به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۵۳۷۸
|
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد خبر داد:
بانشی ابراز داشت: افراد در صورتی که علائم تنفسی مرتبط با یا وجود تماس نزدیک با بیمار در بدو ورود به محل کار را دارند، فرم خود اظهاری را تکمیل کنند.
خبردنا: سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد گفت: شاخص مرگ و میر بر اثر بیماری ویروس کرونا در این استان ۱.۲ درصد و بسیار کمتر از میانگین کشوری است.

به گزارش"خبردنا"، محمد مهدی بانشی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: درحالی که میانگین مرگ و میر بر اثر بیماری ویروس کرونا در جهان ۶.۵ درصد است در کشورمان ۶درصد از بیماران مبتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.

وی بیان کرد:شناسایی بیماران در مراحل اولیه با غربالگری از مهمترین دلایل کمتر بودن شاخص مرگ و میر براثر بیماری کرونا در استان نسبت به کشور است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد تصریح کرد: شناسایی زودهنگام افراد مبتلا به بیماری ویروس کرونا افزون بر کنترل سرایت و انتشار باعث کاهش نیاز به خدمات تخصصی و پایین آمدن تعداد ورودی بیمارستان‌ها شده است.

وی تاکیدکرد: در حالی که ۳۴ میلیون نفر از جمعیت کشور در مرحله دوم غربالگری ویروس کرونا شده اند، مرحله دوم غربالگری در استان پایان یافته و تاکنون ۵۰ درصد از جمعیت استان در مرحله سوم غربالگری شده اند.

بانشی ابراز داشت: بیشتر دلایل ابتلا به بیماری ویروس کرونا در کهگیلویه وبویراحمد برپایی آیین‌های ختم با جمعیت زیاد است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد تصریح کرد: سه آیین ختم در یکی از شهرستان‌های استان باعث ابتلای تعداد زیادی از شهروندان به بیماری ویروس کرونا شده است.

وی با یادآوری شرایط روحی افراد صاحب عزا عنوان کرد:برپایی آیین‌های ترحیم با جمعیت کم باید با مشارکت مردم صورت گیرد.

بانشی با اشاره به اینکه پنج شهرستان جنوبی استان در نزدیکی استان خوزستان قرار دارد که هم اکنون وضعیت قرمز بیماری کرونا دارد گفت: یکی از مهمترین نگرانی‌های مسئولان علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزایش بیماری کرونا در این شهرستان هاست.

بانشی تاکید کرد: در پیش بودن تعطیلات عید فطر و امکان ورود مسافران از استان خوزستان به مناطق سردسیری از دیگر نگرانی‌های افزایش روند صعودی این بیماری در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی با یادآور شد اگر تجربه استان خوزستان در این استان تکرار شود با توجه به زیرساخت‌های فعلی درمان خطرات بسیاربیشتری مردم را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به ناشناخته بودن ویروس کرونا بر ادامه مشارکت مردم برای انجام پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد.

محمد مهدی بانشی اظهار داشت: افراد در هنگام عطسه یا سرفه دستمال کاغذی به همراه داشته باشند و یا از قسمت داخل آرنج برای گرفتن جلوی دهان و بینی استفاده کنند.

وی افزود: افراد از تماس دست‌ها به چشم، بینی و دهان قبل از شستن و ضدعفونی کردن آنان خودداری کنند.

بانشی تصریح کرد: مواد ضدعفونی به مقدار کافی در محل کسب (بر پایه الکل جهت ضدعفونی دست متصدی و مشتریان) و (بر پایه الکل یا کلر جهت گندزدایی سطوح محل کار) تهیه شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد تصریح کرد: در مکان‌های کسبی که امکان ایجاد صف وجود دارد باید محل توقف افراد با فاصله حداقل یک متر روی زمین مشخص شود و افراد از دست زدن غیر ضروری به اشیا و کالا‌ها خودداری کنند.

بانشی ابراز داشت: افراد در صورتی که علائم تنفسی مرتبط با یا وجود تماس نزدیک با بیمار در بدو ورود به محل کار را دارند، فرم خود اظهاری را تکمیل کنند.

وی تاکید کرد: نیاز است از ادامه فعالیت شاغلان بیمار و مشکوک به بیماری‌های تنفسی ممانعت شود و افراد مشکوک به بیماری به مراکز درمانی ارجاع داده شوند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد عنوان کرد: استفاده از وسایل حفاظت شخصی از جمله ماسک و دستکش برای افراد شاغل در محیط کار الزامی است، ضمن اینکه تدابیر لازم برای حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی با مشتریان اتخاذ شود.

وی افزود: مواجهه چهره به چهره کاهش و فاصله یک تا دو متر (حداقل ۱متر بین شاغلین و مشتریان) رعایت شود و سیستم تهویه مناسب پیش‌بینی یا پنجره محل کسب باز گذاشته شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد بیان کرد: استفاده از محافظ یا شیلد‌های محافظتی (پلاستیکی یا شیشه‌ای) برای میز صندوق دار، نوار نقاله متحرک یا پیشخوان فروش ضروری است.

وی با اشاره به ممنوع بودن دریافت وجه نقد، گفت: پرداخت‌ها ترجیحاً به صورت آنلاین یا با استفاده از آپ‌ها و یا کارتخوان کارت توسط مشتری و وارد کردن رمز و مبلغ صرفاً توسط فروشنده باشد.

بانشی تصریح کرد: نیرو‌های خدماتی در هنگام نظافت از لباس حفاظتی، ماسک، چکمه و دستکش استفاده کنند و دستمال نظافت یکبار مصرف اختصاصی آغشته به مواد گندزدا برای تمیز کردن میز صندلی ابزار کار و سایر وسایل به کار گرفته شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: