اما نکته قابل توجه، مدارسی است که به دلیل نبود دانشآموز تبدیل به انبار و طویله میشود و نشان میدهد اعتباراتی که برای ساخت مدرسه هزینه شده بود، عملاً آنطور که باید هزینه نشده است.
نمونه این موضوع مدرسه روستای خنداب ضیاءآباد قزوین است که همینک به عنوان محل نگهداری گوسفندان استفاده میشود.
* مدرسهای که به عنوان انبار علوفه استفاده میشود
مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور چندی پیش با تأکید بر اینکه زیرنظام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، یک نقشه راه است، گفت: «در زیرنظام بر مکانیابی تأکید شده است؛ مثلاً در مکانیابی عنوان میشود که تا ۵۰ سال آینده کجا و چه نوع مدارسی را میخواهیم».
رخشانیمهر ادامه داد: «در حال حاضر تعدادی از مدارس خوب در روستاها حتی حاشیه شهرها خالی است به عنوان مثال مدرسهای است که به عنوان انبار علوفه استفاده میشود؛ این مدارس در یک مقطعی ساخته شده است و در دوره ۵ ساله و ۱۰ سال از آن استفاده شده است، ولی به دلیل جابجا شدن جمعیت، خالی مانده است».
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با طرح این پرسش که «آیا کشور ظرفیت سعی و خطا را دارد»، افزود: «آیا باید مدرسه را بسازیم که بعد از ۱۰ سال خالی شود؟ نه چنین نیست؛ بنابراین مسئله مکانیابی، وضعیت مکانی مدارس موجود و شناسایی آنها و اینکه چه نوع مدرسه بسازیم، بسیار مهم است که بر این اساس، اقدام میکنیم».