به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۴۷۵
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی یاسوج با معاون جدید امور اقتصادی استانداری:
فضای کسب و کار استان در سال های گذشته بسیار متاثر از فضای نامیدی، بی انگیزگی و همچنین نظام قبلیه ای و رفتار نمایندگان مجلس برای کسب محبوبیت بوده است.

به گزارش خبردنا به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج، نشست آبان ماه هیئت نمایندگان اتاق یاسوج با حضور دکتر عسکری سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری در سالن جلسات اتاق یاسوج برگزار شد.

در این نشست اعضای هیئت نمایندگان و رؤسای کمیسیون های اتاق بازرگانی یاسوج در فضایی صمیمی به بیان تخصصی مسائل و مشکلات بخش های مختلف فضای کسب و کار استان پرداختند.

جبار کیانی پور، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در ابتدای این نشست ضمن تشریح وظایف و معرفی فعالیت های هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، به اعلام خشنودی بخش خصوصی از انتصاب دکتر عسکری به عنوان معاونت اقتصادی استاندار پرداخت و افزود: هدف اتاق بازرگانی از دعوت معاونت جدید اقتصادی استاندار در نشست هیئت نمایندگان، اعلام رضایت از حضور یک چهره علمی ارزشمند در این سمت و بستن پیمان همکاری همه جانبه و اساسی با دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

وی در ادامه با تقدیر از حشمت الله صمیمی دوست معاونت پیشین اقتصادی استاندار، اضافه کرد: وی در سال های مسؤلیت خود تلاش های بی شائبه ای را برای حل مشکلات بخش خصوصی داشته اند که جای سپاس و خسته نباشید دارد.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در ادامه با اشاره به مطالب مکتوب تهیه شده از تحلیل فضای کسب و کار استان توسط اتاق، عنوان کرد: نمایندگان بخش خصوصی لازم دیده اند در ابتدا گزارشی تخصصی، جامع و کامل را در این خصوص در اختیار معاونت اقتصادی قرار دهند چرا که اتاق بازرگانی همواره کوشش کرده است مشاوری امین، خدمتگزار و توانا برای مجموعه دولت باشد.

کیانی پور عنوان کرد: حضور مجموعه ای با دانش علمی در حوزه های اقتصاد خرد و کلان در بدنه اقتصادی مدیریت استان، انرژی نمایندگان بخش خصوصی را برای همکاری و ادامه راه دو چندان کرده است چرا که همواره آرزوی ما این بوده است به جای تحمیل یک پروژه سرمایه گذاری در استان، یک مدیر طراح برنامه های سرمایه گذاری را در حوزه تصمیم گیری و تصمیم سازی در استان داشته باشیم، تا در این فرآیند اتاق بازرگانی نیز به عنوان یک دستگاه تاثیرگذار که تمام توانش بارور کردن فرصت ها و به جنبش درآوردن پتانسیل هاست بتواند در توسعه اقتصادی استان نقش آفرینی کند.

رئیس اتاق یاسوج گفت: آرمان ما همواره نهاد سازی و برنامه سازی برای استفاده از ظرفیت هاست چرا که درصد بسیار بالایی از توپوگرافی سرزمینی استان ما، منابع ملی، انفال، حوزه های محیط زیستی و … است؛ پس طبیعی است که در چنین سرزمینی با چنین اقلیمی باید برنامه های مدون و مشخص متاثر از این ظرفیت ها برای توسعه داشته باشیم، وی افزود: دلیل عقب ماندگی تاریخی کهگیلویه و بویراحمد نیز همین مسئله است که متناسب با این ظرفیت ها، برنامه ریزی های اصولی و اساسی نشده است.

کیانی پور گفت: بسیار امیدواریم در شرایط جدید، برنامه ریزی علمی در این خصوص شود و پنلی اصولی برای آینده استان طراحی کنیم.

وی ادامه داد: فضای کسب و کار استان در سال های گذشته بسیار متاثر از فضای نامیدی، بی انگیزگی و همچنین نظام قبلیه ای و رفتار نمایندگان مجلس برای کسب محبوبیت بوده است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی استان تصریح کرد: پیشنهاد فعالان اقتصادی این است که ظرفیت های پنجره واحد، ظرفیت های شوراهای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، برنامه ریزی و توسعه و شورای استغال مجدد به درستی تدوین شوند و کارگروه های تخصصی این شوراها نیز دوباره فعال شوند و همچنین اتاق فکر معاونت اقتصادی در حوزه های مختلف در اتاق بازرگانی ایجاد شود.

سید احسان عسکری سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار هم در این نشست با اشاره به نقطه نظرات نمایندگان بخش خصوصی اظهار کرد:جای خوشحالی دارد که مسائل و مشکلات فضای کسب و کار و اقتصاد استان از نظر علمی بیان شد و این نظرات نشان داد اتاق بازرگانی دست خوش تحولات سیاسی نیز نبوده است؛ و این موضوع مسئله ای بسیار مهم و اثرگذار برای اثرگداری اتاق و همکاری های متقابل خواهد بود.

معاون اقتصادی استاندار ادامه داد: با شرایط موجود و مسائل و مشکلاتی که وجود دارد، راهی جز دقیق و با برنامه عمل کردن نمانده است و این راه بدون کمک بخش خصوصی قابل پیمودن نیست و با تعامل دوطرفه دولت و بخش خصوصی است که خواهیم توانست مسائل اقتصادی استان را به سمت جلو به پیش ببریم.

عسکری در ادامه با شاره به نقش بخش خصوصی در حل مشکلات حوزه های اقتصادی استان، بیان داشت: تلاش خواهیم کرد جلسات مداوم مشترکی را با حضور مدیران دستگاه های دولتی و نمایندگان بخش خصوصی برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی برگزار کنیم.

معاون اقتصادی استاندار در ادامه به تحلیل اقتصادی استان و کشور پرداخت و افزود: نگاه مهندسی به اقتصاد نگاه خطایی است به این دلیل که اگر یک اتمسفر را برای فضای اقتصاد طراحی نکنیم و بنگاه های اقتصادی را به عنوان زیست بوم این اتمسفر نبینیم، نتیجه اش همین بلایی خواهد شد که در سال های اخیر بر سر شهرک های صنعتی و واحدهای تولیدی افتاده است.

احسان عسکری ادامه داد: اگر فضای «بیکاری طبیعی» درک شود بسیاری از مسائل قابل حل خواهد بود، در فضای عدم درک این فضا سیاست های پولی و مالی اشتباهی اتخاذ می شود که این سیاست ها تنها به تورم بیشتر منجر خواهد شد.

وی افزود: بخش عظیمی از بیکاری طبیعی اقتصاد ایران به نرخ بهره بانکی برمی گردد که باید این پارامتر تغییر کند، فرآیند مکانیزم ها نیز باید اصلاح شوند، فعالیت های سفته بازانه و بورس بازانه نیز در اقتصاد کلان اثری منفی خواهد داشت. بدون شک با اصلاح این مکانیزم ها بخشی از مسائل قابل حل خواهد بود.

در ادامه این نشست منوچهر یاری نایب رئیس اتاق بازرگانی یاسوج اظهار کرد: واقعیت این است که استان کهگیلویه وبویراحمد در حوزه اقتصادی وضعیت خوبی ندارد با این حال بخش خصوصی آمادگی کامل دارد با همکاری های متقابل برای حل مشکلات پیش رو گام بردارد.

منوچهر یاری عنوان کرد: تقاضای ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی این است که به صورت جدی هم از مدیران بالا دستی تقاضا شود نقش اتاق و بخش خصوصی در فرآیند تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها پررنگ شود و هم از مدیران پایین دستی خواسته شود در کارگروه ها و شوراهای اقتصادی اهمیت و نقش بخش خصوصی را در نظر بگیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر: