به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۸۵۵۲
|
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
در استان ما بعضی از افراد انتقادهایی نیز دارند که بعضی از آنها درست و بعضی نادرست است، آنهایی که درست است می پرسند برای استان ما چه کرده است و باید به آنها توضیح داد، و آنهایی که نادرست است توقعات دوستانه ای است که به هر دلیلی اجرایی نشده است .

خبردنا - بابک پادیاب : ورود به سخن را با برگی از تاریخ آغاز میکنم.

مظفرالدین شاه به امین الدوله می گوید :

سلطنت ایران بر حسب شان و مقام به مقتضای وقت و زمان بسیار عقب افتاده ، خیلی باید جد و جهد کرد تا به همسایگان و دول همجوار خود برسیم ، لذا تعویق در اجرای اصلاحات و تامل در کارها ابدأ روا نیست ، هر قدر زودتر به اصلاحات بپردازیم ، دیر است .

باید دو اسبه تاخت تا به منزل رسید ، جناب امین الدوله ما خود مسبب تعلل و تامل شما در اجرای اصلاحات را می دانیم که به ملاحظات اختیارات مطلقه ما است ، این نکته را خودمان کاملا دانسته ایم و هرگاه رضا به محدودیت خود نبوده ایم ، چنین تکلیفی به شما نمی نمودیم ، شما را با کمال اطمینان امر می نماییم که با قوت قلب و استقامت رای به اصلاحات لازمه ، ولو آنکه منافی با اختیارات مطلقه ما باشد سریعا و عاجلأ بپردازید .
از این به بعد هیچ عذری پذیرفته نخواهد شد. ترتیب اصلاحات را بدهید ، به حضور آورده تا امضا نماییم(1).

تاریخ بیداری(2) می نویسد : بدخواهان از هر سو به کارشکنی برخاستند و دروغ ها ساخته، همه را به دشمنی برانگیختند و مقربان حضرت و اجزای خلوت همایونی به واسطه بر نیاوردن مقاصد و منویات فاسده از قبیل اضافه مواجب و انعام و تیول و غیره کینه در دل داشتند ، و در نزد مظفرالدین شاه آنچه توانستند و هر عنوان بی شرمانه ای عرضه داشتند .

این اندرز تاریخ نشان می دهد که هر گاه در این مملکت عده ای پاک دست و توانمند قصد ابادانی می کنند ، انگار روزگار نامرادی می کند و بر وفق توسعه آن نمی چرخد و صاحب منصبانی که وجدانی آگاه و مسئولیت پذیر دارند و کمر به عمران و آبادانی این مرز و بوم بسته اند و خود دستور به اصلاحات و عمران و آبادی کشور داده اند ، قربانی دسیسه و چاپلوسان درباری می شوند و وفق خرابی کشور دستور مجدد می دهند و مردان نیک را قربانی می کنند تا این کشور بر چرخه توسعه نچرخد و هر روزگار تاسف روزگار پیش از خود را بخوریم .

غرض این است که نه عبرت آموز روزگاریم و نه پند آموز آموزگار، و همیشه برای ما تاریخ در هر سطحی تکرار می شود.

در زمان تحریم شدید اقتصادی و روی آوری به اقتصاد مقاومتی، یکی از نخبه های مدیریت صنعت واقتصاد که با وجدانی آگاه و مسئولیت پذیر و توانمند به اجرای طرح های عمرانی با جد و جهد مشغول بوده است و به اقرار کارمندان و آگاهان ، موفق کار می کرده است ، ناگهان از صحنه مدیریت کنار گذاشته میشود.

هر چندکه هر مدیری نقایصی دارد و صد در صد کامل نیست اما او نسبت به دیگران بسیار موفق عمل کرده است این را عملکرد او می گوید .به هر حال دکتر غریب پور باید از این مسئولیت می رفت ، مسئولیت ها مادام العمر نیستند و فرد جایگزین هم انسان با منش و خوش اخلاق و مدیر اجرایی خوبی است ، اما آنچه ناخوب است حذف مدیران لایق و توانمند است که آسیب جدی به توسعه کشور میزند و چقدر بجا است که همه از شایستگی و توانمندی در کشور و استان حمایت صادقانه کنیم.

در استان ما بعضی از افراد انتقادهایی نیز دارند که بعضی از آنها درست و بعضی نادرست است، آنهایی که درست است می پرسند برای استان ما چه کرده است و باید به آنها توضیح داد، و آنهایی که نادرست است توقعات دوستانه ای است که به هر دلیلی اجرایی نشده است .

پاسخ به دسته دوم به ما مربوط نمی شود ، اما در پاسخ به دسته اول اهم اقدامات دکتر غریب پور را در استان می آوریم و وجدان عمومی را به داوری می طلبیم و پسندیده تر آن است که ما فارغ از انتظارات شخصی از فرزندان استان همچون دکتر غریب پور و دکتر پناه و سایر نیروهای کارآمد استان که سرمایه های اجتماعی ما هستند حمایت جدی کنیم و اما اقدامات :

انجام عملیات اکتشافی (پتانسیل یابی) در کل عرصه استان به مساحت 16264 کیلومتر مربع به شرح ذیل :

پهنه مس رسوبی که پس از اکتشاف 1000کیلومتر مربع به دلیل توجیه پذیر نبودن عملیات اکتشاف متوقف گردید.

پهنه بوکسیت به مساحت ۴۷۳ کیلومتر مربع که منجر به ثبت ۴محدوده پتانسیل دار به مساحت دو هزار و هفتصد چهل و چهار کیلومتر مربع گردید.

4. انجام مطالعات نیمه صنعتی در محدوده کوه لار و سایر محدوده های فسفات دار در استان که منجر به ثبت ۱۰ محدوده پتانسیل دار به مساحت هزار و سی هفت کیلومتر مربع گردید.

5. پهنه اکتشافی دنا به مساحت ۷۰۱۹ کیلومتر مربع که طی گزارش اولیه فاز شناسایی تعداد ۱۲ محدود امید بخش به مساحت کلی ۲۱۹۱ کیلومتر مربع برای انجام عملیات اکتشاف عمومی تفصیلی معرفی گردیده است.

طرح احیاء و فعال سازی معادل کوچک :

- پایش استانی ۴۳ معدن که ۲۵ مورد آنها معادن غیر فعال می باشد.
- معرفی ۸ متقاضی بهره بردار معادن به صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی جهت اخذ تسهیلات

پروژه های در دست اقدام زیرساخت استان :

  • عملیات تامین آب و برق و گاز برای کارخانه های اسیدفسفریک و آهک هیدراته چرام
    - عملیات احداث جاده دسترسی به معدن آهک ماغر
    - پروژه های صنایع معدنی :
    - مطالعات احداث کارخانه گچ ، سلستین و بوکسیت

 

1- تاریخ مشروطه ایران، احمد کسروی،چاپ هشتم، انتشارات دلارنگ، 1388،ص 52
2-تاریخ بیداری ایرانیان، ناظم الالسلام کرمانی

نام:
ایمیل:
* نظر: