به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۹۷۷۷
|
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
ارزش دارويي، صنعتي و زیست‌محیطی بلوط بر كسي پوشيده نيست كافي است سري به كشورهاي توسعه‌یافته اروپايي بزنيد تا ارزش بلوط را دریابید اگر هنوز در ارزش اين منبع خدادادي در ترديد هستيد!
خبردنا  - محمد اکبری : اين روزها هم محافل دولتي و دستگاه‌های ذی‌ربط با هشدارهاي محافل علمي هم نظر شده‌اند كه جنگل‌های بلوط زاگرس در شدیدترین بحران خشكيدگي قرار دارد.

هر چند آماردرستی از جنگل‌های موجود بلوط  زاگرس در دسترس نيست اما همه خبرها، شوربختانه حاكي از تخريب فزاينده جنگل‌های بلوط است.

برخي اخبار از گزارشات دولتي به گوش می‌رسد كه 50 هزار هكتار جنگل‌های بلوط رنجيده از خشک‌سالی و قارچ زغالی لرستان اينک در معرض آفت جديدي قرار دارد و آن عبارت است از آفت چوب‌خوار بلوط، يعني علاوه بر زغال خواهان و زغال خواران چوب بلوط حشره‌های چوب‌خوار نیز با آن‌ها در نابودی درختان بلوط در رقابت‌اند.

برخي از محافل علمي به‌عمد يا سهو گزارش داده‌اند دیگر امید چنداني به احيا جنگل‌های زاگرس مركزي نيست؛ هيركاني Hyrcanian را دريابيم اما ما بر اين اعتقاديم كه روزگاري و هم اينك نيز جنگل‌های بلوط زاگرس مخزن تأمین بخش مهمي از آب کشور بوده‌اند و شش‌هاي زاگرس بلكه ايران به‌حساب می‌آمدند. بيايم علاوه بر احیا درياچه اروميه به احيا جنگل‌های زاگرس هم بی اندیشیم.

ارزش دارويي، صنعتي و زیست‌محیطی بلوط بر كسي پوشيده نيست كافي است سري به كشورهاي توسعه‌یافته اروپايي بزنيد تا ارزش بلوط را دریابید اگر هنوز در ارزش اين منبع خدادادي در ترديد هستيد!

اما مهم‌تر از همه مزايايي مادي بلوط براي همه لرتبارها نوعي بر نداست و از ارزش معنوي برخورداراست. بلوط علاوه بر آن ريشه در فرهنگ قوم لر دارد همواره لر بوده است و بلوط (بلي) به لحاظ اكولوژي ده‌ها سال طول می‌کشد تابلو طي در رويشگاه مناسب به بار بنشيند؛ اما فقط در چند دقيقه می‌توان با اره‌های برقي صدها سال يك درخت بلوط را به دیار نیستی فرستاد.

موضوع مهم ديگر صادرات زغال بلوط توسط برخي جوامع محلي است كه درخور اهمیت و از موضوعات جدي است كه اهميت آن کمتر از آفت‌های گونه‌گون درخت بلوط نيست.

اما سخن دیگر با بلوط دوستان نمادين است؛ كساني كه بجاي حفاظت و مساله يابي به بلوط کاری نمادين و مراسم آييني جشنواره بلوط می‌پردازند هر چند كه قابل ستایش‌اند؛ اما امروز ارائه مساله يابي علمي و راهبردهای مداخله درست چاره درمان است نه عکس‌های يادگاري، زمان براي ارائه عكس بلوط به نسل‌های آينده بسياراست.

اينك بلوط‌های بارور و کهن‌سال را دريابيم.برگزاری سوگواره بلوط زاگرس شايد اينك تلنگري بر آن‌هایی باشد كه به خواب‌رفته‌اند نه خود را به خواب‌زده‌اند!

بياييم اگر هم‌نظریم كه بلوط است و لر و بلوط ريشه در فرهنگ قوم لر دارد ریشه‌هایمان را دريابيم و ارج بگذاريم و نخشکانیم.

بياييم در سوگ بلوط‌های ذغالين بلوط‌ های افراشته را دریابیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: