به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۸۲۷۰
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
وکیل پایه یک دادگستری :
درطی این برنامه سه ساعته تفسیری دکتر زیباکلام قصد و نیت توهین نداشته است. انتظار می رفت که صرف نظر از ظاهر کلمه که شنیده می شود دقت در تفسیر آن هم شود.

خبردنا : مدت ها پیش از شبکه چهار سیما صادق زیبا کلام در برنامه ای سه ساعته به مجری برنامه خشت خام جمله ای گفت که موجبات برداشت های متفاوت گردیده با این متن که: « ... من می فهمم شما چی میگی؟ دهباشی میگه آقا خیلی خوب اون اومده رفته دنبال اینکه شیخ مرتضی انصاری چی فکر می کرده، اون اومده رفته دنبال سبک شعر فلانی ، اون اومده رفته راجع به زن های کولی قشقایی مثلاً 100 سال تحقیق کرده، ادوارد براون اومده راجع به مشروطه تحقیق،اینها را می فهمم راست میگی... » و این متن اسباب ناراحتی تعدادی از قشقایی ها گردید.

برای تصریح موضوع با جناب دکتر هومان عسکری حقوقدان ، وکیل پایه یک دادگستری و استاد دانشگاه های تهران به مصاحبه نشستیم.

· متن کلام آقای زیباکلام چه بوده است که عده ای آن را توهین تلقی می کنند؟

از منظر قانونی توهینی صورت نگرفته که جریانات سیاسی دایه مهربان تر از مادر شده اند. اولا" نقل قول از زبان دهباشی بوده که چنین تحقیقی توسط شخصی صورت گرفته و مقصودشان قشقایی نبوده است ثانیاً درطی این برنامه سه ساعته تفسیری دکتر زیباکلام قصد و نیت توهین نداشته است. انتظار می رفت که صرف نظر از ظاهر کلمه که شنیده می شود دقت در تفسیر آن هم شود.

· پس چرا این همه تبلیغات درشبکه های مجازی؟؟

در جامعه شناسی « توهین به اقوام » و کلماتی که مصداق این توهین هستند سوژه بسیار احساسی و خوبی برای تحریک حس قوم گرایی و هویت گرایی است نه تنها در جامعه ، در مذهب ، نژاد و.... نیز کاربرد روانی خودش را دارد. به نظر من موضوع توهین و بی حرمتی به قشقایی نیست وحتی از دکتر صادق زیباکلام مدتی پیش در شبکه های مجازی ویدیویی چند ثانیه ای منتشر شد که ایشان از رفتن به روی نقاشی پرچم امریکا و رژیم اسراییل که بر روی زمین در مسیر رفت و آمد ایشان کشیده شده بود اجتناب ورزیدند صرف نظر از صحت و یا عدم صحت رفتار ایشان عده ای به دنبال استفاده از جریانات و موج سازی علیه ایشان بودندکه این موضوع دست آویز مناسبی برای گروه های سیاسی و جریانات خاص قومی شد.

· دیدگاه جامعه قشقایی چیست؟

بدنه قشقایی و عموما" جامعه قشقایی انسان هایی محتاط و فرهنگی هستند و در تاریخ اجتماعی نشان دادند که خواسته هایشان را در چهار چوب مدنی مطالبه می کنند و قریب به اتفاق قشقایی ها واقف به موضوع و باطن قضیه هستند.

· پس چرا این همه تبلیغات در شبکه های مجازی و... ادامه دارد ؟!

این هم جای سوال است این که یک شبه این همه کاریکاتوریست در قشقایی از کجا پیدا شد، شبکه های مجازی مطالبه هویت طلبی تاسیس شدند ، دم از اعتراض و بزرگ شدن موضوع بصورت هماهنگ زدند ، کلیپ به نحوی دست کاری شده بود که مشخص بود در استودیو یا سیستم مخصوصی مونتاژ شده است ، جای تعجب هست. مطمئنا" موضوع هم توسط قشقایی ها کشف نشده بلکه بازی های سیاسی است که سعی در استفاده ابزاری از جریان دارند اما خوشبختانه قشقایی ها معقولانه تر از آن هستند که فکر می کردند. در قشقایی ها حتی در میان اقوام لر ضرب المثلی هست که نباید چیزی را بهم زد یا تکان داد که بیشتر زشتی و بوی آن مشخص شود.

آن عده ی هم که موج سواری می کنند تنها مانده اند و اصولا" دلسوز قشقایی ها نیستند زیرا پیشینه آنها را که بررسی می کنید از نظر شخصیت هیچ عرقی نداشته و مشکلات شخصی زیادی دارند که جای تامل هست !! در بسیاری از شبکه های اجتماعی و کمپین های اعتراضی که تشکیل شده بیش از نصفی از اعضاء ، قشقایی نیستند، با یک بررسی ساده قابل فهم است.

· عده ای به اینستاگرام یا شبکه مجازی زیبا کلام رفتند و توهین کردند و یا شماره تلفن ایشان را توزیع کردند...؟!

اینها قشقایی نیستند زیرا در فرهنگ قشقایی توهین و بی احترامی جایگاهی ندارند و این شماره تلفن هم که توزیع شد معلوم نبود از کجا تهیه شده یا اینکه داستان ساختگی بدون اینکه در هیچ کتاب یا منبعی باشد پخش شد که پدر زیباکلام آشپز دربار بوده و برادران قشقایی در زمان نمایندگی مجلس شورای ملی او را اخراج کردند و او از همان زمان از قشقایی ها متنفر هستند این جای سوال دارد باید دقت شود اولا" قشقایی ها انسان های سفره داری بوده اند و هستند. جایگاه آشپز کجا و نماینده مجلس کجا ؟؟؟ و خیلی سوالهای دیگر...

· بهترین شیوه برای پاسخگویی چیست؟؟

توهینی صورت نگرفته که شیوه ای انتخاب شود. ادامه این روند سعی در بازی کردن با احساسات قشقایی هاست و کسانی که چنین روشهایی را انتخاب می کنند قشقایی نیستند یا اینکه دلسوز قشقایی نبوده و انسان های تحصیلکرده و بدنه قشقایی نیستند. مطمئنا" قشقایی ها موضوع را رصد می کنند و بی اعتنا به بازی این افراد هستند.

· آیا همین روش نشانه نوعی تبعیض نژادی نیست که گروهی خود را برتر از دیگر گروه ها بدانند و تبعیض گرایی را رواج دهند؟

عرض کردم کسانی که این موج را راه انداخته اند قشقایی نیستند و یا اینکه دلسوز قشقایی نیستند که بگویند ما از کولی ها برتریم یا نسبت به دیگر اقوام فرهنگ قشقایی برتر هست. همین که عده ای چنین تفکری را پیروی میکنند مشخص است که به دنبال بازی و موج سازی سیاسی هستند.

· پیش بینی شما نسبت به موضوعات پیش آمده چیست ؟

عده ای بازی بدون پشتوانه ای را شروع کرده اند ، خودشان هم خسته میشوند و سیستماتیک و آرام آرام تمام خواهد شد.

در آخر باید بگویم این که یک کلمه توسط غیر قشقایی ها کشف شده ، یک شبه کمپین تشکیل شد ، آن هم زیباکلام !! چرا شخص دیگری انتخاب نشد؟!! آنهم بعد از زمانی که از راه رفتن روی پرچم امریکا اجتناب کرد ، چرا قشقاییها برای این موضوع انتخاب شدند؟! این همه کاریکاتوریست و نقاش از کجا پیدا شد؟؟! داستان سازی های هماهنگ از کجا آمد؟!

· در پایان ؟

زن قشقایی و اصولا" زنانی که صبغه عشایری دارند و حتی زنان ایرانی هویت و شخصیت آنها با یک کلمه لکه دار نمی شوند زیرا این فرهنگ و هویت ریشه ای هزار ساله دارد که با یک کلمه و موج سازی مخدوش شود، معیار ناموس پرستی ، غیرت ، تعصب و ... دفاع عقلانی است نه دفاع احساسی و موج سازی.

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی از اهواز
|
-
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
0
1
درود بر قشقاییها و هومان جان عزیز
رمضان زاهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
0
1
دکتر عسکری عزیز
فرمایش شما متین است.عده ای از بیانات آقا زیبا کلام از احساسات قشقایی ها سوء استفاده و موج سواری کردند.
فرامرز حیدری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
0
1
درود دکتر هومان عسکری...

احسنت به شما که دکان سیاسیون را که از احساسات پاک عزیزان قشقایی سوءاستفاده کردند ،با منطق ودر شان یک فرزند قشقایی با الفا ظ زیبا بیان کردید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
0
1
در هر صورت بدون مطالعه صحبت کرد به ناسنجیده سخن در مجلسی برنجاند دل هر کسی
نام:
ایمیل:
* نظر: