به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۰۴۶۹
|
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
درخواست یک عشایر:
یک عشایر منطقه عشایری آلمه کاکان شهرستان بویراحمد از برخی مشکلات کنونی خود و برخی از خانواده های عشایری در این منطقه اظهارتاسف کرده است.

به گزارش خبردنا/ لهراسب نعمتی عشایر ساکن دشت لار استان فارس که در زمان ییلاق به منطقه عشایری آلمه کاکان بویراحمد سفر ۵۰ روزه ای دارند می گوید که برخی معارضان محلی زندگی را بر جمعی از عشایر این منطقه تنگ کرده بگونه ای که هشت خانوار را با دام های عشایری شان به ستوه آورده اند.

وی از واگذاری سند ۳۵ ساله اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۷۲ به این عشایر خبرداده و از سویی تاکید می کند که آنان دارای تمامی اسناد و مدارک لازم مانند پروانه بهره برداری دامپروری نیز هستند.

نعمتی گفته است که از سال ۱۳۸۳ این منطقه عشایری دارای معارضان محلی شده که در برخی اوقات این معارضان اقدام به کاشت درخت در اراضی ملی و زیست محیطی نموده اما توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و یا اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد قلع و قمع شده است.

در سه ساله اخیر اما متاسفانه شاهد کشت گندم در منطقه ییلاقی عشایری خود توسط معارضان بوده که متاسفانه مشکلات عدیده ای در این باره گرفتار عشایر این منطقه شده و عشایر اکنون با این مشکلات دست و ‍پنجه نرم می کننر

نعمتی با اظهارتاسف از اینکه عشایر آلمه کاکان شهرستان بویراحمد اکنون امکان احداث حتی یک سرویس بهداشتی صحرایی را در این منطقه عشایری ندارند‍ ادامه می دهد: عشایر در این منطقه تلاش می کنند اراضی را با کشت گیاهان دارویی نظیر بیلهر و جاشیر خوراکی و آنغوزه احیاء کنند اما معارضان در کوتاه ترین زمانی که عشایر در این منطقه ییلاقی نباشند اقدام به شخم زدن این اراضی با تراکتور می کنند.

وی از دستگاههای اجرایی و نهادهای مرتبط نظارتی در استان کهگیلویه و بویراحمد می خواهد که برای جلوگیری از هرگونه تنش اجتماعی و خسارت زدن بیشتر معارضان به منطقه عشایری آلمه کاکان شهرستان بویراحمد تلاش بیشتری از خود نشان دهند تا شاهد ضایع شدن حقوق عشایر در این منطقه نباشند.

به گزارش خبردنا/ منطقه عشایری آلمه کاکان تا مرکز دهستان کاکان حدود ۲۰ دقیقه فاصله زمانی دارد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فردین نعمتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
0
0
دقیقا همین جوره حق یا لهراسب نعمتی
نام:
ایمیل:
* نظر: