به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۰۶۷
|
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
خبردنا : کهگیلویه وبویراحمد از استان‌های زیبای ایران قلمداد می شود که با داشتن جاذبه‌های مختلف طبیعی و تاریخی از داشتن زیرساخت‌های لازم در حوزه گردشگری محروم است.

شیوه زندگی عشایر در این استان یکی از شیوه‌های جذاب سبک زندگی است،تنوع آب و هوایی، رودها، جنگل‌های متراکم، چشمه‌سارها و آبشارهای روان و دیدنی کلکسیونی از جاذبه‌های طبیعی را به نمایش گذاشته است اما با این وجود نبود زیرساخت‌های لازم در برخی از این مناطق و اماکن گردشگری، از بین بردن اماکن گردشگری، محافظت نکردن از این اماکن و آلودگی های بر جای مانده بعد از عزیمت مسافران مشکلی مزید بر علت شده که توسعه گردشگری کهگیلویه وبویراحمد به عنوان استانی خوش آب و هوا در بی مهری به سر ببرد.

با وجود رشد سالانه ورود گردشگران به استان، طی سالهای اخیر شاهد توسعه زیرساختهای گردشگری متناسب با ظرفیتهای آن نبوده ایم و این در حالی است که گردشگری یکی از اصلی ترین محورهای توسعه این استان شناخته می شود.

خیل عظیم مسافران تابستانی و حتی نوروزی در ایام اول سال باعث شده که یاسوج به عنوان شهری که در حال گسترش در بحث گردشگری بوده امروز بیشتر از گذشته مورد هجوم مسافران قرار بگیرد، امال نکته ای که نباید  آن را خالی از لطف دانست،کمبود زیر ساختهای است که گاه شاید به تخریب اماکن گردشگری منجر شود.

بعد از ایام تعطلات و رفتن مسافران از این شهر تنها سوغاتی که از آنان به جای می ماند، متأسفانه انباشت زباله و پسماندهای خوراکی در اماکن تفریحی و گردشگری و یا تخریب مناطق طبیعی و از بین رفتن درختان کهنسال بلوط در این منطق بوده که گاه توسعه گردشگری را از این منطقه گرفته است.

شاید کمبود کارهای فرهنگی و فرهنگ سازی ضعیف در این مناطق باعث شده که مسافران هم رغبتی برای پاکیزکی مناطقی که شاید بخواهند یک بار دیگر به آن سر بزنند، نداشته باشند و تفریح و سرگرمی را با از بین بردن این اماکن تفریحی گلاویز کرده اند.

در روزهایی که مسئولان تنها به ذکر تعداد گردشگر و مسافر در استان کهگیلویه و بویراحمد دلخوش کرده و به ارائه این آمار نه چندان کاربردی می‌پردازند در بسیاری از مناطق شاهد چهره زیبایی از مناطق گردشگری استان هستیم.

این بی‌سلیقگی مربوط به امروز و دیروز نبوده، بلکه از هنگامی که سنگ بنای این استان گذاشته شده و افراد زیادی بر مسندها تکیه داده‌اند این بی‌توجهی همواره وجود داشته است.

اگر بستر توسعه گردشگری را منابع طبیعی و محیط زیست استان بدانیم در هر دو زمینه یعنی حفظ منابع طبیعی و محیط زیست وضعیت خوبی در استان دیده نمی‌شود.

تا هنگامی که مسئولان در کهگیلویه و بویراحمد مستقل عمل نکنند و دیگران برای آن‌ها خط مشی ترسیم می‌کنند وضعیت کنونی همچنان تا سال‌های سال پابرجا خواهد بود .
نام:
ایمیل:
* نظر: