وسعت‌ انستیتو‌ پاستور ایران در کرج راه‌اندازی شد.

قانعی‌ به تعامل‌ انستیتو پاستور‌ ایران با سایر کشورها اشاره کرد و گفت: ما با کشورهای‌ زیادی‌ تعامل داریم‌ و انستیتو‌ پاستور ایران در شبکه‌ الجزایر و تونس‌ قرار دارد و اکنون با انستیتو‌ پاستور کره جنوبی و چین تعامل داریم و مبادله دانشجو می‌کنیم.

مغفو‌ل ماندن حوزه واکسن در کشور

وی از مغفو‌ل ماندن حوزه واکسن در کشور سخن گفت و افزود: واکسن از یاد مسئولان رفته است و باید ببینیم‌ چه شده  ایران که زمانی‌ صادرکننده‌ واکسن بود امروزه باید برخی واکسن‌های خود را از جایی که روزی خود واکسن‌سازی را به آنها آموزش داده است واکسن وارد کند و این موضوع مهمی است که باید بدانیم‌ به پیشگیری در حوزه واکسن‌ بی توجهی‌ شده است.

قانعی‌ به ضعف‌ تحقیقات در حوزه واکسن اشاره کرد و گفت: اگر به همه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی اعلام  کنیم که مقالات خود را در زمینه واکسن به انستیتو‌ پاستور بدهند در مجموع تعداد مقالات به 10 مورد نیز نمی‌رسد‌ و ما وجود پایه علمی ضعیف در این حوزه امکان تولید واکسن‌ وجود ندارد‌.

وی از راه‌اندازی شهر واکسن‌ در ایران خبر داد و افزود: در انستیتو‌ پاستور کرج زیرساخت‌های تحقیق و توسعه و شتاب‌دهنده‌ها برای فعالیت محققان‌ شکل گرفت و قرار است به زودی شهر واکسن در ایران راه‌اندازی شود.

قانعی‌ ادامه داد: اکنون 300 واکسن‌ در دنیا‌ در حال تحقیق و توسعه هستند‌ اما ما بر روی هیچ کدام از آنها تحقیق‌ نمی‌کنیم‌ به همین دلیل باید زیرساخت‌های تحقیق در حوزه واکسن توسعه پیدا کند.

رئیس سابق انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه از اعتبارات طرح تحول سلامت به انستیتو‌ پاستور داده نشده است، گفت: با تخصیص‌ بودجه به انستیتو‌ پاستور شاهد رشد آن در ایران و جهان خواهیم بود و شهر واکسن‌ هر چه سریع‌تر راه‌اندازی می شود.

برگزاری جشن 100 سالگی انستیتو‌ پاستور در سال 99

قانعی‌ تصریح کرد: مردم‌، مسئولان و نمایندگان مجلس‌ همه از وزیر بهداشت درمان را طلب می‌کنند و هیچ کس‌ به پیشگیری توجهی ندارد‌ شاید دلیل آن این است که واکسن را فرد سالم‌ تزریق می‌کند اما از نظر خدمت‌رسانی‌ واکسن‌ بسیار حائز اهمیت است و در پیشگیری از بیماری‌ها نقش مهمی دارد.

وی تصریح کرد: سه  سال دیگر جشن 100 سالگی انستیتو‌ پاستور ایران با حضور رؤسای پاستور کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود و ما باید‌ تا آن زمان رشد خوبی داشته باشیم‌ و تلاش‌های صورت گرفته بخصوص‌ در حوزه آموزش و پژوهش را به نمایش بگذاریم‌.

قانعی‌ ادامه داد: در راستای توسعه‌ زیرساخت‌ها در انستیتو‌ پاستور‌ پایگاه‌ آموزش بین‌المللی‌ برای بیماری‌های اپیدمی‌ شکل گرفت‌ و مرکز آموزشی ما به یک مرکز رشد تبدیل شد‌ و از آبان ماه بیش از 15 کشور‌ برای آشنایی با برنامه مبارزه با هاری‌ در ایران از ما درخواست کردند تا در این زمینه آموزش ببینند.

وی افزود: واکسن ب.ث.ژ که‌ در انستیتو‌ پاستور ایران‌ تولید می‌شود برترین واکسن دنیاست و اکنون‌ مکزیک‌، ترکیه و پاکستان از ما واکسن‌ می‌خواهند ما واکسن ب.ث.ژ تولیدی خود را به سازمان بهداشت جهانی فرستادیم تا پس از نظر آنها و رفع اشکالات‌ بتوانیم آن را به همه دنیا صادر کنیم‌.

قانعی‌ عنوان کرد: پاستور می‌تواند به یک مدل بین‌المللی در دنیا تبدیل شود و اکنون چند گرنت‌ و طرح بین‌المللی در حال اجرا است‌ و در تلا‌شیم تا بتوانیم‌ تعاملات خود را افزایش داده تا بتوانیم‌ رشد کنیم‌.

رئیس سابق انستیتو پاستور ایران، تصریح کرد: انستیتو‌ پاستور تجریش‌ در شورای سرمایه‌گذاری خارجی موفق به دریافت‌ فاینانس‌ شده است‌ تا این مرکز‌ به مگالب‌ ایران تبدیل شود‌ و طبق‌ بازساختی‌ که می‌تواند آینده پزشکی ایران را تضمین کند در انستیتو‌ پاستور تجریش‌ راه‌اندازی شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

نام:
ایمیل:
* نظر: