به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۰۹۷۳
|
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
همچنان غول بیکاری در این استان کوچک و پر منابع عرض اندام می‌کند.
خبردنا: اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد آنقدر زیر خط قرمز بوده که طرح‌های دوقلوی دولت در زمینه اشتغال فراگیر و روستایی تنها بخش اندکی از بار اندوه بیکاری می‌کاهد ولی راهگشای کامل نیست.

به گزارش "خبردنا"، استان کهگیلویه و بویراحمد طبق اعلام مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بین 7 استان برتر کشور در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر قرار گرفته است.

وقتی در متن جامعه به دنبال نتایج ملموس این رتبه برتری بگردیم اثری نمی یابیم چرا که اشتغال در این استان آنقدر زیر خط قرمز بوده که طرح های دوقلوی دولت در زمینه اشتغال فراگیر و روستایی تنها بخش اندکی از بار اندوه بیکاری می‌کاهد و همچنان غول بیکاری در این استان کوچک و پر منابع عرض اندام می‌کند.

علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همان اوایل آغاز به کارش اعلام کرد که برای توسعه استان باید کارهای بزرگ کرد و البته این کارهای بزرگ در کنار کارهای کوچکتری مانند همین طرح‌های اشتغالی دوقلوی دولت است که می‌تواند استان را متحول کند.

بخش دوم کار یعنی تکیه بر طرح‌های خرد اقتصادی انجام شده است و اتفاقا رتبه برتر کشوری هم کسب کرده‌ایم اما همچنان جابجا کردن سنگ اصلی توسعه استان یعنی سرمایه گذاری‌های بزرگ مانده است.

در زمینه توسعه استان با سرمایه گذاری‌های عظیم سه طرح پتروشیمی های گچساران، دهدشت و بویراحمد استارت خورده است، پتروشیمی گچساران با همه حواشی در مورد بکارگیری حتی نیروهای روزمزد بازهم روزانه چند هزار نیروی کار دارد.

پتروشیمی دهدشت هم که اتفاقا در برنامه «کارهای بزرگ» احمدی است به زودی استارت خواهد خورد و از قبل آن هم در همین مرحله اجرا چندین هزار نفر مشغول به کار می‌شوند.

عظیم ترین طرح سرمایه گذاری استان یعنی همان پتروشیمی دنا بویراحمد هم که به لحاظ حجم سرمایه گذاری بزرگترین پتروشیمی کشور نیز لقب گرفته به زودی و براساس وعده استاندار با حضور  معاون اول رئیس جمهور و وزرای اقتصادی و صنعتی کلنگ زنی خواهد شد تا مثلث «کارهای بزرگ» مد نظر استاندار تکمیل شود.

هر اقتصاد دانی به خوبی می داند که اجرای همزمان دو پتروشیمی دولتی و یک پتروشیمی با سرمایه گذاری خارجی چه تحول عظیمی را ایجاد خواهد کرد و با فعال شدن پتروشیمی‌های دهدشت و دنا بویراحمد، زنجیره‌های علمی مرتبط با فعالیت پتروشیمی‌ها، اصناف مرتبط با خدمات عمرانی و ساخت و ساز، بخش‌های خدماتی، حمل و نقل و کاریابی‌ها در استان به شدت فعال می‌شوند و می‌توان به توسعه در آینده‌ای نزدیک امید داشت.

نماینده عالی دولت نیز به توسعه یکجا و فوری برای نجات استان معتقد بوده که اینگونه پتروشیمی دنا بویراحمد را یاری می‌کند تا به سرعت به مرحله اجرا برسد، بر پتروشیمی دهدشت متمرکز می‌شود و از جانب پتروشیمی گچساران وعده می‌دهد اما باید بدانیم که «مثلث پتروشیمی‌ها» هرچند تحول آفرین هستند اما به تنهایی کافی نیست.

حال که مدیر ارشد استان با رویکرد «تحول عظیم» و «توسعه سرمایه گذاری» وارد گود شده است باید مثلث‌های بیشتری نظیر پتروشیمی‌ها را در استان تعریف کنیم و با فرصت‌هایی نظیر حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرا این «کارهای بزرگ» را عملیاتی کنیم تا در افقی کوتاه مدت به توسعه استان امیدوار باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: