به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۷۷۷۹
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۴
ایرنا گزارش می دهد؛
دوئل انتخاباتی تکنوکرات‌ها و رادیکالیسم چپ/ آیا فرزندان هاشمی از یاران خاتمی عبور می‌کنند؟ تهران-ایرنا-«دوئل انتخاباتی» در انتخابات ۱۱ اسفند بین کارگزاران و اتحاد ملت آغاز شده است. حزب اتحاد ملت که معتقد است دیدگاه «جامعه محور» را نمایندگی می کند تا به امروز برخورد سردی از خود جهت کنشگری انتخاباتی نشان داده است اما در مقابل کارگزاران نظریه «صندوق محور» را ارائه و از تحریم عبور کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری ایرنا، درحال تورق خاطرات آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی بودیم که او به وقت ۳ دی ماه سال ۷۹ خاطره جالب توجه ای را به اشتراگ گذاشته بود. در مطلبی که به نقل از رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام ثبت شده آمده است: «افطار، اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران [سازندگی]، میهمانم بودند. گزارش کردندکه به خاطر شرایط جاری کشور، فعالیت حزب را کاهش داده‌اند. درباره انتخابات ریاست‌جمهوری [سال ۱۳۸۰]، مشورت‌کردند. بعضی‌ها معتقدند، سیدمحمدخاتمی، نباید نامزد شود، چون نمی‌تواند به وعده‌های خود عمل کند و بعضی‌ها معتقدند که او، باید دست از شعارهای غیرقابل‌اجرای سیاسی بردارد و به‌کار توسعه اقتصادی بپردازد و همکاران را مطابق این سیاست انتخاب‌کند و بماند. می‌خواستند بدانندکه رهبری یا شورای نگهبان، مانع انتخاب او می‌شوند، یا نه؟

انتقاد صریح «هاشمیِ پسر» از انفعال بزرگان اصلاحات

دقیقا ۲۳ سال بعد اوایل مهرماه سال جاری اعضای کمیته سیاسی حزب کارگزاران با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق در دفتر وی دیدار داشتند. مجله آگاهی نو که مدیریت آن را محمد قوچانی عضو شورای مرکزی کارگزاران برعهده دارد، در شماره جدید این مجله جزئیاتی از دیدار اخیر کارگزاران با روحانی را بازگو کرده است. در این دیدار محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی این حزب از روحانی خواسته که جبهه اصلاحات را از انفعال خارج کنند. فرزند آیت الله ضمن انتقاد از بزرگان جریان اصلاح‌طلبی به روحانی گفته است که فقط حلقه خاصی میان او، خاتمی، ناطق نوری و اسحاق جهانگیری برپا شده که خروجی خاصی ندارد.

هاشمی از تفوق طیف منفعل جریان اصلاحات بر طیف فعال گفته و متذکر شده است: «تا زمانی که شما سران ابتکار عملی نداشته باشید تحولی رخ نمی‌دهد. ابتکاری مانند سال ۱۳۹۲ که آقای هاشمی به آقای خاتمی پیشنهادِ نامزدی کرد که یا رئیس‌جمهور می‌شد یا رئیس‌جمهورساز اما آقای خاتمی از این کار خودداری کرد و آقای هاشمی خود این مسئولیت را برعهده گرفت.»

اتحاد ملت که قرابت خاصی با سید محمد خاتمی دارد و فرزند او در شورای مرکزی این حزب نیز عضویت دارد، می‌کوشند تا کلیت راهبردی جریان اصلاحات را با سناریوهای خود همراه کند که این با ناخرسندی کارگزارانی‌ها مواجه شده است.

انتقاد صریح رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی از انفعال بزرگان اصلاحات در انتخابات نشان می‌دهد هنوز سایه اختلاف بین تکنوکرات‌ها و رادیکالیسم چپ سنگین است، از این رو باید منتظر ماند تا مشخص شود آیا فرزندان سیاسی هاشمی رفسنجانی(ره) می‌توانند با عبور از «یاران خاتمی» وزن جبهه اصلاحات را در انتخابات بالا ببرند و یا همچنان رادیکال‌ها صحنه گردان جریان اصلاحات هستند!

وقتی کارگزاران در دوره اصلاحات از خاتمی عبور کرد!

خاطرات نقل شده حاکی از اختلاف نظر تکنوکرات‌ها با رئیس دولت اصلاحات بود به طوری که حاضر به حمایت و یا حتی کاندیداتوری او در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نبودند از این رو پیام انتخاباتی خود را در آن مقطع به پدر معنوی خود در کارگزاران سازندگی منتقل کردند اما در نهایت خاتمی اصلاح طلب در انتخابات نفس گیر سال ۸۰ رقبا را کنار زد و برای دومین بار سکاندار میدان پاستور شد.

نکته مهم تفاوت دیدگاه یاران خاتمی با تکونکرات‌ها در سپهر سیاست ایران است، آنها از عصر اصلاحات تاکنون دیدگاه ها و نظرات مختلفی را نمایندگی می کردند که حضور در صحنه و مشارکت سیاسی مهمترین اختلاف بین دو حزب دولت ساخته کارگزاران و مشارکت(پس از فتنه ۸۸ منحل و در دوره تدبیر و امید با نام و تابلوی اتحاد ملت احیا شد) است. در مقطع کنونی که احزاب و تشکل های سیاسی اصلاح طلب خود را برای حضور و نقش آفرینی در آزمون ۱۱ اسفندماه آماده می کنند اتحاد ملتی ها و کارگزارانی ها دو ریل جدا از هم را ترسیم کرده اند.

اتحاد ملت که قرابت خاصی با سید محمد خاتمی دارد و فرزند او در شورای مرکزی این حزب نیز عضویت دارد، می‌کوشند تا کلیت راهبردی جریان اصلاحات را با سناریوهای خود همراه کند که این با ناخرسندی کارگزارانی‌ها مواجه شده است.

زاویه سیاسی کارگزاران با «یاران خاتمی»

فقط کافی است «فلاش بک» بزنیم و به انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ اشاره ای داشته باشیم. در آن زمان کارگزاران بر تشکیل جبهه جمهور تأکید و حضور در انتخابات را توصیه می کرد اما اتحادی ها را تلاش می کردند، جبهه اصلاحات را به عدم ارائه لیست و عدم‌حمایت از کاندیدایی خاص در انتخابات ۱۴۰۰ ترغیب کنند. شدت اختلافات حزب اتحاد ملت با حزب کارگزاران سازندگی در دوره دبیر کلی غلامحسین کرباسچی آن‌چنان شدت گرفت که طیف چپ جریان اصلاحات «حزب کارگزاران سازندگی» را با الفاظ نامناسبی همچون، «اصلاح‌طلبان رام شده»، «اصلاح‌طلبان حاکمیتی»، «اصلاح‌طلبان قدرت محور»، «اصلاح‌طلبان اهلی» و...تعریف می‌کنند.

حتی پس از انتخاب «آذر منصوری» به عنوان رئیس جبهه اصلاحات، کارگزارانی‌ها با صدای بلند و بدون «لکنت‌زبان» به انتقاد از این انتخاب پرداختند؛ حزب کارگزاران که موافق ادامه ریاست بهزاد نبوی بر جبهه اصلاحات ایران بود، تلاش حزب اتحاد ملت برای ریاست آذر منصوری بر جبهه اصلاحات ایران را به یک کودتا تعبیر کرده و از چپ‌روی جریان اصلاحات و شدت گرفتن جنبشی شدن جریان اصلاحات بر اساس پروژه مهسا ابراز نگرانی کرده و عملاً به اپوزیسیون آذر منصوری و حزب اتحاد ملت تبدیل‌شده‌اند.

کار به اینجا ختم نشد و برای حضور و تحرک اصلاح طلبان در انتخابات ۱۱ اسفند «دوئل انتخاباتی» بین کارگزاران و اتحاد ملت شکل گرفت. حزب اتحاد ملت که معتقد است دیدگاه «جامعه محور» را نمایندگی می کند تا به امروز برخورد سردی از خود جهت کنشگری انتخاباتی نشان داده است اما در مقابل کارگزاران نظریه «صندوق محور» را ارائه و از تحریم عبور کرده است.

کارگزاران ضمن مخالفت با تحریم انتخابات اعلام کرد براساس خبر منتشر شده بررسی‌ها بیانگر آن است که کارگزارانی‌ها با اعلام زودهنگام عدم مشارکت جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس شورای اسلامی مخالفت کرده و آن را تعجیل اصلاح طلبان ساختاری ارزیابی می‌کند.

کارگزارانی‌ها همچنین با اشاره به اینکه می توان در بخشی از حوزه های انتخابیه رقابت انتخاباتی و ارائه لیست داشت، در برابر فشارهای اصلاح طلبان ساختاری برای اتخاذ راهبرد عدم مشارکت تأکید می کنند: «جبهه اصلاحات باید حداقل تا ۵۰ روز دیگر صبر پیشه کرده و منتظر اعلام نتیجه نهایی بررسی صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان باشند.»

نام:
ایمیل:
* نظر: