به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۱۰۲۲
|
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
بخش مارگون از بخش های تابعه شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود که با نام شهری به همین نام در آرزوی شهرستان شدن است.
به گزارش خبردنا، بخش مارگون بویراحمد دارای اماکن متعدد سیاحتی و زیارتی بوده که البته سال هاست وعده شهرستان شدن آن به یک آرزوی دیرینه برای مردم این دیار تبدیل شده است.

از مهمترین امکان سیاحتی آن می توان به آبشار شهنیز در موقعیت جغرافیایی N3103 E5100 در حاشیه منطقه چشمه گلی شهنیز اشاره کرد که در روستایی از توابع بخش مارگون شهرستان بویراحمد واقع شده است.

طبیعت بکر، دیدنی و مثال زدنی این بخش هنوز ناشناخته مانده و به طور مطلوب به مردم سایر شهرها و استانهای کشور معرفی نشده است.

این بخش به دلیل برخورداری از جاذبه‌های گردشگری، طبیعی، اماکن مذهبی و تفریحی متعدد در صورت چاره اندیشی توسط مسوولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور به شمار می‌رود.

بخش مارگون به دلیل داشتن آب و هوایی مطبوع و دارا بودن شگفتی ها و زیبایی‌های طبیعی از جمله جنگل‌های وسیع، آبشارها و چشمه سارهای جوشان، دره‌های سرسبز و اماکن مذهبی در جلوی چشم هر بیننده ای جلوگری می‌کند و چشم دل می‌رباید.

در دامنه و کوه‌های بخش و شهر مارگون گیاهان خوراکی و دارویی از جمله قارچ ، بن سرخ ( لیزک ) ، تره ، کرفس ، گل گاوزبان ، بو مادران( برنجاس) ، آویشن (اوریشم) ، لاله واژگون ، پونه ، به وفور یافت می‌شود که روح هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد.

اماکن مذهبی متعددی از جمله بقاع متبرکه امامزاده بی‌بی رقیه خاتون(س) ، بی‌بی‌زبیده خاتون (س) معروف به بی‌بی‌خاتونین ، امامزاده شیخ صدوق (ع ) و امامزاده شاهزاده غالب (ع) در این بخش وجود دارد. 

آبشار بهرام بیگی ، چشمه‌ها و آبشار شهنیز ، چشمه‌های آبسردان ، آبشار تنگریس ، برم مور زرد زیلایی از جمله جاذبه‌های طبیعی مستعد برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت گردشگری در بخش مارگون محسوب می شود.

علاوه بر وجود این اماکن زیبا، کارخانه سیمان " مارگون " بعنوان یکی دیگر از ظرفیت های توسعه ای صنعتی در این منطقه قرار گرفته است.

ساکنین این بخش را اغلب شیرمردان و شیرزنان ایل غیور و باعزت " تامرادی " تشکیل می دهند که نام این ایل شهره ملی دارد.

وجود پشتوانه های خدادادی و انسانی در بخش " مارگون " بنظرمی رسد همواره مورد غفلت تصمیم گیران بویژه در بخش های مدیریتی واقع شده و بنظر می رسد نیروهای انسانی این بخش به حقوق اساسی خود در سال های گذشته دست نیافته اند.

بحث شهرستان شدن " مارگون " بنابگفته" غلام محمد زارعی " نماینده کنونی بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی از روزهای اول حضور وی در خانه ملت همواره مدنظر ایشان بوده و پیگیری هم می شده است.

19 اردیبهشت ماه 1394

۲ بخش مارگون و لوداب به شهرستان ارتقاء می‌یابد

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده دو بخش مارگون و لوداب از توابع شهرستان بویراحمد به شهرستان ارتقا پیدا می‌کنند.

غلام‌محمد زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت: امیدوارم این مهم در نیمه اول امسال محقق شود تا شاهد خوشحالی مردم این مناطق باشیم.

وی با اشاره به فرایند طی شده جهت ارتقا ساختار سیاسی دو بخش مارگون و لوداب به شهرستان، بیان کرد: در دولت قبل طی یک درخواست از رئیس جمهور خواستار شهرستان شدن این دو بخش شدم که آقای احمدی‌نژاد دستور بررسی فوری به معاون اول خود را دادند.

زارعی با اشاره به اینکه همه چیز برای مطرح شدن در هیئت دولت فراهم بود که دولت یازدهم فعالیتش آغاز شد، ابراز کرد: دولت تدبیر و امید نیز طی مصوبه‌ای هرگونه ارتقا ساختار سیاسی را کنسل کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: طی یک فرایندی نمایندگان مجلس با جمع کردن امضا و ارائه به رئیس مجلس این مصوبه دولت غیر قانونی اعلام شد و البته این موضوع با هماهنگی وزیر کشور انجام شد و ایشان نیز استقبال کردند.

زارعی افزود: بعد از سفر معاون سیاسی وزیر کشور به یاسوج نیز از ایشان خواستار ارتقاء دو بخش مارگون و لوداب شدم که دستور دادند کارشناسان وزارت کشور جهت بررسی به این دو بخش سفر کردند.

وی عنوان کرد: هم اکنون ارتقا این دو بخش به شهرستان در گیر و دار اخذ استعلامات لازم هستند که بعد از این موضوع نیز در هئیت دولت مطرح می‌شود.

17 مرداد ماه 1394 ( چهارسال و یک ماه و یک هفته پیش ) 

شهرستان شدن مارگون و لوداب در دولت تدبیر و امید قطعی است

نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شواری اسلامی به همراه برخی از مسئولین استانی و شهرستانی از روستاهای مارگون بازدید کرد.

در این سفر معاون راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، رئیس جهاد کشاورزی بویراحمد، رئیس بنیاد مسکن بویراحمد و جمعی از مسئولان شهرستان حضور داشتند.

" غلام‌ محمد زارعی" در این سفر از کلنگ‌زنی گازرسانی به روستاهای مارگون خبرداد و گفت: با پیگیری‌های که انجام دادیم به زودی کلنگ گازرسانی به روستاهای مارگون با حضور مسئولین زده می‌شود.

زارعی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ارتقای شهرستان شدن لوداب و مارگون، گفت: ارتقای دو بخش در شهرستان بویراحمد برای شهرستان شدن در دولت تدبیر و امید قطعی شده است.

نماینده بویراحمد و دنا در جمع روستائیان جوکار بخش مارگون شهرستان بویراحمد گفت: شهرستان شدن بخشهای «مارگون» و «لوداب» در دولت تدبیر و امید قطعی شده است.

وی با تشریح آخرین روند ارتقای بخش‌های ‌مارگون و لوداب به شهرستان، اظهارداشت: استعلام وزارت راه و شهرسازی برای ارتقای این بخش‌ها به شهرستان مشخص و آخرین استعلام مربوط به سازمان برنامه و بودجه برای مشخص شدن اعتبارات موردنیاز است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، افزود: پیگیر استعلام سازمان برنامه و بودجه و ارسال آن به هیئت دولت بوده تا هیئت دولت در کمترین زمان ممکن ارتقای بخش های مارگون و لوداب به شهرستان را اعلام کند.

زارعی اظهار امیدواری کرد: در آینده‌ای نه چندان دور ، دولت تدبیر و امید با اعلام ارتقای این بخشها به شهرستانی ، امید و شادی را به مردم هدیه کند.

22 اسفند ماه 1395 

مارگون شهرستان می شود/ منتظر پاسخ دولت برای شهرستان شدن لوداب هستیم

نماینده هشت ساله بویراحمد و دنا در مجالس نهم و دهم شورای اسلامی از شهرستان شدن بخش "مارگون"حوزه انتخابیه خود در سال آینده خبرداد.

" غلام محمد زارعی" در حاشیه افتتاح بزرگترین طرح آبی خاکی کشاورزی کشور در شهرستان گچساران به ایلنا گفت: برای عملیاتی شدن موضوع شهرستان مارگون نامه هایی به وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه جهت اعتبارات مورد نیاز شهرستان شدن مارگون ارسال شد.

وی افزود: با پیگیری اینجانب موافقت لازم نیز صادر شده و در سال آینده به توافق خواهیم رسید که موضوع شهرستان شدن مارگون را اعلام و در ادامه لوداب نیز شهرستان شود.

نماینده بویراحمد و دنا در مجلس گفت: برای شهرستان شدن مارگون و لوداب تمامی مقدمات انجام و اسناد، نقشه ها، گزارش ها تکمیل و به وزارت کشور اعلام شد.

زارعی افزود: استعلامات لازم نیز از وزارت کشور به سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه وترابری اعلام شده و در حال پیگیری برای دریافت پاسخ این طرح در دولت هستیم.

22 مرداد ماه 1397 ( سه سال بعد از اولین مصاحبه )

شهرستان شدن مارگون بویراحمد نهایی شد

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن ارتقای بخش مارگون به شهرستان خبر داد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  یاسوج؛ غلام‌ محمد زارعی در جمع مردم مارگون گفت: پرونده شهرستان شدن مارگون نهایی شده و تنها منتظر تصویب هیئت دولت بوده که در آینده‌ای نزدیک این آرزوی دیرینه مردم محقق می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت نیز منتظر طرح جامع تقسیمات کشوری بوده تا در چارچوب آن ارتقای بخش مارگون به شهرستان اجرایی شود، عنوان کرد: امیدوارم هرچه سریعتر موانع تقسیمات کشوری برداشته شود.

زارعی ابراز کرد: موضوع شهرستان شدن مارگون را از روز اول حضورم در مجلس پیگیری کرده‌ام و تمام تاییدات و اعتبارات لازم انجام و آماده طرح در دولت برای تصویب اشت.

25 مرداد ماه 1397

فرآیند شهرستان شدن مارگون در مرحله نهایی است


تابناک نوشت: " غلام محمد زارعی " نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در نشست شورای اداری بخش های مارگون و لوداب بویراحمد اظهار داشت: پرونده مربوط به شهرستان شدن مارگون در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت تصویب شده است. 

وی افزود: طرح جامع تقسیمات کشوری موضوع شهرستان شدن مارگون را به تأخیر انداخته و نامه ای نیز با امضای 120 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای وزیر کشور مبنی بر شتاب بخشی به فرآیند این طرح ارسال شده است. 

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: موضوع شهرستان شدن بخش لوداب از توابع شهرستان بویراحمد نیز در دستور کار قرار گرفته و مطالعات لازم در حال انجام است.

15 اردیبهشت ماه 1398

مارگون شهرستان می‌شود جواب بداخلاقی‌ها را خدا خواهد داد

نماینده بویراحمد و دنا در مجالس نهم و دهم شورای اسلامی از شهرستان شدن مارگون در ماه‌های آینده خبرداد. 

به گزارش ایلنا از یاسوج، "غلام محمد زارعی" در جشن تجلیل از مقام معلم که در مارگون برگزار شد، اظهار داشت: موضوع شهرستان شدن مارگون مراحل پایانی خود را می‌گذراند و در آینده‌ای نزدیک این بخش به شهرستان تغییر خواهد کرد. 

زارعی گفت: آن کسی که کار را تمام کرد موفق بوده است و چند سال بودن آن مهم نیست، مهم پیگیری و تلاش تا برداشتن موانع و به نتیجه رسیدن نهایی است و خارج از گود بودن و قضاوت کردن کار سختی نیست باید وسط میدان بود و ادعا کرد. 

وی با تاکید بر اینکه این تحولات متعلق به من نیست، خاطرنشان کرد: همه این‌ها به برکت نظام جمهوری اسلامی است و من سرباز این نظام هستم. روزی در جبهه‌های جنگ علیه دشمن می‌جنگیدم و امروز در جبهه خدمت و نوکری مردم و نظام را می‌کنم و هر کسی بد اخلاقی کند مانعی ندارد جواب همه این‌ها را خدا خواهد داد. 

** 
23 تیر ماه 1398 

" دکتر رحمانی فضلی " وزیر کشور دولت دوازدهم تدبیر و امید اما در روز 23 تیر ماه 1398 آب پاکی را بر روی دست همه نمایندگان مجلس برای بحث شهرستان شدن بخش ها ریخت.

دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور دولت تدبیر: ما کاری به وعده‌های دیگران نداریم و وظیفه خودمان خود را انجام می‌دهیم.

سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور: وزارت کشور هیچ بنایی برای تغییرات استانی ندارد / تقسیمات کشوری از اختیارات دولت است نه نمایندگان مجلس.

عبدالرضا رحمانی فضلی در واکنش به وعده‌های تقسیمات استانی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی  و در پاسخ به این پرسش که واکنش وزارت کشور نسبت به وعده‌های برخی داوطلبان احتمالی انتخابات برای تقسیمات استانی چیست؟ گفت: ما کاری به وعده‌های دیگران نداریم و وظیفه خودمان خود را انجام می‌دهیم.

سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور  نیز درباره احتمال دادن وعده از سوی نامزدهای انتخاباتی به مردم برای تقسیمات کشوری گفته بود که «وزارت کشور هیچ بنایی برای تغییرات استانی ندارد. البته ممکن است در یک روال عادی دولت یک روستا را به شهر یا بخش را به شهرستان تبدیل کند که این یک روال معمول دارد اما در انتخابات پیش رو، نامزدهای انتخاباتی توجیه می‌شوند که درباره تقسیمات کشوری وعده ندهند چون تقسیمات کشوری از اختیارات دولت است نه نمایندگان مجلس.»

همچنین جلالی مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور اظهار کرده بود که «هیچ پرونده‌ای را نه در هیئت دولت و نه در وزارت کشور در ارتباط با تأسیس استان جدید ارائه نکرده‌ایم و بعید به نظر می‌رسد تا پایان دولت تدبیر و امید چنین ارتقایی در دستور کار باشد. هر چند در مجلس زمزمه‌هایی مبنی بر تشکیل برخی از استان‌ها ارائه شده، اما وزارت کشور و دولت هیچ طرح و لایحه‌ای را برای تأسیس استان جدید در دستور کار ندارد.»

24 شهریورماه 1398 (چهارسال و یکماه بعد از اولین مصاحبه نماینده بویراحمد در مجلس )

کناری فرماندار بویراحمد: 

شهرستان شدن مارگون منتظر نظر هئیت دولت

شاهرخ کناری فرماندار بویراحمد در جلسه بررسی سند آمایش و ابلاغ اعتبارات کمیته برنامه ریزی شهرستان تاکید کرد: تمام مراحل قانونی شهرستان شدن مارگون تکمیل و در اختیار وزارت کشور قرار گرفت و این پرونده به هئیت دولت ارسال شده و منتطر نظر هئیت دولت هستیم.

***
نکته: 

براستی چرا وقتی امکان تحقق وعده ای وجود ندارد باید اینگونه به مردم محروم و امیدوار به برکات انقلاب وعده داد؟ 

پاسخگوی این وعده های محقق نشده چه کسانی هستند؟ 

آیا حافظه مردم شریف بویراحمد و دنا به آسانی از وعده هایی که محقق نشد پاک می شود؟

آیا مسوولان دوباره وعده تحقق این شعارها را به مردم خواهند داد؟ 

براستی آیا مردم از مسوولان خود برای تحقق وعده های داده نشده مطالبه گری هم می کنند؟

مردم بویراحمد و دنا اکنون منتظر تحقق شنیدن صدای سوت قطار اقلید - یاسوج ، استخراج و استحصال میدان گازی مختار بویراحمد ، شروع عملیات اجرایی چاههای نفتی شبلیز دنا و شنیدن خبر شهرستان شدن مارگون بویراحمد هستند.

بزودی خبردنا به موضوعات دیگری از وعده های محقق نشده در سال های نه چندان دور مسوولان استانی و شهرستانی خواهد پرداخت.

گزارش: سیروس کریمی
نام:
ایمیل:
* نظر: