به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۳۱۰۹۷
|
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
خبردنا: احمدرضا سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و عضو جامعه روحانیت مبارز اعلام کرده است که بر اساس یک نظرسنجی ۶۵ درصد مردم موافق فیلتر تلگرام، ۲۵ درصد ممتنع و ۱۰ درصد مخالف هستند.

او همچنین گفته است که 10 درصد مخالف هم « برخی جریان های سیاسی داخلی و خارجی هستند، این جریانات منافع سیاسی خود را در شایعه افکنی ها و بحران می دانند. از این رو نمی خواهند تلگرام بسته شود»

بعد از خواندن نتیجه این نظرسنجی، سوالی بزرگ ذهن آدمی را درگیر خود می‌کند. آقای سالک از کدام مردم سخن می‌گوید؟ این نظرسنجی در میان کدام مردم انجام شده است؟

حدود 40 میلیون ایرانی عضو تلگرام هستند. این 40 میلیون شامل اقشار مختلف جامعه می‌شود. از پایتخت نشین‌ها تا اهالی کوچک‌ترین روستاهای ایران عضو این پیام رسان هستند و از آن استفاده می‌کنند.

گستردگی این پیام رسان به حدی است که بخشی از مردم اخبار خود را تنها و تنها از این پیام رسان دریافت می‌کنند و حاضر نیستند به رسانه‌های دیگر سر بزنند.

بسیاری از رسانه‌ها هم برای جذب مخاطب بیشتر در تلگرام کانال دارند. حتی بسیاری از شخصیت‌های مذهبی و سیاسی قبل از خروج از تلگرام و رفتن به پیام رسان‌های داخلی، در این رسانه کانال داشتند.

در جریان اعتراضات دی ماه سال 96 که تلگرام از سوی مسؤولان فیلتر شد، بسیاری از مردم برای ورود به این پیام رسان دست به دامن فیلتر شکن شدند و حاضر نشدند از پیام رسان‌های خارجی و داخلی استفاده کنند.

تلگرام تبدیل به عضوی از خانواده‌های ایرانیان شده است. امروز بسیاری از مردم به واسطه تلگرام با مسائل بزرگ و کوچک جامعه آشنا شده‌اند. بسیاری از زشتی‌ها و خوبی‌‌های جامعه، بعد از ظهور تلگرام هویدا شده است.

حالا مشخص نیست چگونه 65 درصد مردم اعلام کرده‌اند که موافق فیلتر شدن تلگرام هستند. نکته جالب این است که هنوز مخاطب کانال‌هایی که دیگر در تلگرام به روز نمی‌شوند حاضر نشدند آن کانال‌ها را ترک کنند.

به نظر می‌رسد برخی از آقایان هنوز باور ندارند که تلگرام برای مردم مهم است و حاضر نیستند به همین راحتی‌ها از آن دست بکشند.

مردم با فیلتر تلگرام به دنبال پیام رسان‌های دیگر نمی‌روند بلکه به دنبال فیلتر شکنی می‌گردند که به راحتی بتوانند از طریق آن به تلگرام دست پیدا کنند.

تلگرام در صورتی می‌تواند با عدم اقبال عمومی روبرو شود که یک رقیب جدی و ایمن داشته باشد. با ساختن برنامه‌های تلویزیونی و این چنین نظرسنجی‌هایی، نمی‌توان این پیام رسان مهم در ایران را از میدان به در کرد.

ای کاش آقای سالک منبع این نظرسنجی و افرادی که از آنها سوال شده است را معرفی می‌کرد تا دقیقا مشخص می‌شد مردم چه کسانی هستند؟

نام:
ایمیل:
* نظر: