به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۶۴
|
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد :

خبردنا:  رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در برنامه پیک سلامت شبکه استانی دنا به تشریح فعالیت ها و اقدامات حوزه سلامت استان در سال 94 پرداخت.

به گزارش "خبردنا" ؛ دکتر رضا چمن با اشاره به شعار هفته سلامت سال جاری با عنوان "غلبه بر دیابت"، گفت: دلیل نام‌گذاری شعار هفته سلامت افزایش نگران کننده دیابت در کشورهای در حال توسعه و جوامع درحال گذار است.

بیش از 7 درصد افراد بالای 30 سال در ایران به دیابت مبتلا هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: براساس تحقیقات مختلف بیش از 7 درصد افراد بالای 30 سال در جامعه ایرانی به دیابت مبتلا بوده و نیز حدود 7 درصد افراد به دلیل اختلال قند خون در معرض ابتلا به دیابت هستند.

وی یادآور شد: تشخیص زودهنگام بیماری دیابت موجب درمان این بیماری شده،  اما در اکثر مواقع بیماران دیابتی زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که دچار بیماری کلیوی، مشکلات بیناییی، اختلالات قلبی و عروقی و اختلالات عصبی می‌شود.

دکتر چمن اضافه کرد: در همه جای دنیا تشخص زودهنگام دیابت از اولویت‌های نظام سلامت است و آموزش، اطلاع رسانی و مراقبت در دستور کار است.

وی یادآور شد: عمده برنامه‌های  نظام سلامت در دنیا برای تشخیص زودهنگام از بیماری دیابت آزمایش قندخون ناشتا افراد بالای 30 سال هر یک تا سه سال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: دو نوع دیابت وجود دارد دیابت نوع 1 که این نوع دیابت وابسته به انسولین و کمتر از 10 درصد بیماران  که اغلب نوجوانان هستند به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی اضافه کرد: بیش از 90 درصد بیماران دیابتی به نوع دوم دیابت مبتلا هستند که اصطلاحا دیابت غیر وابسته به انسولین نامیده می شود.

دکتر چمن افزود: در دیابت با افزایش قند خون نهایتا طیف وسیعی از عوارض قلبی-عروقی، عصبی و کلیوی به وجود می آید.

کم‌ تحرکی و چاقی از علل اصلی ابتلا به دیابت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان عنوان کرد: جوامعی که کم تحرکی دارند و اضافه دریافت مواد غذایی مضر، چرب، شیرین و شور دارند به استقبال دیابت می‌رود.

وی ادامه داد: مهمترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از طریق ترویج فرهنگ سالم زیستن، داشتن سبک زندگی سالم و خود مراقبتی است.

دکتر چمن اضافه کرد: دیابت در کشورهای در حال توسعه و جوامع در حال گذار، رو به افزایش است و جوامعی که زندگی آنها از حالت سنتی به شهرنشینی روی می‌آورند و عادات غذایی سرشار از میوه‌جات، حبوبات، فیبر و غلات جای خود را به غذاهای فست فود و غذاهای کم حجممی دهند و با افزایش شیوع دیابت مواجه هستند.

وی با بیان اینکه افراد بالای 30 سال باید قند خون خود را به صورت سالیانه کنترل کنند، افزود: افراد چاق، کسانی که بستگان درجه یک آنها به بیماری دیابت مبتلا است حتی اگر زیر 30 سال باشند باید آزمایش قندخون مستمر داشته باشند، زنانی که تجربه سقط مکرر دارند، زنان بارداری که سابقه دیابت دوران بارداری دارند و افراد دارای فشار خون بالا جزء گروه‌های پر خطری هستند که در معرض ابتلا به دیابت هستند.

برنامه های دانشگاه علوم پزشکی استان در هفته سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه اشاره ای به برنامه های این دانشگاه در هفته سلامت داشت و گفت: برپایی چادر سلامت در 20 نقطه شهری استان جهت سنجش پارامترهای از قیبل قد، وزن، فشار خون، قند خون و مشاوره تغذیه ای، طراحی و چاپ نشریات آموزشی و توزیع در بین مردم از طریق چادرهای سلامت و مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی، اطلاع رسانی به مردم در خصوص بیماری ها و عوامل زمینه ساز آن با تولید برنامه های تلویزیونی و مصاحبه مطبوعاتی از جمله برنامه های داشنگاه در هفته سلامت است.

دکتر چمن در پایان عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان در هفته سلامت شعار غلبه بر دیابت را به شکل منطقه ای با رویکرد بومی در دستور کار دارد و آموزش لازم در خصوص بیماری دیابت و راه های مقابله با این بیماری را به مردم اطلاع رسانی می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه به تشریح فعالیت ها و اقدامات حوزه سلامت استان در سال 94 پرداخت و گفت: سال گذشته(1394) بدترین سال مالی دولت بود و این مشکلات بر حوزه بهداشت و درمان نیز تاثیرات زیان باری به همراه داشت و همچنان این مشکلات مالی ادامه دارد.

وی با اشاره به مشکلات بودجه جاری کشور گفت: تمام دستگاه‌های با مشکلاتی در بودجه جاری خود مواجه هستند و دانشگاه علوم پزشکی استان نیز از این امر مستثنی نیست، سطح انتظارات از دانشگاه بالا رفته و با وجود این شرایط برنامه تحول سلامت به خوبی در استان استمرار پیدا کرد.

دکتر چمن با بیان اینکه بخش از مطالبات دانشگاه علوم پزشکی از طریق بیمه ها پرداخت می شود گفت: صندوق بیمه‌های وزارت تعاون نیز با مشکلاتی مواجه هستند اما علی‌رغم مشکلات موجود همکاری سازمان های بیمه گر استان خوب است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد مهمترین دغدغه حوزه بهداشت و درمان استان را کمک به بهبود سلامت مردم و کاهش پرداختی از جیب مردم دانست و عنوان کرد: تهیه ملزومات بیمارستانی برای بیماران صعب‌العلاج، سرطانی، بیماران خاص و تأمین اعتبار برخی پروژه‌های عمرانی حوزه بهداشت که دارای اعتبارات ملی بودند از برنامه‌های استان در راستای طرح تحول نظام سلامت است.

اعتبارات پروژه‌های ملی را نمی‌شود در جای دیگری هزینه کرد

دکتر چمن با اشاره به اینکه بودجه عمرانی دانشگاه را نمی‌توان در بودجه جاری هزینه کرد، گفت: برای پروژه های عمرانی اعتبارات مستقل ملی جذب شده است و در ضمن با وجود کسری شدید اعتبارات جاری امکان استفاده از این اعتبارات برای هزینه های جاری مقدور نیست.

دکتر چمن از تلاش و رایزنی مدیران ارشد استان خصوصاً استاندار، نمایندگان مجلس  و مجموعه وزارت بهداشت برای جذب اعتبارات ملی پروژه‌های حوزه بهداشت و درمان استان تجلیل کرد و یادآور شد: با جذب اعتبارات ملی پروژ‌ه‌های عمرانی حوزه بهداشت و درمان اقدامات قابل قبولی در زیرساخت‌ها این حوزه صورت گرفته و در حال اجراست.

وی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت بخش عمده ای از تجهیزات بیمارستان‌ها،  مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشت فراهم شدند، افزود: ارائه خدمات به حاشیه شهرها تا حدودی مغفول مانده بود که اجرای پروژه حاشیه شهرها برای ارائه خدمات سلامت به شکل فعال در حاشیه شهرها و فعال کردن پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی درمانی در این مناطق از اقدامات دانشگاه در سال گذشته است.

جذب پزشکان متخصص و فوق تخصص در استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج جذب پزشکان متخصص  و فوق تخحصص در رشته‌های گوناگون، خرید 2 دستگاه ام.آر.آی برای شهرستان کهگیلویه بزرگ و شهرستان‌های گچساران و باشت و دستگاه سی.تی.اسکن مرکز استان از جمله دستاوردهای سال گذشته عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته کلنگ مرکز پزشکی هسته‌ای با کمک خیرین حوزه سلامت در مر کز استان زده شد، تصریح کرد: تهیه 23 دستگاه آمبولانس برای مرکز فوریت‌های پزشکی استان از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی استان در ماه های اخیر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به آغاز عملیات احداث کلینیک های تخصصی دهدشت و گچساران در سال گذشته، گفت: احداث مرکز پزشکی هسته‌ای و مرکز غربالگری و تشخصی سرطان و احداث دانشکده پرستاری و مرکز مامایی در زمینی به مساحت 7 هزار و 300 متر مربع در 5 طبقه از پروژه‌های در دست احداث دانشگاه است.

نام:
ایمیل:
* نظر: