به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
خبردنا : کشور ما ایران و به تبع آن استان کهگیلویه و ویراحمد در این سال ها با معضل خشکسالی و کم آبی زیادی مواجه بوده، به گونه ای که مدیران و مسئولان نظام مردم را به رعایت مصرف آب توصیه کرده و شعار« آب سرمایه ملی است، آن را هدر ندهیم » را سرلوحه نوع مصرف شهروندان قرار داده اند.

در این راستا برنامه های فراوانی از سوی ارگان های ذیربط و نهادهای متولی فرهنگ در راستای مدیریت مصرف آب در کشور انجام شده است؛ از جمله زنگ آب در مدارس، تهیه برشور و تبلیغات محیطی که کم وبیش به فراخور فصول سال برگزار شده است و در کنار این کارها، تدوین و ابلاغ سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف از جمله مصرف آب از سوی مقام معظم رهبری نشان از اهمیت صرفه جویی دارد.

اما ظاهرا مسئولان آبفای شهری استان کهگیلویه و بویراحمد آن چنان که انتظار می رود در زمینه بهبود، بهسازی، توسعه و رفع نواقص شبکه توزیع آب این استان حرکت نمی کنند و این مسئله دغدغه و گله مندی مردم را باعث شده، طوری که با شکست شدن گاه و بیگاه لوله های انتقال آب شهری و عدم توجه آنی این سازمان به تعمیر و جلوگیری از آب رفت، سیل تصاویر و انتقادات از عملکرد آبفا روانه رسانه ها و به خصوص شبکه های اجتماعی می شود.

نکته جالب توجه در این تصاویر، (به قول ساکنان) سرهم بندی کردن یک قسمت دیگر از لوله های شکسته است ، بدون آنکه کار اساسی چه از نظر بهبود لوله ها و چه از نظر بهسازی کوچه انجام شده باشد، به حال خود رها شده تا وقتی دیگر دوباره این زخم سرباز کند!

به گفته یکی از مخاطبان "خبردنا"، در برخی از نقاط شهر یاسوج بیش از یکماه است که شبانه روز آب هدر می رود و مسئولی نیست جلوی هدر رفت آب را بگیرد.

یکی دیگر از مخاطبان "خبردنا" با گذاشتن نظر با بیان این که شبانه روز در صدا و سیما اعلام می کنند که در مصرف آب صرفه جویی کنید، ابراز داشت: مردم با دیدن هدر رفت  آب، انگیزه ای برای صرفه جویی پیدا نمی کنند.

یکی دیگر از مخاطبان می گوید: یکی نیست به مسئولین بگوید صرفه جویی کیلویی چنده؟ اگر قرار بر صرفه جویی باشد چرا کسی جوابگوی مردم نیست؟

با نگاهی به گفته های مخاطبین این پایگاه اطلاع رسانی و سهل انگاری برخی مسئولین شهر این سئوال مطرح می شود که براستی اشکال کار از کجاست؟

آیا مسبب برخی از نابسامانی ها و مثلا بعضی لجبازی های مردم، مسئولین هستند یا کارکنان برخی مجموعه های دولتی ؟

چرا باید عملکرد دیر هنگام مسئولین ذی ربط موجب بی اعتمادی مردم به تمامی مسئولین شود ؟

امروزه که حرف از قعطی آب و جیره بندی آن در خیلی از استانهای کشور به گوش می رسد آیا جایی برای تأمل و تدبر ندارد که چرا این قطرات مروارید گونه آب به این راحتی هدر  می روند؟

آیا تا به حال به این اندیشیده ایم که همین آبی که به این راحتی هدر میرود با چه هزینه ومشقتی به اینجا رسیده است؟

 باید برای این امر بسیار مهم، سریعاً وارد عمل شد و آیا ادارات ذیربط نباید هراز چند گاهی از این خطوط بازدید به عمل آورند. شاید جاهای دیگری هم مشکلاتی باشد که به چشم ما نیاید زیرا درصد بسیار زیادی از لوله های آب از بیابانها و زمینهای خارج از شهرها و روستاهاعبور میکند.

به دلیل اهمیت این موضوع و خبر کم آبی در اکثر نقاط ایران و با توجه به اینکه تیتر اول بسیاری از خبر گزاریهای کشور و استان ما نیز خبر کم آبی و پیگیری مسئولین زیربط برای این موضوع نیز بوده است انتظار می رود مسئولان آب و فاضلاب شهری با اقدام به موقع خود در خصوص تعمیر نقاط آسیب دیده هر چه سریعتر اقدام کنند تا از هدر روی آب جلوگیری کنند.

حال با توجه به این همه رهنمود و شعارهایی که برمبنای صرفه جویی در مصرف آب اعلام می شود، به نظر می رسد مسئولان اداره آبفای شهری باید توجه بیشتری به ترمیم لوله های فرسوده آب و توسعه و تجهیز مناسب شبکه توزیع آب به خصوص در مناطق قدیمی شهرهای استان داشته باشند.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
چاروسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
0
0
یه سری به روستاهای چاروسا-دیشموک بزنید ببینید هدر روی آب یعنی چه؟ ببینیداداره آب روستایی دراین خصوص چه کرده؟
نام:
ایمیل:
* نظر: