به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۴۳۶۲
|
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
خبردنا: پس از آن که بنیاد فارابی و موسسه رسانه های تصویری آمار کمک های خود به فیلم های سینمایی را اعلام کردند، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در راستای سیاست شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، جزئیات حمایت های خود از پروژه‌های سینمایی به تفکیک از سال 1385 تا پایان 1396 منتشر کرد. در میان فیلم های سینمایی مورد حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، «لاله» با ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دریافتی در سال ۹۱ بیشترین کمک مالی را از این مرکز سینمایی دریافت کرده است.

آمار مستقل‌های بودجه بگیر!پس از اعلام جزئیات کمک های مالی بنیاد فارابی و موسسه های رسانه های تصویری، این اقدام واکنش تند برخی از سینماگران را برانگیخت. یکی دیگر از زیر مجموعه های سازمان سینمایی امروز جزئیات حمایت های خود از فیلم های سینمایی را اعلام کرد.

این آمار نشان می دهد که در طول دوازده سال گذشته مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از 76 اثر سینمایی حمایت کرده است.

در میان انیمیشن های مورد حمایت این مرکز می توان به «رستم و سهراب»، «قلب سیمرغ» اشاره کرد که به ترتیب 581 و 544 میلیون تومان برای تولید آنها دریافت کرده اند.

«اخراجی ها» به کارگردانی مسعود ده نمکی هم نامش در این آمار دیده می شود که سال 85، ۱۸۲ میلیون تومان دریافت کرده است. از سوی دیگر فیلم «اخراجی ها ۲» هم در سال ۸۷ مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان دریافت کرد.

«پستچی سه بار در نمی زند» حسن فتحی هم در سال ۸۷ معادل ۳۹۲ میلیون تومان و فیلم «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده هم در سال ۹۳، ۵۰۴ میلیون تومان از این مرکز کمک دریافت کرده است.

«آتشکار» دومین ساخته سینمایی محسن امیر یوسفی که در زمان اکرانش با واکنش منفی رسانه های اصولگرا روبرو شد، در سال ۸۵ رقم ۲۱۷ میلیون تومان از این مرکز دریافت کرد. نکته جالب دیگر اختصاص ۶۶ میلیون تومان به «آدم» اولین فیلم سینمایی عبدالرضا کاهانی در سال ۸۵ است.

پروژه پر حاشیه و ناتمام «لاله» هم در سال ۹۱، ۶میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دریافت کرد تا در میان فیلم‌های مورد حمایت این مرکز بیشترین دریافتی را داشته باشد.

مرحوم محمد جواد کاسه ساز و جواد نوروزبیگی دو تهیه کننده ای هستند که به ترتیب چهار و سه فیلم‌شان در دوازده سال گذشته از حمایت مرکز گسترش برخوردار بوده است.

بهنام بهزادی، مجید برزگر، روح‌الله حجازی، بیژن میرباقری، مصطفی آل احمد، سامان استرکی، مهرشاد کارخانی و عزیزالله حمیدنژاد از دیگر فیلمسازانی هستند که برای ساخت اثار سینمایی خود از بودجه دولتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بهره برده‌اند.

نکته مهم آن است که در این فهرست نام کارگردانانی دیده می‌شود که داعیه سینمای مستقل و استقلال از بودجه‌های دولتی را داشته‌اند و زبان به انتقاد از سینمای دولتی گشوده‌اند. سه فهرست کمک‌های بنیاد فارابی، موسسه رسانه‌های تصویری و حالا مرکز گسترش این ادعاها را زیر سوال می‌برد.

نکته دیگر درباره مبالغ پرداخت شده، ارزش این بودجه‌ها در سال پرداخت است. کافیست قیمت دلار در هریک از این سال‌ها را به یاد بیاوریم تا معادل ریالی این بودجه‌های دریافت شده به قیمت روز مشخص شود!

نام:
ایمیل:
* نظر: