به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۶
|
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
خبردنا - اسلام ذوالقدرپور: هر چه به خرداد 1395 نزدیک‌تر می‌شویم، حساسیت‌های سیاسی ایران بیشتر می‌شود زیرا دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید از هفتم خردادماه شروع به کار نموده و مهم‌تر آنکه اعضای هیأت رئیسه مجلس نیز مشخص خواهند شد.

اهمیت هیأت رئیسه مجلس و به خصوص جایگاه ریاست مجلس به عنوان یکی از رؤسای قوای سه‌گانه ایران، چنان پر رنگ است که بر بسیاری از معادلات و تعاملات داخلی و بین‌المللی ایران تأثیرگذار می‌باشد. نقش و جایگاه دو نائب رئیس مجلس نیز در معادلات داخلی بسیار پر رنگ و برجسته است.

علی‌رغم تمام پیش‌بینی‌ها، جلسات مخفی و آشکار جناحی و اخبار رسانه‌ای، هنوز هم مشخص نیست که رئیس مجلس آینده و حتی نواب رئیس این مجلس چه کسانی خواهند بود. هر چند آقایان دکتر لاریجانی و دکتر عارف از گزینه‌های اصلی ریاست مجلس هستند، برای نواب رئیسی مجلس دهم تا کنون شخصیت‌های مهم مجلس وارد رقابت نشده‌اند.

در مجلس دهم بر خلاف مجالس اخیر، دیگر خبری از حضور مهندس باهنر و حتی حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نیست که بخواهند یکی از نواب رئیس باشند. در دو سوی میدان رقابت سیاسی در مجلس دهم نیز نمایندگان مقتدر و با سابقه‌ای که بتوانند در جایگاه نائب رئیسی مجلس به هدایت و کنترل مجلس بپردازند، بسیار معدود و بلکه نایاب هستند.

برای جایگاه نائب رئیسی مجلس دهم نیاز به شخصیت‌هایی است که فارغ از دلبستگی‌های افراطی سیاسی و جناحی، تجربه و علم مدیریت و هدایت مجلس و به خصوص اداره جلسات مجلس را داشته باشند. نباید فراموش نمود که ترکیب سیاسی تا حدودی نامشخص مجلس دهم و از سوی دیگر تأثیرگذاری این مجلس در انتخابات‌های سال 1396 به خصوص انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، می‌تواند چالش‌های بسیاری را برای رئیس مجلس و نواب آن در سال اول مجلس دهم به همراه داشته باشد.

اگر به ترکیب نمایندگان راه یافته و منتخب مردم به مجلس دهم نگاهی دقیق بیاندازیم، ضعف شخصیت‌های کارآمد و مقتدر برای اداره مجلس در جایگاه نائب رئیسی مجلس را به خوبی مشاهده خواهیم نمود. برخی نمایندگان که اکنون مدعی کسب جایگاه نائب رئیسی مجلس دهم هستند، در نهایت دارای رویکرد سیاسی هستند که آقای دکتر علی مطهری نمونه بارز آنها می‌باشند.

اما در میان نمایندگان مجلس دهم‌، آقای دکتر تاج‌گردون را می‌توان از محدود و بلکه تک گزینه نائب رئیس اول مجلس دهم برشمرد. نائب رئیسی که پیشینه بسیار روشن و طولانی در مدیریت داشته و طی چهار سال نمایندگی مجلس نهم نیز با اقتدار در رأس کمیسیون برنامه و بودجه قرار داشته است.

نباید فراموش نمود که در سال چهارم مجلس نهم نیز شانس و موقعیت دکتر تاج‌گردون برای کسب جایگاه نائب رئیسی مجلس بسیار بالا بوده و حتی ایشان در رأی‌گیری درون فراکسیونی نیز تنها دو رأی با مهندس باهنر اختلاف داشتند که در نهایت با تعامل و رایزنی‌های خاص، دکتر تاجگردون همان ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را بر نائب رئیسی مجلس ترجیح دادند.

تلاش‌های دکتر تاج‌گردون طی چهار سال اخیر نشان داده است که ایشان جایگاه بسیار مهمی را برای استان کسب نموده و از این جایگاه توانسته‌اند کمک‌های فراوانی به رشد و توسعه استان داشته باشند، هر چند ضعف مدیران استانی موجب عدم بهره‌برداری کامل از تمام ظرفیت‌های آقای تاج‌گردون شده است.

حضور و ریاست یک کهگیلویه و بویراحمدی(واقعاً تلفظ سختی دارد) موجب شد تا در اوج رکود اقتصادی، بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی استان همچنان فعال بوده و اعتبارات آنها تأمین و تخصیص داده شود. جایگاه آقای تاج‌گردون در مجلس نهم نه تنها برای استان ما بلکه برای همه شهروندان جنوبی ایران نیز مایه دلگرمی و مباهات بوده است.

فعالیت‌های دکتر تاج‌گردون در مجلس نهم طی چهار سال اخیر و مدیریت امور بودجه و حتی بسیاری از مسایل اقتصادی ایران که با موضع‌گیری‌های متعدد و به موقع ایشان همراه بوده است، استعدادهای ایشان برای کسب جایگاه نائب رئیسی و حتی ریاست مجلس را بر همگان و به خصوص نمایندگان مجلس دهم، آشکار ساخته است.

دکتر تاج‌گردون را باید از جمله نمایندگانی دانست که علاوه بر درک و فهم مسایل سیاسی و بازی‌های سیاسی، دارای علم و پیشینه مدیریتی کلان بوده و این ویژگی‌ها می‌تواند از ایشان یک نائب رئیس اول بسیار توانمند و کارآمد در مجلس دهم بسازد.

نائب رئیسی مجلس یا ریاست کمیسیون برنامه و بودجه؟

بسیاری از هم‌استانی‌های ما از خروج دکتر تاج‌گردون از کمیسیون برنامه و بودجه، هراس دارند و معتقدند با خروج ایشان از این کمیسیون، اعتبارات و بودجه‌های استان دچار روند نزولی خواهد شد!

اما نباید فراموش نمود که نواب رئیس مجلس می‌توانند در کمیسون‌های تخصصی مجلس نیز عضویت داشته و در هیأت رئیسه این کمیسیون‌ها نیز قرار گیرند. این وضعیت شامل حال آقای تاج‌گردون نیز خواهد شد که علاوه بر نائب رئیسی مجلس دهم، در کمیسیون برنامه و بوجه نیز به حضور خود ادامه داده و جایگاه خوبی در این کمیسیون مهم مجلس نیز داشته باشند.

جایگاه مدیریتی و کارآمدی اقتصادی دکتر تاجگردون در مجلس دهم چنان کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر است که در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که در یکی دو ماه اخیر و با حضور ایشان و جناب حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم برگزار گردید، آقای مصباحی‌مقدم از ضعف مجلس دهم در داشتن کارشناسان توانمند برنامه و بودجه سخن گفته و دکتر تاج‌گردون را تنها شخصیت کارآمد و توانمند در حوزه برنامه و بودجه مجلس دهم معرفی نمودند.

بنابراین با توجه به توانمدی‌های سیاسی و منش میانه‌روی آقای تاج‌گردون در معادلات سیاسی، حضور ایشان در جایگاه نائب رئیسی مجلس دهم می‌تواند بسیاری از مشکلات مدیریتی مجلس دهم را حل نموده و از سوی دیگر حضور ایشان به عنوان یک متخصص اقتصادی و بودجه‌ای نیز می‌تواند در سیاستگذاری‌های اقتصادی این مجلس بسیار گره‌گشا و مفید واقع گردد.

در مجلس دهم که بیشتر دارای فضای سیاسی و جناحی دو قطبی است و مسایل سیاسی مهمی مانند انتخابات‌های سال 1396 را در پیش‌رو دارد، حضور آقای تاج‌گردون را باید یک فرصت و غنیمت بسیار کم‌نظیر دانست که می‌توانند به تلطیف فضای سیاسی میان دو جناح حاضر در مجلس و نیز بهبود سیاستگذاری‌های این مجلس کمک نمایند.

از سوی دیگر و برخلاف ترس برخی همشهریان و هم‌استانی‌های عزیز، با حضور آقای تاج‌گردون در جایگاه نائب رئیسی مجلس دهم، توانمندی‌های ایشان برای کمک به مناطق محروم و به خصوص استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر خواهد شد و ایشان از جایگاه رایزنی (لابی‌گری) بسیار قدرتمندی برای کمک به مناطق محروم و عقب نگه داشته شده کشور برخوردار خواهند شد.

امیدواریم با درایت و هم‌اندیشی نمایندگان مجلس دهم و به خصوص مناطق زاگرس‌نشین و دیگر مناطق محروم کشور، شاهد کسب جایگاه نائب رئیسی اول این مجلس توسط دکتر تاج‌گردون باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: